Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Senap

  • Nilof 16 augusti 2008

    Jag undrar vad som menas med fransk senap?
    Är det någon speciell sort som bara heter så, eller ska man välja någon sort själv? Har inte använt senap i maten förut, men tänkte försöka med det nu. Det finns så många recept med det i.

  • Kicki8 16 augusti 2008

    De menar nog Dijon Senap.Finns i hyllan med "vanlig senap".
    Har ett recept med den i, Greve kyckling, jättegott.
    Lycka till.

  • Annras 16 augusti 2008

    Ja, det är Dijonsenap, Nilof! Det är jättegott att smaksätta såser bl a med! Lycka till! (Y)(Y)

  • Nilof 16 augusti 2008

    Tack för dom svaren, ska kolla på senapshyllan nästa gång jag handlar.:D

  • festmaten 16 augusti 2008

    Jag har både en burk fransk senap och en burj Dijonsenap i kylen.
    Den Franska senapen är från Slotts senap. Ingredienserna är de samma. men i olika ordning. Och smaken är INTE densamma på dem.

  • Nilof 16 augusti 2008

    Heter senapen Fransk senap? Eller är det många olika sorter att gå igenom?

  • festmaten 16 augusti 2008

    På min burk står det rätt och slätt Fransk senap. Slotts.
    Inget krångligt alls(Y)

  • Nilof 16 augusti 2008

    Tackar. Det är inte lätt att vara okunnig på sånt som man i regel alltid annvänder. Men det är kul att lära sig att kunna använda det.:p

  • festmaten 16 augusti 2008

    Visst är det kul att testa nya recept. Lycka till.(Y)

  • infection 16 augusti 2008

    om det står i ett recept att man ska ha fransk senap så är det i 99% av fallen dijon senap man menar eftersom det är den franska senap man använder mest här i sverige.(H)

  • lennali 17 augusti 2008

    Jag håller med "molgan", är man ovan med dijonsenap var försiktig, jag tycker att dijonsenap vill ta "över". Så står det 1 msk börjar jag med 1 tsk och smakar mig fram.

    Men annars är det jättegott att använda senap som krydda i maten, jag sätter vanlig Slotts senap i min köttfärssås och det är så gott så.
    Lycka till/Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.