Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Salta strömming

  • The_TL 4 februari 2012

    Hej alla strömmingsfantaster! ;)

    Igår lagade jag stekt strömming med potatismos, vilket smakade fantastiskt gott, bortsett från att strömmingen blev väldigt osaltad. Jag dubbelpanerade strömmingsfiléerna genom att först vända dem i vetemjöl, som jag hade saltat och pepprat. Därefter vände jag filéerna i vispat ägg och slutligen i ströbröd.
    Hur gör ni för att få, eller bibehålla, en fin sälta då ni panerar strömming eller annan stekt fisk som ni lagar?

  • Bappi 4 februari 2012

    Min svärmor lärde mig att skåra några snitt i en strömming på båda sidorna. Sedan låta saltet få dra in i en skål fylld med strömmingar innan man panerar och steker strömming. Obs detta gäller hel strömming/ kram

  • knyppeltanten 4 februari 2012

    Jag brukar salta både insidan och utsidan på strömmingarna. Blandar man salt i mjölet så tycker jag inte att det blir så mycket smak på dem, man får nog ta rätt mycket salt i så fall.

  • The_TL 4 februari 2012

    Stort tack för era svar! :)

  • LitenRos 4 februari 2012

    Jag brukar ha dill och Kalles kaviar imellan och salt i mjölet.{beauty}

  • littlejohn 4 februari 2012

    Jag älskar stekt strömming och jag panerar skinnsidan, saltar och lägger dill på köttsidan sedan lägger jag en likadan ovanpå. Alltså den blir dubbel och jättegod

  • The_TL 4 februari 2012

    Tack för alla bra tips! :)
    Fortsätt gärna att skriva i tråden.

  • knyppeltanten 4 februari 2012

    Mamma brukade ha salt och persilja mellan i strömmingsflundran, det var jättegott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.