Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Röda linser

  • Feffy 26 november 2008

    Här vid mitt jobb har vi en restaurang som på salladsbordet alltid har röda linser. De är stora fina och fylliga. Vi har ofta diskuterat här hur de gör för att få linserna så där.

    När jag kokar mina röda linser lyckas jag nu hålla dem så när som hela men det blir ändå en halvaktig sörja va dem. Nu spekulerar vi i om det kanske är möjligt att bara lägga de röda linserna i blöt? Men hur i så fall och hur länge?

    Det vill säga bara ta vetten från kran eller ska det vara vatten man kokat upp?

    De här röda linserna är lite större än de jag har hittat i butik. Men de är fortfarande delade precis som alla de andra röda linser jag har kollat på.

    Det skulle vara trevligt att kunna servera röda linser i en sallad här hemma istället för någon form av halvsörja.

  • monac 26 november 2008

    håller med dig om "halvsörjan"
    väljer andra linser till sallad...de små puy-linserna eller saltåkvarns små bruna linser.
    Det var inget svar på din fråga...men fråga någon i köket på restaurangen...berätta det sedan här:D skulle oxå gärna vilja veta vägen till de perfekt kokta röda linserna för salladen!(Y)

  • Feffy 26 november 2008

    Ja jag får nog fråga dem.

    De här linserna som restaurangen har är så mycket större än de jag har hittat i butik. De är som ungefär gröna linser i storleken medans de där man köper i butiken är yttepyttiga ju.

    Jag vill kunna göra sådana röda linser hemma för det är ju sååååå gott.

  • elpatron 26 november 2008

    Jag var nere hos optikern idag men han rekommenderar INTE att man kokar linserna för det kan förstöra glaskristallerna påstod han...ljuger han tro? :)

  • Gnurf 26 november 2008

    Fråga på din Restaurang hur de bär sig åt!! De kanske köper färdigburkad produkt själva, eller kör från scratch. Säkert kan de assistera dig...det är ju snart Jul å allt....:D

  • Feffy 26 november 2008

    Jo jag ska fråga dem absolut.

    Sen hittade jag hela röda linser (risenta) på butiken nu idag med lite andra kokråd. Så dessa ska testas ikväll. Ska bli mycket intressant.

  • Gnurf 26 november 2008

    Själv är jag tyvärr väldigt dålig på att använda just baljväxter. Röda linser brukar jag dock koka soppa på ca 10ggr/år och det blir både gott, nyttigt å billigt...:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.