Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rotfrukter

  • Klingan 21 januari 2009

    Jag tycker det är ganska gott att skiva rotfrukter, såsom potatis, palsternacka, sötpotatis och morötter, och sedan rosta dem i ugnen. Enda nackdelen är att de fastnar i plåten på bara någon minut. Jag både oljar pannan och blandar rotfrukterna med olja och kryddor, men det hjälper inte. Jag har även testat med bakplåtspapper. Någon som vet hur man bäst gör för att det inte ska fastna? Kanske funkar med smörpapper? Har inte testa, men kanske ska göra det nästa gång. Man kan ju inte ha hur mycket olja som helst, kan inte vara nyttigt...

  • The_mama97mia 21 januari 2009

    Jag gillar också att rosta rotfrukter, men jag gör sällan i skivor, mer som klyftpotatis eller i bitar, använder bakplåtspapper. När jag skalat och delat rotfrukterna så lägger jag domi en tjock plastpåse och sen häller jag på lite olja, sen får det ligga o gotta till sig i påsen, jag vänder den ofta så att oljan kommer åt alla bitarna. Det brukar funka bra och man behöver inte så mkt olja då.

  • lisbethv 21 januari 2009

    Det tipset tackar även jag för(Y)

  • monac 21 januari 2009

    använder teflon långpanna:D funkar jätte bra och spar mycket diskjobb samt att man inte behöver använda en½ liter olja till sina rotfrukter. Pröva rosta dem med valnötsolja!!! mums(Y)

  • monac 21 januari 2009

    p.s. pröva oxå den här...med risk för at bli himla tjatig så lägger jag in den igen.

    Rostad rotfrukts soppa med basilikaolja

  • hanstom 21 januari 2009

    om man blancerar(kokar upp)rotfrukterna innan går det bättre+att de blir färdiga fortare i ugnen.ställ på en gryta vatten med lite salt o ha i rotfrukterna i kokbarhetsordning så är de sedan färdiga
    sammtidigt vid ugnsbakningen.
    ett prövat förslag

  • hanstom 21 januari 2009

    alternativet är att bryna till dom i stekpannan i olja+smör innan färdigbakning i ugnen,
    då får dom färg o godare smak.

  • Tillberga 21 januari 2009

    jag använder stekpåse tillmina grönsakaer

    ingen disk och inget som sitter fast

  • Linlock 21 januari 2009

    Vad är en stekpåse? :o

  • pedalen1965 21 januari 2009

    En stekpåse är en genomskinlig påse i vilken man kan steka grönsaker, kött, fisk, kyckling osv. Man lägger det man vill steka i ugnen och sluter till med ett medföljande clips. Finns i mataffären.

  • Klingan 21 januari 2009

    Tack för alla bra tips! Har dock provat teflonpanna och det är lika illa... Men jag ska testa att koka eller steka dem lite innan. Stekpåse låter ju som en väldigt bra idé. Som sagt Tack för tipsen!

  • ThomasP 21 januari 2009

    Det finns ett "bakplåtspapper" gjort av silikon som funkar bra//Thomas

  • LEDIVO 21 januari 2009

    Viktväktarna har ett vad man skulle kunna kalla teflon-papper, som har två helt perfekta egenskaper.
    Potatisen fastnar inte.
    Du kan använda det flera gånger - Går utmärkt diska.

  • 21 januari 2009

     

  • Klingan 21 januari 2009

    Skrivet av Binge56 den 21 jan 2009

    Klingan!
    Jag antar att du skär för tunna skivor. Suger sig fast i plåten, ja t om i bakplåtspapper.
    Prova strimla, klyfta, eller rundskär. Potatisen kan innehålla för mkt stärkelse. Blötlägg potatien i ½-1 timme innan de skall blandas med restarnde. Var generös med olja.
    Sänk ungsvärmen till 175°C, beräkna 30-40 minuter rostningstid. Vill du piffa till det extra så släng in lite vindruvsklasar, physallis, klyftad sharon och /eller någon annan frukt.

    Jag brukar göra en hel middag: Kycklingben, rotsaker, potatis och lök samt div frukter på slutet.
    Sätter hela braspanna på bordet så får var och en ta vad den vill ha. Ett gott bröd och en sallad.


    Det kan mycket väl vara så att det är för tunna skivor. Brukar oftast gå snabbare då. Gjorde typ alltid klyftor innan och det kan nog stämma att de inte fastnade lika ofta. Får helt enkelt ha lite tålamod! :p

  • Glitterfia 21 januari 2009

    Jag gör som mam97mia med klyftpotatis
    Blandar (masserar) med olja och kryddor i plastpåse och lägger på bakplåtspapper
    (efter att hon berättat om det i en annan tråd tidigare :D) Det sättet kräver väldigt lite olja.

    Gör jag däremot tunna skivor försteker jag dem så de får lite färg, sen ner i långpannan.

    Ett fel som jag tror att man ofta gör är att man försöker vända runt dem för tidigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.