Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rotmos

  • sussisus 23 mars 2011

    Hur gör ni rotmos?

  • Bumbis 23 mars 2011

    Jag har i hälften potatis, en kvart morot och en kvart kålrot. Kokar i bitar med buljongtärnig och vatten eller spadet om jag kokt fläsklägg. Pressar och blandar i smör så att det blir lagom i konsistens. Kanske lite salt och vitpeppar.

  • sussisus 23 mars 2011

    Jag använder själv Vår kokboks gamla recept på 1 kg kålrot, 200 g morot (2-3 st), 5-6 potatisar, salt.

    Tärnad kålrot + morot kokas i saltat vatten, sen i med tärnad potatis. Mosar för hand med potatisstöt och har i eventuellt mer salt + smör.
    Sist hade jag även buljongtärningar i kokvattnet.


    Funderar nämligen på om man skulle använda mer rotsaker t.ex. palsternacka/persiljerot för att få ännu mer smak på moset.

  • irrevirr 23 mars 2011

    Ha i en skvätt med sirap också, det blir jättegott. Min moster gjorde alltid det. =)

  • Erajscha 23 mars 2011

    Jag har också hälften potatis men sen har jag bara i en stor morot och resten kålrot. Sen kokar jag dem i bitar med salt och pressar innan jag vispar samman allt med smör och mjölk. Smaksätter med salt och vitpeppar.

  • sussisus 24 mars 2011

    Skrivet av irrevirr den 23 mar 2011

    Ha i en skvätt med sirap också, det blir jättegott. Min moster gjorde alltid det. =)


    Får testa nästa gång.

  • sussisus 24 mars 2011

    Skrivet av Erajscha den 23 mar 2011

    Jag har också hälften potatis men sen har jag bara i en stor morot och resten kålrot. Sen kokar jag dem i bitar med salt och pressar innan jag vispar samman allt med smör och mjölk. Smaksätter med salt och vitpeppar.


    Får testa din och Bumbis variant efter sirapsvarianten.
    Mer potatis i borde ju göra moset mera slätt. Den varianten jag gör blir ju lätt för vattnig.

  • MammaModesty 24 mars 2011

    jag kokar först kålrot o morötter en 10-15 min och har sedan i potatisen.. allt ska koka i buljongen från köttet... ger mest smak då och sen tycker jag och mina leder att det är för hårt att pressa i pressen så jag kör ner det i assistenten... i med en klick smör (snåla inte) o bara ät o njut... (L)

  • sussisus 24 mars 2011

    Jag har faktiskt aldrig ätit fläsklägg, har lite svårt för fettet som finns, jag har alltid ätit rotmoset med fläskkorv (och senap förstås).

  • boz1965 24 mars 2011

    Jag öppnar plastrullen och trycker ut innehållet i en mikrovågsburk och värmer. :D

    Skämt åsido...

    Jag brukar ha hälften King Edwardpotatis, och lika delar kålrot och morötter, en skvätt gräddmjölk och en rejäl klick smör. Blir riktigt göttans. {eat}

  • sussisus 24 mars 2011

    Den färdiga rotmosen är faktiskt inte så dum, har ätit värre färdigmat.

    Gräddmjölk? Går det bra med gammeldagsmjölk tror du? (kanske finns gräddmjölk i de affärer jag brukar besöka, men jag har aldrig behövt gräddmjölk någon gång så jag har inte tänkt på att titta).

  • Bumbis 25 mars 2011

    Skrivet av sussisus den 24 mar 2011

    Den färdiga rotmosen är faktiskt inte så dum, har ätit värre färdigmat.

    Gräddmjölk? Går det bra med gammeldagsmjölk tror du? (kanske finns gräddmjölk i de affärer jag brukar besöka, men jag har aldrig behövt gräddmjölk någon gång så jag har inte tänkt på att titta).


    Gräddmjölk är så enkelt som hälften grädde och hälften mjölk.\o/

  • tojve 25 mars 2011

    Skrivet av Bumbis den 25 mar 2011

    Skrivet av sussisus den 24 mar 2011

    Den färdiga rotmosen är faktiskt inte så dum, har ätit värre färdigmat.

    Gräddmjölk? Går det bra med gammeldagsmjölk tror du? (kanske finns gräddmjölk i de affärer jag brukar besöka, men jag har aldrig behövt gräddmjölk någon gång så jag har inte tänkt på att titta).


    Gräddmjölk är så enkelt som hälften grädde och hälften mjölk.\o/


    Vilket i USA kallas half´n´half och ständigt serveras till kaffet istället för vanlig mjölk. Så vet ni det. :D

  • MrsC 25 mars 2011

    Sä här gör jag Rotmos och Fläsklägg (Y)

    Kokt rimmad fläsklägg med rotmos

  • fimp 28 mars 2011

    k

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.