Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Såser i gryta till kotletter å fläskkarre

  • Rajdon 21 januari 2014

    Jag brukar bryna en fin stekyta på kotletter - karre (marinerade ibland). Sen lägger man i köttet i en gjutjärnsgryta på spisen tycker jag blir godast, och låter det fin puttra i sin egen köttsaft och fett i lite vatten så det blir slutligen en god sås.

    Jag brukar tillsätta grädde sen lite i slutet innan det blir mört och klart och lite kryddor, örter fond, buljong, cremefraish, grädde, redning mm.

    Jag undrar vilka recept, tips som kan vara intressant för andra oxå att söka i trådar senare till en god sås av sky till ovannämnda i gjutjärnsgryta på spisen?

  • Erajscha 22 januari 2014

    Man kan också bryna med lite lök och sen ha i krossade tomater och örtkryddor (oregano eller dragon vilken man nu föredrar.)

  • svengelsk 22 januari 2014

    Lägg köttet på en bädd av skivade champinjoner. Vätskan från dem och köttsaften ger en fin sås.

  • solvik207 23 januari 2014

    (Y)

  • MatAnders 24 januari 2014

    Jag skulle rekommendera mortlad grönpeppar och kanske lite vitlök i blir gudomligt gott.

  • Rajdon 29 januari 2014

    Skrivet av Rajder den 21 jan 2014

    Jag brukar bryna en fin stekyta på kotletter - karre (marinerade ibland). Sen lägger man i köttet i en gjutjärnsgryta på spisen tycker jag blir godast, och låter det fin puttra i sin egen köttsaft och fett i lite vatten så det blir slutligen en god sås.

    Jag brukar tillsätta grädde sen lite i slutet innan det blir mört och klart och lite kryddor, örter fond, buljong, cremefraish, grädde, redning mm.

    Jag undrar vilka recept, tips som kan vara intressant för andra oxå att söka i trådar senare till en god sås av sky till ovannämnda i gjutjärnsgryta på spisen?



    Vad intressant att ni skriver och det behövdes. Finns knappt nåt recept i gryta på spis om man ska var petig, men det går ju till viss del koppla och kopiera "kotletter i ugn" recept till "kotletter i gryta recept". Tycker ni det är samma sak ?

  • amoz 30 januari 2014

    Gör oftast olika slags stekar i gjutjärnsgryta på spisen, tycker det blir mycket saftigare så. Detta är nog ett sätt man gjorde mycket mer förr tror jag, för jag kan inte minnas att mor gjorde söndagssteken i ugnen. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.