Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Romantisera inte husmanskost!!!

  • Kiddo 25 januari 2008

    Har läst igenom tråden om husmanskost. Men varför alla dessa hyllningar. Inget fel på en del av den svenska maten. Men det är bara att erkänna, när det kommer till mat är Sverige ett u-land. Svensk husmanskost är ett skämt om man jämför med kulturbärande nationer som Frankrike och Italien.

    Att den äldre generationen lagar en massa husmanskost beror inte på att de behärskar en massa andra saker men väljer att laga husman. De kan inget annat. Och varför skall vi återgå till genomkokt kött och inga kryddor 3 gånger i veckan?

    Nä, sluta romantisera. Husmanskost kan vara fint om det lagas av en duktig kock. Men varför värna om allt som är svensk bara för att det är svenskt?

  • Okänd 25 januari 2008

    Det behövs nog ingen duktig kock för att klara av svensk husmanskost.Det kan nog de flesta laga.
    Jag äter hellre det än en massa konstiga rätter från utlandet.Länge leve husmanskosten,för min del.

  • lennali 25 januari 2008

    Skrivet av Liliane den 25 jan 2008

    Det behövs nog ingen duktig kock för att klara av svensk husmanskost.Det kan nog de flesta laga.
    Jag äter hellre det än en massa konstiga rätter från utlandet.Länge leve husmanskosten,för min del.


    Håller fullständigt med :D

  • MammaIrene 25 januari 2008

    Själv föredrar jag att blanda lite.....
    Ingenting hindrar väl att man kan tycka om bägge delar.
    Tag tex Lasange och spagetti o öttfärssås, ingen svensk husmanskost där inte.,, o gott är det!
    Men kåldolmar, köttbullar, pannbiffar o rårakor är inte fel det heller:D

  • 25 januari 2008

    Skrivet av Liliane den 25 jan 2008

    Det behövs nog ingen duktig kock för att klara av svensk husmanskost.Det kan nog de flesta laga.
    Jag äter hellre det än en massa konstiga rätter från utlandet.Länge leve husmanskosten,för min del.


    håller med(Y)

  • farmoringer 25 januari 2008

    Ja, husmanskost för mig har ju verkligen ändrats. Är ju samma sak men mer kryddor och kanske lite annorlunda mot innan..Men det är fortfarande samma mat om amn säger så..

  • Lena 25 januari 2008

    Skrivet av Liliane den 25 jan 2008

    Det behövs nog ingen duktig kock för att klara av svensk husmanskost.Det kan nog de flesta laga.
    Jag äter hellre det än en massa konstiga rätter från utlandet.Länge leve husmanskosten,för min del.


    Ja jag håller med full ständigt.(Y)

  • tantdrake 25 januari 2008

    Kulturbärande? Fattar inte....

  • irrevirre 25 januari 2008

    Tänk på att för de flesta i världen är det vår mat exotisk!

    Men visst, man har nog ändrat en del i husmanskosten också ... mycket för att få det nyttigare.
    Jag vill ha både fläskkotletter med potatis och sås OCH kerala Curry och en massa annat.

  • ikah 25 januari 2008

    Alla länder har ju husmanskost!!!:)

  • anluk 25 januari 2008

    vadå romantisera. Husmanskost är ju vårt matarv och jag tycker det är supergott!!!!!! Dessutom viktigt att föra det vidare istället för all snabbmat som finns nu.

  • gunillavinter 27 januari 2008

    Jag har växt upp med rejäl, klassisk, svensk husmanskost.
    Både skolsköterskan, läkaren och mamma tyckte jag var
    alldeles för mager; men det berodde på att min gom inte
    stämde med mammas mat. När jag kom upp i tonåren
    upptäckte jag mat från andra länder och VIPS började jag
    tycka om det mesta. Utom svensk husmanskost. Nåja,
    mammas köttbullar är alltidförstås gott.
    :)

  • Kiddo 27 januari 2008

    Skrivet av Liliane den 25 jan 2008


    Jag äter hellre det än en massa konstiga rätter från utlandet.Länge leve husmanskosten,för min del.


    Utlandet är 6 miljarder människor minus de 10 miljoner som bor i Sverige. Om man tycker att alla som inte råkar bo i vårt lilla land äter "en massa konstiga rätter" så kan man inte ha så himla stort matintresse.

  • styvan 27 januari 2008

    Man äter väl det man tycker är gott, eller? Sen om det är husmanskost eller utländsk mat har ingen betydelse tycker jag:p:D Det är alltid kul att våga testa annorlunda recept oxå!(Y)

  • 27 januari 2008

    Vi hade en grupp indier på besök för några år sen, några av dom bodde hos oss. Jag fick till slut laga indisk mat åt dom, inte för att dom var kräsna, men vart dom kom serverades dom halvljumma pajer - var väl lätt att göra till många- och annan "krämig" smaklös mat. De mådde uppriktigt illa, hade stora problem att äta åtminstone artighetsportioner och förstog inte varför vi åt sådan barnmat. Jag förstår dom.
    Fast, jag gillar dill- och pepparrotskött! Så får ni säja vad ni vill!

    Och på tal om barnmat, så har jag alltid undrat varför många föräldrar låter sej luras att köpa dessa burkar där allt har samma konsistens och alla tuggor smakar likadant? Stackars barn! Det är ju inte svårare att laga mat till småbarn än till vuxna, och vi serverar ju inte våra respektive dessa sörjor?
    Hoppas att jag inte var för negativ nu, det är inte meningen, har bara svårt att förstå det.

  • tina62 27 januari 2008

    Nej, en duktig kock behövs då ej för varken husmanskost eller lite mera utländskmat. Det gäller bara att ta sej tid och inte ha för bråttom. Kanske läsa igenom receptet en gång till!(Y)

  • hansdotter 27 januari 2008

    Jag tycker att vår husmanskost är en del av vårt kulturarv. Vi ska vara stolta över vår husmanskost.
    Men precis som med allt annat så är lagom bäst. Alla äter vi väl både husmans och mat från andra kulturer? Det är ju det som berikar oss??

  • anluk 27 januari 2008

    Skrivet av Vivvan den 27 jan 2008

    Vi hade en grupp indier på besök för några år sen, några av dom bodde hos oss. Jag fick till slut laga indisk mat åt dom, inte för att dom var kräsna, men vart dom kom serverades dom halvljumma pajer - var väl lätt att göra till många- och annan "krämig" smaklös mat. De mådde uppriktigt illa, hade stora problem att äta åtminstone artighetsportioner och förstog inte varför vi åt sådan barnmat. Jag förstår dom.
    Fast, jag gillar dill- och pepparrotskött! Så får ni säja vad ni vill!

    Och på tal om barnmat, så har jag alltid undrat varför många föräldrar låter sej luras att köpa dessa burkar där allt har samma konsistens och alla tuggor smakar likadant? Stackars barn! Det är ju inte svårare att laga mat till småbarn än till vuxna, och vi serverar ju inte våra respektive dessa sörjor?
    Hoppas att jag inte var för negativ nu, det är inte meningen, har bara svårt att förstå det.



    Dotter nr 1 fick massor av burkmat, men när dotter nr 2 kom var man mer mogen för att våga ge samma mat som vi åt. Men ´de lever iallafall båda två. :p

  • Kiddo 28 januari 2008

    Håller med om det där med barnmat, men om man slutar amma tidigt - vi slutade vid ett halvår -så kan det vara rätt trist att alltid stå och laga mat. Jag tyckte burkar var kanonbra tillexempel på öppna förskolan eller om man satt på restaurang och åt. Han fick sin sista burk strax innan han var ett.

    En lustig sak var att vi var i Frankrike i ett par veckor precis när han hade fyllt ett och det fanns INGEN burk som vi köpte där som han åt av men det tvärtom i Sverige var svårt att hitta en burk som han inte älskade.

  • FrokenLindgren 29 januari 2008

    Smaken är som baken. Jag älskar svensk husmanskost men tycker precis lika bra om utländsk mat. Det ena utesluter inte det andra för mig. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.