Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Riktigt god barnmat

• Jilliii 10 mars 2010

min dotter på 1.5 är inte som alla andra.
    Hon AVSKYR att bli kladdig, o där av inte med så mycket i matlagning. hon har tittat på oss och låtsatsleker med sitt egna kök istället.

Men nu e det så att hon har börjat vägra massa mat.
    åt ingenting på dagis idag. o det var ändå hamburgare emd tillbehör.
    och hon har vid ett flertal tillfällen bara fått fil. vilket hon är nöjd med.

det jag själv sett henne äta mycket av hemma innom den senaste tiden var typ ryggbiff, klyftpotatis och vitlökssmör...

Vad är barnfavoriter hos er?
    hon tycker inte om pannkaka

• Jilliii 10 mars 2010

kan ju säga att hon inte gillar smörgåsar hellre.pålägg går bra.
    hon är expert på att "skrapa" av evt pålägg , även om man micrar osten så att det ska gå in brödet.

• matnjutaren 10 mars 2010

När mina nu, vuxna barn var "småfolk", så var de riktiga små gourmeter! De älskade allt som var klassat som "vuxenmat" typ, restaurangbesöksmaten.( Invecklad ord där..<----{mad-tongue})
    Jag tror att alla barn har en period i livet, precis som vi, att man bara inte vill ha det ..typ..då. Men sen så åker allt in i munnen, efter "behovet" efter ost och dylikt.:D
    Deras absoluta favis, som små och håller än idag var/är den underbara Plankan med allt som ingår i den! Den är ju en riktig klassiker och ..höjdare{clap} eller vad tycker du själv om den rätten?;)

• massebasse 10 mars 2010

Hon gillade fil? Då passar kanske surskål, det var min favorit när jag var liten {bashful}

Jätteenkelt att röra ihop, lite filmjölk, vaniljyoghurt, citron och lagom med socker. Jättegott med pepparkakor till. {eat}

• matnjutaren 10 mars 2010

Åh! Ja det är bara så gott, massebasse! Tack för "tillbakablicken"(Y) Finns ett annat med som är "mumma för gommen". Änglamat(L) Krossade Mariekex, skorpor, vispad grädde och lingonsylt i en hoprörd röra. Men..Jösses, sååå gott det är!(L)

(stavade galet..)

• jimboz 10 mars 2010

Ge henne en hundring och skicka in henne på Ica och se vad hon kommer ut med (Y)

• siggemums 11 mars 2010

Egentligen kanske det inte hjälper dig så mycket att få veta vad andra barn tycker om. Det är nog bara att prova sig fram och ta det lite med ro så att maten inte blir något laddat för er.

Att små barn inte är mycket för att äta mer än smör och pålägg på mackor är inget ovanligt. Prova med tunna mackor och knäckebröd så det inte blir så mycket bröd i munnen vid varje tugga. Hamburgare med bröd brukar passa barn som är lite äldre och inte så ofta de yngsta.

Kanske hon vill ha maten uppdelad var för sig? En del barn tycker inte alls om när man blandar ihop allt i en enda röra som man ofta gör till små barn.
    Hon tycker om fil, testa då att lägga havrefraskuddar vid sidan om, många barn har svårt för att äta dem när de blivit lite mjuka i filen. Då får hon i sig lite sädeslag på det sättet istället för mackan.

Ett jätte bra knep när barn är dåliga på att äta är att lägga upp små små "dockportioner" på tallriken och hellre sen lägga upp många gånger. Lycka till!

• 123Linnea 11 mars 2010

Man blir lätt orolig om barnen inte äter bra. Men var försiktig med att inte låta tjejen bestämma sin mat själv. Jag har erfarenhet av en hel del barn av idag som kommer till vår skola och kväljer sig av all möjlig mat för ingen har varit påstridig hemma.

Om man inte äter hamburgaren och vet att sen kommer det i alla fall fram fil, är det inte så käckt. Som sagt, jag har träffat barn som knappt kunnat äta mat som måste tuggas, för "han äter inte det och vi kör mos och köttfärs" eller barn som spyr av grönsaker (alla) och barn som får panikångest om det bara finns halvgrovt eller grovt bröd att välja på.

Så fick rediga 123Linnea vakna en stund. Jag tror säkert att du inte tänker ge särskild mat till barnet, och äta annan vuxen mat själv. Men tänker du den tanken, var försiktig!

Nu sover hon igen. Rediga 123Linnea.

• sikaal 11 mars 2010

Min dotter, nu vuxen, gillade inte pannkaka, köttbullar t.ex. men älskade fläsk med löksås och annan "vuxenmat". Ett av mina barnbarn äter bäst när det är oxfilé, fläskfilé, rådjur och rosa fisk (lax). En del barn är periodare, min äldste son åt bara fiskbullar i buljong (kalla) och felix pulvermos, mitt i kvicksilverdebatten. Han fick det lunch, men varje middag lade jag upp dockportion av vår mat vilket han så småningom åt.
    Jag tror som 123Linnea säger, låt det inte komma fil med automatik varje gång. Barn brukar ha längre eller kortare perioder med mat-tjafs, är hon inte mager, försök att ta det så lugnt som möjligt.

Lycka till
    Lena

• mattjejen 11 mars 2010

När mina barn va små fick dom äta samma mat som oss. Jag kryddade inte så mycket utan vi vuxna fick krydda mer själva om vi ville det. Men var inte för försiktig med kryddor, det måste smaka lite iaf. Sen kan man strimla upp gurka, paprika å morötter som man kan dippa i en god sås, lägga upp majs, ärtor i skålar, sen kan hon plocka själv å smaka på olika grönsaker... det blir som en liten förrätt. Sen håller jag med övriga inlägg.

Lycka till
    Agneta

• FruAst 11 mars 2010

123 Linnea

Jag gillar ditt svar, man måste lära barnen att äta all slags mat. Kan de bara tugga kan de äta samma mat som mamma o pappa. Det blir några år när man anpassar sitt egen mat efter ungarna. Men kött, sås och potatis ska alltid funka, likaså typ spagetti + k-sås. Plocka aldrig fram annan mat om en sort inte funkar, då får de klara sig till nästa mål.

Lycka till!

• siggemums 11 mars 2010

Skrivet av 123Linnea den 11 mar 2010

Man blir lätt orolig om barnen inte äter bra. Men var försiktig med att inte låta tjejen bestämma sin mat själv. Jag har erfarenhet av en hel del barn av idag som kommer till vår skola och kväljer sig av all möjlig mat för ingen har varit påstridig hemma.

Jag tror säkert att du inte tänker ge särskild mat till barnet, och äta annan vuxen mat själv. Men tänker du den tanken, var försiktig!

Nu sover hon igen. Rediga 123Linnea.

Nej, många vågar/orkar inte vara vuxna och sätta gränser idag men att redan nu oroa sig för att denna lilla tjejen inte ska smaka grönsaker i skolan det skulle vara att gå händelserna i förväg. Tids nog blir hon lite äldre och kan förstå orsak och verkan bättre. Nu måste maten vara något positivt.

• cyan 11 mars 2010

Hej!
    Min äldsta var en riktig sparv när hon var mindre. Vår strategi har alltid varit att ALDRIG lägga oss i vad eller hur mycket hon äter av det som serveras. Vi bestämmer dock alltid vad som serveras. Passar det inte blir det inget annat förrän nästa måltid.

Variera menyn, testa att servera allt, lägg upp blandat ibland och var för sig ibland (ibland går blandningen hem bättre än delarna, t.ex. morötter med sås), variera typiska vuxenrätter med typiska barnrätter. Det hon äter äter hon!

Vi är säkra på att vår avslappnade attityd (och samtidigt benhårda hållning) gjort att hon trots sitt stundom minimala matintag, visar en enorm matglädje och smaknyfikenhet. Ibland ska hon bara inte ha nåt. Ibland äter hon massor. Nu när hon kan prata säger hon ofta att hon inte tycker om det och det, men vi lägger ingen laddning i det och anpassar inte menyn heller. Vi säger "Jaha, då kan du peta undan paprikan eller ge den till pappa". Om hon inte "tycker om" räknar vi det som att det gäller "den här måltiden" eller "idag". Hon har ratat broccolin i ett halvår. Plötsligt en dag äter hon bara broccolin och ska inte ha något annat. "Jaha" säger vi och lägger ingen laddning i det.

Alltså: Lägg er inte i hennes ätande och matval. Se till att det som serveras är riktig mat. Erbjud alltid en full måltid, gärna lite i taget. Vill hon sen bara ha sås, låt henne äta sås. Vill hon bara ha pålägg, låt henne äta pålägg. Säg möjligtvis: "Om du vill ha mer ost får du äta en bit bröd först". Eller "Om du vill ha mer sås får du ta en tugga kyckling först". Men respektera hennes val!

Lycka till!

• Jilliii 11 mars 2010

Det e faktisikt dagis som låter henne henne få fil. jag personligen är lite som cyan.
    men man kan ställa undan maten en stund o sen gå tillbaka igen.
    Vanligtvis så "mellenlandar" hon hos farmor efter dagis, när hon får någgot. så jag vet att det alltid kommer i henne något, så det blir aldrig riktigt mat i den beärkelsen hemma på varadgarna då hon ska ha fått det på dagis o hos farmor. Givetvis frågar vi varje dag hur det varit.

jag vill mest ha typ "Denna rätten är en favorit hos barnen"- typ spagetti o köttfärssås.

typ så

• siggemums 11 mars 2010

Hihi! Vi håller pedagogiska föredrag när du bara vill ha tips om maträtter :)

Här är några exempel på rätter som många barn tycker om.
    Panerad stekt vit fisk med potatis och kall sås.
    Korv stroganoff.
    Fiskbullar med ris.
    Köttbullar med potatis och sås
    Pasta med ost och skinksås
    Köttgryta med ris.
    Tomatsoppa med korv och makaroner
    Potatissoppa med frikadeller.
    Sjömansbiff.
    Kyckling med currysås
    Dillkött med potatis.
    Chili con carne

• AnneNi 11 mars 2010

Jag jobbar på förskola och vad jag kommer på just nu så gillar de flesta köttbullar och makaroner mycket (men det är kanske ingen direkt nyhet...) och fiskgryta med ris brukar också vara populärt.
    De flesta barnen hos oss gillar inte att få allt blandat, oftast äter ett barn bara potatis medans ett annat äter bara kött och det tredje vill mest ha sås... Senast idag var det ett barn som vägrade äta maten först (det var potatis med ananaskassler), men när jag la upp bara potatis åt hon med god aptit! Det händer titt som tätt att vi har barn som "inte vill äta", men de lyckas må bra ändå, så något äter de väl alltid även om det kan tyckas torftigt. Tror de reglerar sitt matintag rätt bra själva, men håller med om tipsen alla gett.
    Säger tilll om jag kommer på fler favoriter :-)
    Lycka till!

• icca76 12 mars 2010

hej!
    Mina barn är olika, den minsta äter allt och mycket den största äter lite och bara vissa rätter. men hos oss går korvstroganoff bäst. eller grillade majskolvar och wokgrönsaker till en bit kött.

• reilly 12 mars 2010

Hej!
    Min 22-månaders älskar sill och potatis... speciellt matjessill. Sen är hon väldigt förtjust i linsgryta och mat med frukt i samt rödbetor... (både kokta och inlagda). Helt otippade grejer (tycker jag) så det är nog bara att prova sig fram. ibland blir det mer, ibland mindre, något brukar som sagt alltid slinka ned. Precis som andra nämnt är "plockmat" som hon kan lägga för sig själv också populärt. Och tomater!!! Fast bara innanmätet, hon suger ut det och lämnar skalet till oss. Häromdagen när vi tittade bort under matlagningen hann hon -likt en pomodoriDracula- suga ut ALLA körsbärstomaterna i vår salladsskål OCH lägga tillbaka dem... Jag upptäckte det inte förrän jag serverade mig själv sallad och såg ett berg av sorgligt sladdriga tomatlik.. (jag kunde inte låta bli att skratta..).

• mulle640 12 mars 2010

Alla har vi olika tycke och smak. Vuxna som barn.
    En del mat lär man sig tycka om. Mina barn äter inte gärna falukorv. Köttbullar helst mamma scans. Min "lIlla" tjej 13 år har precis börjat gilla tacos. Innan kokade jag alltid pasta till henne och så fick hon plocka till sig lite grönsaker.
    Barn har olika perioder, upptäcker nya smaker. Vägrar äta ibland för att nästa gång äta med god aptit.
    När jag gör kålpudding gör jag olika lager med kål och köttfärs, blandar inte ihop. Min stora tjej plockar bort kål medans den lilla har börjat äta kål.
    Så de är bara att prova sig fram :)

• matnjutaren 12 mars 2010

Skrivet av siggemums den 11 mar 2010

Hihi! Vi håller pedagogiska föredrag när du bara vill ha tips om maträtter :)

Här är några exempel på rätter som många barn tycker om.
    Panerad stekt vit fisk med potatis och kall sås.
    Korv stroganoff.
    Fiskbullar med ris.
    Köttbullar med potatis och sås
    Pasta med ost och skinksås
    Köttgryta med ris.
    Tomatsoppa med korv och makaroner
    Potatissoppa med frikadeller.
    Sjömansbiff.
    Kyckling med currysås
    Dillkött med potatis.
    Chili con carne

Hade inte så "fel" då när jag svarade..^^ För jag uppfattade frågan precis så.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.