Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Romantisera inte husmanskost!!!

  • gunma 29 januari 2008

    Svensk husmanskost ska vi ta till vara. Men även pröva på alla utländska rätter vi träffar på.
    En blandning av detta är väl det bästa vi kan få. Våga prova nytt , men glöm inte våra gamla
    kära rätter.De är delikatesser, rätt tillagade.

  • Libra 29 januari 2008

    Skrivet av Liliane den 25 jan 2008

    Det behövs nog ingen duktig kock för att klara av svensk husmanskost.Det kan nog de flesta laga.
    Jag äter hellre det än en massa konstiga rätter från utlandet.Länge leve husmanskosten,för min del.




    Instämmer helt och hållet !!!(Y)

  • Lisabet 29 januari 2008

    Jag tycker att det är tråkigt om vi skall "glömma" bort vår svenska husmanskost.
    Kalops, dillkött, pepparrotskött, rårakor, fläsk o bruna bönor, fläsk o löksås,
    stekt sill m löksås, rotmos m salt kött, köttbullar, pannbiff o många, många
    fler goda rätter.
    Men..., jag är också glad att vi har fått in många goda rätter i vårt land genom
    människor som valt att flytta till Sverige.

  • MrsC 29 januari 2008

    Skrivet av MammaIrene den 25 jan 2008

    Själv föredrar jag att blanda lite.....
    Ingenting hindrar väl att man kan tycka om bägge delar.
    Tag tex Lasange och spagetti o öttfärssås, ingen svensk husmanskost där inte.,, o gott är det!
    Men kåldolmar, köttbullar, pannbiffar o rårakor är inte fel det heller:D


    "Apropå Kåldolmar:
    Kåldolmar är en svensk variant av maträtten vinlövsdolmar. Dolmar gjorda med vitkål förekommer också i flera andra länder.
    Enligt en obekräftad teori var det Karl XII och/eller hans soldater som tog med sig såväl maträtten som namnet från Bender i dåvarande Osmanska riket (idag Tighina i Moldavien).
    Enligt en annan teori kom rätten med folk som skickats från Osmanska riket till Stockholm för att se till att svenska lån betalades tillbaka. Det första belägget i Sverige är från Cajsa Warg 1765" Källa: WIKIPEDIA

    Visst är det intressant :)
    Det ena utesluter inte det andra...blandar lite som ovan(Y)

  • 30 januari 2008

    Skrivet av Kiddo den 28 jan 2008

    Håller med om det där med barnmat, men om man slutar amma tidigt - vi slutade vid ett halvår -så kan det vara rätt trist att alltid stå och laga mat. Jag tyckte burkar var kanonbra tillexempel på öppna förskolan eller om man satt på restaurang och åt. Han fick sin sista burk strax innan han var ett.

    En lustig sak var att vi var i Frankrike i ett par veckor precis när han hade fyllt ett och det fanns INGEN burk som vi köpte där som han åt av men det tvärtom i Sverige var svårt att hitta en burk som han inte älskade.

  • 30 januari 2008

    Skrivet av Vivvan den 30 jan 2008

    Skrivet av Kiddo den 28 jan 2008

    Håller med om det där med barnmat, men om man slutar amma tidigt - vi slutade vid ett halvår -så kan det vara rätt trist att alltid stå och laga mat. Jag tyckte burkar var kanonbra tillexempel på öppna förskolan eller om man satt på restaurang och åt. Han fick sin sista burk strax innan han var ett.

    En lustig sak var att vi var i Frankrike i ett par veckor precis när han hade fyllt ett och det fanns INGEN burk som vi köpte där som han åt av men det tvärtom i Sverige var svårt att hitta en burk som han inte älskade.


    Men man kan ju precis lika bra laga maten, frysa in i lagom stora portioner, och ta fram till öppna förskolan? Om man har fryst in de olika ingredienserna i var sina småportioner kan man ju bara lägga alla i samma burk när man ska iväg, så slipper man släpa på en massa olika, det håller sej ganska bra separerat iallafall. Detta har iallafall funkat jättebra för mej?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.