Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skåpsrensning - tips?

  • The_mama97mia 24 november 2009

    Hej alla goa matglada!

    Jag kör operation skåpsrensning här, frysskåpet först, jag har inköpsförbud ett tag här.

    Inser också att jag har konserver för ett halvt regemente.

    Har ni bra tips på vad jag ska göra med all skåpmat??

    Tips på bönbiffar mottages tacksamt.

    Mjölskvättar är inga problem det blir slatt-bröd av det.

    Hur gör du när skåpen sväller o dörrarna inte vill stängas?

  • Sakate 24 november 2009

    Själv har jag inte så mycket att rensa eftersom hyllorna oftast gapar tomma. :o
    Är dock noga med att tillvarata rester och brukar blanda ihop det mesta. I dag hade jag lite spaghettirester sedan gårdagens carbonara, samt lite stekta kycklingtärningar sedan vi åt kycklingtacos i helgen. Det var dock för lite rester för att räcka till hela familjen så jag drygade ut med en burk kikärtor, en burk majs, lite lök, samt "fetaost". Barnen grinade illa och ville knappt smaka, mannen såg skeptisk ut men åt och tog om. Själv tyckte jag det blev riktigt gott! :)

  • Erajscha 24 november 2009

    Jag gör som du.. vi "äter ur". Och sen försöker jag lära mig att inte handla hem sånt vi inte vill ha så för det mesta är skåprensning inte alls oangenämt.

  • Mistys 24 november 2009

    Har också inköpsförbud inför julmaten som ska förvaras någonstans. Har rätt mycket köttfärs i frysen.
    Kan man äta köttfärs i olika form fler än en gång/vecka ?? Har inte tyckt det tidigare men nu skulle jag vilja bli av med lite av lagret :p

    Paj, pirog och crepes är maträtter som jag ofta gör av skvättar eller "udda" saker. Går att fylla med mycket. Ihop med lite ost eller äggröra funkar det mesta.(Y)

  • Erajscha 24 november 2009

    Visst kan man äta färs på olika vis under samma vecka. Köttfärslimpa och potatis är ju rätt olikt spaghetti och köttfärsås till exempel.

  • The_mama97mia 24 november 2009

    Ja jag måste lära mig också att sluta handa tre för priset av två när jag inte ens äter en...

  • The_mama97mia 24 november 2009

    Men vad gör ni av lagret av linser, bönor, haricots verts, surkål, tonfisk, m.m , m.m.....
    jag drunknar i konservhavet här snart o ungarna vägrar äta det
    :'(

  • Mistys 24 november 2009

    Linser och bönor ihop med ex majs, tomat och lök blir pirogfyllning hos oss. Röd linssoppa är också ganska populärt.

    Tonfisk används bara till min tonfiskgryta och ris. Sååå god (Y)

    Surkål har jag aldrig köpt så det vet jag inget om.

  • Vetebullen 24 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 nov 2009

    Ja jag måste lära mig också att sluta handa tre för priset av två när jag inte ens äter en...


    Kul att se hur olika man tänker. Jag tänker så här när jag ser "köp tre, betala för två" Jag behöver inget alls så jag köper inget. Blev en rejäl rabatt kan man säga :D:D
    kostade ingenting :D

  • boz1965 24 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 nov 2009

    ...Hur gör du när skåpen sväller o dörrarna inte vill stängas?


    Köper 5-tons spännband och drar om skåpet! :p

    Nä, ärligt: Det blir rantafej och storkok. :)

  • Glitterfia 24 november 2009

    Jag måste också bli bättre på att äta av det som finns och inte handla på mig mer och mer.

    Här kommer några förslag från mig:
    Det här måste jag göra själv snart igen, det var ett tag sen sist. Mycket gott tycker jag.
    Tonfiskfrestelse

    Haricot verts kan du steka med lite schalottenlök och champinjoner, strö lite flingsalt och peppar över. Ett gott tillbehör. Har i och för sig bara gjort det på färska haricot verts.

    Linssoppa

  • Gnurf 25 november 2009

    Jag brukar göra en totalinventering emellanåt...skriva upp alla livsmedel och respektive kvantiteter...sen sätter jag mig vid köksbordet med papper och penna å spånar ihop en Matsedel över tänkbara maträtter (där det ev kan behöva kompletteras med någon udda ingrediens). Därefter lagar jag från matsedeln och stryker bort successivt..:p

  • frucaos 25 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 nov 2009

    Ja jag måste lära mig också att sluta handa tre för priset av två när jag inte ens äter en...


    HAHA! Klassiskt!!:p

  • kattgnag 25 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 nov 2009

    Men vad gör ni av lagret av linser, bönor, haricots verts, surkål, tonfisk, m.m , m.m.....
    jag drunknar i konservhavet här snart o ungarna vägrar äta det
    :'(


    Linser och bönor kokar jag och fryser in i påsar à 3-4 dl och sen använder jag detta i sallader eller i matbröd - funkar jättebra. Haricot verts kan jag ha som grönsakstillbehör till nästan vilken middag som helst, som de är. Enkelt o gott.

  • Eery 25 november 2009

    tycker inte om pytt i panna eller ris men risotto går bra:o
    är kanon att blanda i allt möjligt i kokt ris sen kan man välja om man vill ha den "ren" eller kladdig.
    det jag brukar blanda i är stekt köttfärs, bacon, lök, paprika, tomater, linser, bönor, oliver, soltorkade tomater, sockerärtor, svamp osv. för att få till det krämiga tillsätter jag ost, turkisk (eller grekisk) yoghurt, crème fraiche.
    naturligtvis inte allt samtidigt, det beror ju på vad jag behöver/vill bli av med

  • The_mama97mia 25 november 2009

    Tack för tipsen, tonfiskfrestelse ska jag nog testa. Blev riktigt sugen på en het linssoppa.
    Men jag önskar mer tips om bönor, röda bönor och kikärter, så här års är jag inte så sugen på sallader, annar är det smaskens till grillat.

    Gnurf - tack för det konkreta tipset att inventera! Det borde jag faktiskt göra!!!! Om jag känner mig duktig nån dag så kanske det blir av?

  • martina63 25 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 nov 2009

    Men vad gör ni av lagret av linser, bönor, haricots verts, surkål, tonfisk, m.m , m.m.....
    jag drunknar i konservhavet här snart o ungarna vägrar äta det
    :'(


    Gör en linssoppa, billigt och gott, går att förvara i kylen flera dagar (till lunch tex).
    För 4:a personer, 1hackad gullök, 2 skalade och tärnade potatisar, 3dl röda linser, 2msk olja, 14dl buljong, salt o peppar. fräs lök sakta i olja, lägg ner potaits, linser och buljong. Koka sakta i 30min, Salta o peppra, servera med en rejäl citronklyfta och en bit bröd. (Y)

  • The_mama97mia 25 november 2009

    Skrivet av martina63 den 25 nov 2009

    Gör en linssoppa, billigt och gott, går att förvara i kylen flera dagar (till lunch tex).
    För 4:a personer, 1hackad gullök, 2 skalade och tärnade potatisar, 3dl röda linser, 2msk olja, 14dl buljong, salt o peppar. fräs lök sakta i olja, lägg ner potaits, linser och buljong. Koka sakta i 30min, Salta o peppra, servera med en rejäl citronklyfta och en bit bröd. (Y)


    HIHI du läste mina tankar, det blir detta till middag....
    Tack igen ! Men fortsätt fyll på vet jag.

  • The_mama97mia 25 november 2009

    Hmmm skrev ett inlägg som försvann...
    Anyway - har TVÅ STORA burkar surkål i skafferiet?
    Vad gör ni - om ni äter surkål?
    Bara med stekt korv till eller?

    Jag är rädd att jag är ett typexempel på Devisen - "Du är vad du äter".... surkål, surströmming, surdeg.... :P

  • maria_wijk 25 november 2009

    Chili con carne kan du blanda ner vilka bönor som helst i, jag brukar variera mellan kidney, blackeye, vita och svarta och ibland mixar jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.