Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Revben + bogitar

  • Mizan_ 16 januari 2008

    Hej!
    Är det nån som har nån bra ide vad man ska göra med revben och bogbitar på lamm, råddjur och gris?
    Brukar få dessa djur hela eller halva och då är det alltid vissa bitar som är svåra att veta vad man ska göra med,
    Vore jätteglad att få lite ideer!:)

  • farmoringer 16 januari 2008

    Här kommer ett recept på lammbog..Har inte prövat det själv.


    4 portioner

    500 g grytbitar av lammbog
    2 msk smör
    2 gula lökar, grovhackad
    1-2 msk curry
    1-2 msk vetemjöl
    1 msk tomatpuré
    2-3 vitlöksklyftor, pressade
    1 tsk timjan
    2-3 dl vatten 0,5 buljongtärning
    1 burk creme fraiche
    salt, svartpeppar




    Bryn köttet, löken och curryn i en stekpanna. Lägg över det i en gryta. Pudra över mjölet under omrörning. Häll över
    vattnet.Tillsätt buljongtärning och tomatpuré. Pressa i vitlöken. Kryddamed timjan och svartpeppar och timjan, svartpeppar och pressade vitlöksklyftor.
    smaka av med salt.Smaka av och tilsätt ev mer salt.Låt grytan sjuda ca 30 minuter eller tills köttet känns mört
    Rör om då och då. Blanda till sist i creme fraiche.
    Servera med kokt potatis och grönsaker.

  • 16 januari 2008

    kolla här för lammbog:
    http://www.hittarecept.se/recept/lammbog

    och här för revben:
    http://www.hittarecept.se/recept/revben

    hoppas du hittar något(Y)

  • ikah 17 januari 2008

    Soppor går också bra att koka eller dill-, citronkött.:)

  • MammaModesty 17 januari 2008

    När jag köpte lamm sist så var revbenen så tunna så det fanns inte mycket kött på dem... så kokade jag en god buljong på dem med lök morötter vitlök och timjan (man kan även ha rosmarin i) sen gjorde jag en god gryta på lammbogen där jag först kokade bogen i buljongen och sedan skar upp i skivor men allt beror på hur litet lammet är...
    En rådjurs bog skulle jag nog försöka lämna i på rökning...

  • Mizan_ 17 januari 2008

    Tackar så mycket för svar.... ska testa särskit det som "gosegumman" kom med!
    Det är alltid bra att få tips över dessa bitar.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.