Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Riktigt nyttig middag..

  • Maria_johansson 5 juni 2008

    Hej, har ett problem, jag är en människa som älskar riktigt god mat, men som ofta inte är så nyttig.. tänkte börja med riktigt nyttig mat nu men ja har ingen aning om vad man kan göra.. och det enda jag äter i grönsaks väg är paprika.. rester avskyr jag.. ja jag är konstig jag... :)
    hur kan man göra en nyttig middag utan att äta "sallad"??
    Hjälp....:'(

  • ca70 5 juni 2008

    Ugnsstekta grönsaker, rotsaker, potatis, mm. Ta de sorter du gillar och skär i lagom bitar, lite olja och salt/kryddor på och in i ugnen 225 gr ca 30 min, rör runt en-två ggr under tiden. Testa gärna grönsaker som du kanske inte gillar, för de blir sötare och godare som ugnsstekta. Själv ääälskar jag ugnstekta morötter, lök av alla de slag, champinjoner, mm. (Y) Serveras till det mesta stekt lax, grillat, osv. Och så nån god röra till, t ex fetaoströra på feta, creme fraiche och 1-2 tsk grekisk salladskrydda - mums!

  • tina62 5 juni 2008

    Ska man äta rät och riktigt så ska man äta som diabetikerna gör.

    Så säger min mans dietiskt. ?

  • Ernst76 5 juni 2008

    Min guru:
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

  • irrevirre 5 juni 2008

    Jag tycker också du skall provar ugnsrostade grönsaker. Och ge quinoa, bulgur och matvete en chans.

  • Gnagett 5 juni 2008

    Du skriver att du älskar god mat - det gör jag också och det finns massor med recept på god mat som också är nyttig och mager. Gå in på en bokhandel och botanisera i kokbokshyllan bland Viktväktarnas många olika kokböcker. Min man har häpnat många gånger när jag talar om att middagsmaten består av viktväktarmat.

  • enAnnan 6 juni 2008

    Den mesta maten man lagar själv från grunden blir ju nyttig (om man inte tillsätter en massa grädde och/eller creme friache)
    Det gäller att lära sig att laga riktig mat och prova nytt och använda örtkryddor och olja.

    Protein i form av kött/fisk/skaldjur är väldigt nyttigt. Koka eller stek i lite smör/olja utan panering.
    Gillar du paprika så grilla ett gäng sådana i ugnen och ät till.
    Men det låter väldigt konstigt att du BARA tycker om paprika i grönsaksväg - då har du inte provat det stora utbud vi faktiskt har på marknader eller i storköp idag tror jag.
    Sallad, tomat och gurka kan du vara utan - det är bara vatten så...

  • enAnnan 6 juni 2008

    Den mesta maten man lagar själv från grunden blir ju nyttig (om man inte tillsätter en massa grädde och/eller creme friache)
    Det gäller att lära sig att laga riktig mat och prova nytt och använda örtkryddor och olja.

    Protein i form av kött/fisk/skaldjur är väldigt nyttigt. Koka eller stek i lite smör/olja utan panering.
    Gillar du paprika så grilla ett gäng sådana i ugnen och ät till.
    Men det låter väldigt konstigt att du BARA tycker om paprika i grönsaksväg - då har du inte provat det stora utbud vi faktiskt har på marknader eller i storköp idag tror jag.
    Sallad, tomat och gurka kan du vara utan - det är bara vatten så...

  • Maria_johansson 6 juni 2008

    tacksam för alla svar.. gjorde en väldigt god midag igår med ungstekta paprikor och massa olika löksorter med kött till.. väldigt mumsigt.. ha de bra...:D

  • ca70 6 juni 2008

    (Y) Toppen! Ja, visst är det gott! Kul kunna hjälpa till :p

  • The_mama97mia 7 juni 2008

    På tal om löksorter - så är ju grillad vitlök en höjdare. OCH purjolök i gratänger, stekt, kokt, i paj, rå....
    Jag brukar koka ris på annorlunda vis - i mycket vatten , häller av efter en kvart. I botten på riskastrullen olja, sen purjo (sköljd förstås) i tjocka bitar. På med det avrunna riset. Täck riskastrullens lock med linneduk o på locket o stå på svag värme ca tio minuter.
    Purjon smälter liksom o smakar gudomligt.

  • The_mama97mia 7 juni 2008

    Tänkte på en sak till, på sommaren njuter jag av alla färska primörer. Har du verkligen testat allt o bara gillar paprika? Kokt sparris? Bönor av alla de slag... Kikärter är ju supergott. Gör Hoummus eller hur det stavas.... Kokta rödbetor, små späda med en klick smör på..... Stekt palsternacka - riven i stekpannan -du blir överraskad av smaken!

  • kickiekblad 7 juli 2008

    kött potatis å sås

  • kickiekblad 7 juli 2008

    kött potatis å sås

  • kickiekblad 7 juli 2008

    kött potatis å sås

  • kickiekblad 7 juli 2008

    kött potatis å sås

  • kickiekblad 7 juli 2008

    kött potatis å sås

  • Mandaisonfire 24 oktober 2010

    kött potatis å sås

  • 123Linnea 25 oktober 2010

    {laugh}

  • siggemums 25 oktober 2010

    {laugh}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.