Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rostbiff i bit....

  • JennyV 27 mars 2010

    Har en rostbiff i bit som jag precis tagit upp ur frysen och funderar på vad jag ska göra med den?? Har letat bland recepten men hittar inget som jag känner för?!! Är det någon som har förslag på vad man kan göra med en rostbiff i bit?

  • Mistys 27 mars 2010

    Helstekt förstås som stek. Finns massa recept här på mk. Tjälknöl,söndagsstek,slottsstek mm
    Eller skär i grytbitar och gör en köttgryta av något slag. Finns också massa recept. Biffstroganoff, biff bourgogne eller något annat. Sök på köttgryta och massor kommer upp.
    Glöm bara inte att kolla om rostasen sitter kvar. Den kan man ta loss och skära i skivor, stek som den är. Mör och god som oxfile och synd att skära ner i en köttgryta!

  • JennyV 27 mars 2010

    Är rostbiff ett mört kött eller är det långkok kött?? Funderar på lergryta men det kanske är synd på en rostbiff??

  • jimboz 27 mars 2010

    Om du inte testat Porterstek förut så är det ett ypperligt tillfälle...Såsen du får är gudomlig.

    Porterstek

  • Mistys 27 mars 2010

    Rostbiff är lite segt. Man kan inte bara skiva och steka utan det behöver koka ett tag. Men att köra den i lergryta kan väl funka. Det blir ju som att steka en stek .

  • The_mama97mia 27 mars 2010

    Jag har kört rostbiff i skivor, marinera länge o sen på grillen.
    Testa att marinera med kiwi !!!
    Sen steker du det som fin biff.

    Annars håller jag med ovanstående ang både porterstek, tjälknöl och helstekt...
    Nästan synd att skära i bitar o göra gryta på tycker jag.

  • Penne 27 mars 2010

    Jag tycker oxå att det är synd o skära ner i en gryta. Jag skulle gjort en stek. Det som blir över kan man ju skiva tunnt och äta kallt sen. Steker man det i skivor blir det väl kanske inte så bra, men en stek blir inte alls seg utan jättemör. Och det är inte alls svårt som det låter. Sköter sig själv.

  • brittingegerd 27 mars 2010

    Varför inte baka den i ugn? Jag tycker det är underbart gott och enkelt och inte alls segt om man inte "överkokar" köttet. In med köttermometer och låt den gå upp till 55 grader för rosaröd frans rostbiff. Skiva tunt och ät med en varm potatissallad eller potatisgratäng . Klappat och klart och det smälter i munnen!

  • JennyV 28 mars 2010

    Jag tycker det är synd att skära ner den i grytbitar eller dyikt och lite tråkigt att bara ha den som en stek! Porterstek är ju lite annorlunda och något jag aldrig gjort! Någon annan som har ett smarrigt recept på denna oxbit eller liknande som ni vill dela med er av??

  • Gnurf 28 mars 2010

    Kör den som Tjälknöl då!!

  • Gnurf 28 mars 2010

    Nej...nu vet jag!!! Lägg den i saltlake och häng upp för torkning utomhus. Torrkött helt enkelt, som vi säger i Norrland. Oj oj oj...så otroligt gott att ha med sig ut på utflykten...:p

    Edit: Här hittade jag en gammal tråd om att torka kött, samt skymtade även ett recept på Tjälknöl...

    http://www.matklubben.se/matprat/oenskelaadan_41/torka_koett_6056.html

  • The_mama97mia 28 mars 2010

    Ja, jag tycker inte rostbiff är tråkig... krydda runt om rejält o ugnsstek - sen hänger det på tillbehören. En ljuvligt krämig potatisgratäng... eller hasselbackspotatis o en god rödvinssås...

  • The_mama97mia 28 mars 2010

    Förlåt nu kidnappar jag tråden för en fråga i sammanhanget - är det ngn som minns "surstek"?
    Kött som man marinerar jättelänge....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.