Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skav?

  • enAnnan 21 april 2008

    Jag har aldrig köpt någon av de frusna varianterna som finns, men är lite sugen att prova.

    Så berätta vilken ni köper. Ren, vilt, älg eller vilka sorter som finns. Vad gör ni med den? Och vad äter ni till?

    Tack :)

  • monac 21 april 2008

    det är ju otroligt magert kött...lagade älg-skavs gryta sist massor av hackad lök,strimlade rotdrukter(finns numera i ICAS Eko-utbud,frysta.) lagerblad , kalvfond & aijvar & cramefr. passerade tomater. Blev himla gott med "tager vad man haver principen".
    Renskaven har jag lingon & messmör & grädde kanske lite (något )enbär om man gillar det.
    Ris eller kokt potatis traditionellt till.
    lycka till!

  • MatAnders 21 april 2008

    Jag brukar köpa renskav och gör dels en "pytt variant" och styvning finns bland mina recept.(Y)

  • Eken 21 april 2008

    Jag har vid ett par tillfällen köpt viltskav som jag steker upp lite lätt. Samtidigt kokar jag upp pasta (Tagliatelle) och gröna ärtor. När köttet har fått lagom färg blandar jag det tillsammans med pastan. Därefter gör jag en vit sås som jag kryddar med "lämpliga" köttkryddor och häller över och rör sedan ner de gröna ärtorna.
    Smaklig måltid!

  • mistralwind 21 april 2008

    Jag brukar göra skav av nöt med, om jag har en rejäl köttknul i frysen.
    Gillar det enkla, stek köttet på hög värme, det ska INTE KOKAS! viktigt, men det gäller å andra sidan allt kött... eftersom det är så tunna skivor så krävs hög värme i pannan.
    Slå på en skvätt grädde och smaksätt möjligtvis med lingon och kanske nåt enbär eller timjan för mer viltsmak.
    Stekt svamp, gärna riskor eller annan smakrik svamp är supergott till! (även i skaven). Brukar äta det med ris, men även pressad potatis är gott till.

    Är du inte van är ren ganska speciell i smaken. Blir det av laven den äter, och möjligtvis att den stressas då den slaktas (alla är inte överens om det faktiskt påverkar smaken, sånt som de lärda tvistar om :D ), så ett tips är att börja med älg om du inte brukar äta vilt.

    lycka till!

  • The_mama97mia 21 april 2008

    Jag gör gärna skav av både nöt och vilt. Från frusen köttbit skaver man av tunna skivor som fräses i stekpannan. Egentligen ett svenskt sätt att woka!
    Kantareller, gul lök, vitlök, en klick gelé, salt, peppar, enbär, och grädde..... Kokt potatis till att suga upp den goda såsen.

  • Kicki8 21 april 2008

    Brukar göra på älg eller ren. Ska du köpa kolla vart köttet är ifrån tror att viltmästarskav var bla. dovhjort från nya zeeland eller liknande land långt bort.
    En kalssiker är renskav med grädde och potatismos lingonsylt.
    Har även detta som jag tycker är gott.

    Fyllda tortillabröd med skav och messmörsdip

  • zudette 21 april 2008

    Det här kan du prova

    recept]22478[/recept]
    gott tillsammans med en fräsch sallad och ett glas vin

    eller så kan du göra det ännu enklare för dig och bryna skaven (vilken språllar) med en burk champinjoner och hackad lök! - späd ut med grädde/mjölk/creme fraische, red av med lite mjöl salta, peppra och servera till ris! Supergott!

  • zudette 21 april 2008

    hmmm.... funkade inte - vad gör jag för fel??? Kolla mina recept

    - Paj med renskav! -

    det var det jag försökte länka till!!!

  • pia61 21 april 2008

    Du glömde första klamren bara

  • zudette 21 april 2008

    Ska se om det funkar bättre då....

    Paj med renskav

  • lennali 21 april 2008

    Stoppar inte renkött i min mun, hade för 25 år sedan en hårresande upplevelse med en "renköttsoppa", har fortfarande inte glömt (ibland funkar minnet perfekt). :p
    Men däremot har jag recept med renkött, men jag byter ut mot älgskav eller skär jätte tunna skivor från en halvfrusen nötstek, lövbiff går bra också att byta med.
    enAnnan här kommer lite förslag:

    Älgskavsgratäng
    Jukkaslåda
    Norrländsk lasagne
    Norrlands special

    Lena

  • enAnnan 21 april 2008

    Tack alla för en massa tips och recept. Här ska provas!
    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.