Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rester - vad göra med dom?

  • MissFrida 10 mars 2008

    Vad kreativa ni är !Blir jätteimponerad av alla tips och idéer. Jag håller på att uforska forumet för fullt...här finns mkt att läsa! Kul!

    Jag äter vegetariskt, men kan t ex ersätta kyckling med quorn. Äter sällan ris, men nu får jag lust till det ( bl a för att få känna mig duktig när jag använder resterna (H))

  • bernit 10 mars 2008

    Om du inte vill använda riset i matlagninge, typ köttfärs, gör en äggstanning och blanda i riset tillsätt lite socker och du har en helt OK rispudding - servera med en god sylt
    (riset måste vara ordentigt kokt)

    /BÅ :p

  • evaldo 10 mars 2008

    Gör en rispudding.
    Rispudding
    4 Portioner

    3 dl Kokt ris; gärna rundkornigt
    5 dl Lättmjölk
    4 Ägg
    8 msk Russin
    1 msk Sötningsmedel; ev upp till -det dubbla
    1 tsk Vaniljsocker
    1/2 tsk Mald kanel
    1 Krm mald muskotnöt; om man -vill

    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser i en skål. Häll smeten i en ugnssäker form. Grädda i ugnen tills puddingen har stelnat och fått färg, 30-40 minuter.

  • ooops 11 mars 2008

    Koka riset i mjölk och gör gröt, typ.

  • vanillalover 11 mars 2008

    Har hört på flera håll (och läst) att ris absolut INTE ska frysas! "Avger" något som inte är hälsosamt, men har tyvärr glömt vad...
    Jag brukar spara "överbliven" mat till min mans matlådor istället. (som han tar med sej dagen efter då)
    /Marie

  • guacamole 12 mars 2008

    ugnsbakade hela tomater, paprikor, halverade squash el. aubergine med ris och kofffars.

    synd att inte sallader gar hem hos er. Det kan ju vara jattegott med en sallad gjord pa rester sasom ris och kyckling etc...:)

  • evaldo 12 mars 2008

    Krispiga Risbollar med Mandel och Vitlök
    4 portioner


    2 msk Olja
    2 dl Rundkornigt grötris
    1/2 Lök, finhackad
    4 dl Vatten
    1 Grönsaksbuljongtärning
    1 Ägg
    1/2 dl Lagrad ost, riven
    2 tsk Salt
    1/2 dl Ströbröd
    Solros- eller rapsolja
    2 msk Vitlök, finhackad
    1/2 tsk Gurkmeja
    1 burk (230 g) Garlic Salsa medium
    50 g mandel, hackad

    Tips!
    Santa Maria Vattenkrasse, färsk

    TILLAGNING
    Fräs ris, vitlök, lök och gurkmeja i olja. Häll på salsa, vatten och grönsaksbuljong. Låt stå på svag värme i 20 minuter. Låt riset svalna något och blanda det med ägg, ost, mandel och salt. Rulla risbollarna och panera i ströbröd. Fritera risbollarna guldbruna och frasiga i solros- eller rapsolja. Risbollarna kan även stekas i en vanlig stekpanna. Risbollarna är goda att servera till lax, du kan också göra mindre bollar och servera som aptitretare och doppa i Sweet Hot Chili Sauce.

    Tips! Gott är att blanda stekt svamp i risbollarna. Garnera med Santa Maria färsk Vattenkrasse.

  • sandkorn 21 mars 2008

    jag brukar använda överblivet ris-makaroner-spagetti
    till pytt.
    till det tar jag små byttor av skinka-kyckling- vad jag känner för just för det tillfället ..mm
    det går att variera i det oändliga.
    jag slänger ingen mat utan det blir så småningom pytt av det hela.
    antingen med en sås av turkisk yougart till...eller bara som det är.
    det var väl kanse inte det svaret du ville..men så gör jag
    mvh sandkorn

  • markus 21 mars 2008

    Blanda i överblivet ris i pannkakssmeten...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.