Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Så länge håller maten i frysen

  • AngieH 27 augusti 2013

    Har ni sett alla smarta infographics som finns på nätet? Jag har en från ett brittiskt företag som heter Everest där de snyggt och överskådligt ställt upp hur länge olika sorters mat håller i frysen. Jättebra! Ibland glömmer man ju att det inte är en tidsmaskin...

    Ni hittar den här: http://angiehults.blogspot.se/2013/08/husmorstips-sa-lange-haller-mat-i-frysen.html


    Har ni några favoriter att dela med er av?

  • matmedmeras 28 augusti 2013

    Roligt tips! Bra att veta hur lång olika mat håller sig i kylen. Enkel tips här att kyla snabb maten för att få den så fort som möjligt i kylen. Ofta kokar jag mycket soppa på en gång och det dröjer tills den blir tillräckligt kall för att stoppa i kylen. Då brukar jag ställa soppan i fiskbänken fylld med kallt vatten. Smidigt!

  • MagnusClar 28 augusti 2013

    Intressant, när jag kommer hem idag så tror jag nog att jag ska kasta rätt mycket som ligger i min frys! :s

    Tack för tipset!

  • AngieH 28 augusti 2013

    Tja, det är ju inte jag som gjort översikten så kan väl inte direkt ta åt mig äran, men visst är den rätt bra? Ville mest dela med mig eftersom jag själv verkligen har nytta av den!

  • estrid1 28 augusti 2013

    Lätt att glömma även VAD som finns i frysen. När jag var liten plockade vi nypon själva som mamma kokade soppa på och frös in. Hon råkade tina upp en burk med tomatsoppa istället för nyponsoppa. Inte så gott i hop med glass...

  • callemero 29 augusti 2013

    Jättebra tips. Tack! (Y)

  • rosatalo 29 augusti 2013

    Skrivet av estrid1 den 28 aug 2013

    Lätt att glömma även VAD som finns i frysen. När jag var liten plockade vi nypon själva som mamma kokade soppa på och frös in. Hon råkade tina upp en burk med tomatsoppa istället för nyponsoppa. Inte så gott i hop med glass...

    Känner igen problemet, hade fryst in överbliven hackad rödlök i en tom glassask. Åh vad bra, tyckte jag, när min yngsta bror kom på överaskningsvisit någon månad senare och jag rotade i frysen efter något gott till fikat och hittade glassförpackningen. Det blev en slät kopp kaffe och ett gott skratt den gången.

  • AngieH 29 augusti 2013

    Det är inte dumt att skriva både innehåll och datum på en lapp och lägga med i påsen/burken...

  • rosatalo 30 augusti 2013

    Skrivet av AngieH den 29 aug 2013

    Det är inte dumt att skriva både innehåll och datum på en lapp och lägga med i påsen/burken...


    Så sant så. Men man inbillar sig alltid att man självklart kommer ihåg. {messed}

  • AngieH 2 september 2013

    Skrivet av rosatalo den 30 aug 2013


    Så sant så. Men man inbillar sig alltid att man självklart kommer ihåg. {messed}


    Visst gör man? Jag kan ju bara tala för mig själv, men när det kommer till kritan glömmer jag ALLTID.

    angiehults.blogspot.com

  • boz1965 2 september 2013

    Sätter alltid på en bit frystejp och skriver innehåll och datum på tejpen. Men det kanske är jag som gammal kock, som är miljöskadad, vad vet jag? o_O

  • DoctorWho 3 september 2013

    Skrivet av boz1965 den 2 sep 2013

    Sätter alltid på en bit frystejp och skriver innehåll och datum på tejpen. Men det kanske är jag som gammal kock, som är miljöskadad, vad vet jag? o_O


    Jag gör exakt samma sak. Många släktingar tycker att det är onödig. "Det är ju bara att öppna burken så ser du vad som är i den." Problemet med deras metod är att många saker liknar varandra när de är frysta. Tex tomatsås och hemgjort nyponmos. Inte särskilt gott att blanda ihop. {messed}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.