Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smögensås.(hemlagad)

  • Matlouise 10 juli 2009

    Hej! Finns det någon som har recept på hemlagad smögensås. Har letat och letat på nätet men inte hittat något bra recept. Har du ett! / Matlouise

  • The_mama97mia 10 juli 2009

    Blå Band Torra Såser Festlig - Smögensås - är det sås på¨påse du menar?

    http://www.100gram.se/product.aspx?p=18051

    kolla detta för innehållsförteckningen. 1% räkor!

  • Smeckan 10 juli 2009

    Hej Matlouise!
    Jag har ett egenkomponerat recept.
    Du behöver; 1påse Frysta räkor med skal. (500g). 1st kruka eller knippe Färsk Dill. Smör/margarin. 1st Citron eller Lime. Salt och peppar. 0,5-1dl val fri olja. 1-2dl grädde. 2-3rågade msk vetemjöl.

    Skala räkorna och lägg ALLT räkrens i en kastrull. Häll över vatten så det täck renset. Tillsätt oljan.
    Koka renset i 3-5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Sila av. Nu är fonden färdig!

    Smält 2-3msk smör/margarin. Tag 2-3 rågade msk vetemjöl rör i det smälta smöret/margarinet. Tillsätt grädden och fonden å låt detta sjuda i ett par minuter tills du fått den konsistensen du vill ha. Tillsätt sedan klippt dill 1-2 msk eller mer om du vill, pressad citron/Lime efter smak och ev Salt och peppar efter smak.
    Voliá!!!! Nu har du gjort Smeckans Smögensås!:D
    Gudomligt god! Du komma int bli besviken(Y)
    psst, jag glömde en skvätt vitt torrt vin. Men int ett måste...tag mindre av grädden i så fall..

    TIPS! TIPS! Gör du "såsen" tjockare kan du använda den till stuvning. Stek färska champinjoner å strö dessa över stuvningen och gör varma mackor och tag sedan några tjocka härliga skivor Västerbotten och "tjof" in i ugnen. Bjud dina Kära vänner på detta och du blir garanterat en Hedervärd värdinna!

    Lycka Till Matlouise! Vänligen Smeckan

  • marwis 10 juli 2009

    Finns receptet inlagt här på matklubben?
    Det låter helsmarrigt och framför allt så innehåller den inga konstigheter!
    /Marie

  • Smeckan 10 juli 2009

    :( Nope. Det är första gången jag läser ett "forum".

    jag såg att någon sökte recept på Smögensås, hemlagad.
    Så jag tänkte att du kanske var behov att ett omgående.

    Nej, jag har inte lagt upp mig med någon profil.
    Jag har inte kommit så långt, ännu. Jag gick med i Matklubben för ett bra tag sedan.
    Men jag är mammaledig och har inte så mycket tid att sitta vid datorn.
    Utan sätter mig här när jag söker något recept som jag ännu inte har.
    Eljset är Leila en av mina absoluta favoriter.

    Men prov gärna! Och lycka till!//Marléne (Smeckan)

  • Matlouise 10 juli 2009

    Hej Smeckan och TACK!
    Tack för receptet på smögensåsen :D
    Jag kommer att testa receptet under sommaren för att senare änvända det i mitt centralkök för förskolor i Skövde. Låter märkligt att jag inte hadde detta recept. Men allt kan man inte ha eller hunnit testat. Jag har varit med ett tag men inte hunnit med min egen sida pga arbetet, ska försöka hinna med den lite mera. Letar här efter recept till arbetet samt privat. /Matlouise:D

  • Matlouise 10 juli 2009

    Skrivet av Smeckan den 10 jul 2009

    Hej Matlouise!
    Jag har ett egenkomponerat recept.
    Du behöver; 1påse Frysta räkor med skal. (500g). 1st kruka eller knippe Färsk Dill. Smör/margarin. 1st Citron eller Lime. Salt och peppar. 0,5-1dl val fri olja. 1-2dl grädde. 2-3rågade msk vetemjöl.

    Skala räkorna och lägg ALLT räkrens i en kastrull. Häll över vatten så det täck renset. Tillsätt oljan.
    Koka renset i 3-5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Sila av. Nu är fonden färdig!

    Smält 2-3msk smör/margarin. Tag 2-3 rågade msk vetemjöl rör i det smälta smöret/margarinet. Tillsätt grädden och fonden å låt detta sjuda i ett par minuter tills du fått den konsistensen du vill ha. Tillsätt sedan klippt dill 1-2 msk eller mer om du vill, pressad citron/Lime efter smak och ev Salt och peppar efter smak.
    Voliá!!!! Nu har du gjort Smeckans Smögensås!:D
    Gudomligt god! Du komma int bli besviken(Y)
    psst, jag glömde en skvätt vitt torrt vin. Men int ett måste...tag mindre av grädden i så fall..

    TIPS! TIPS! Gör du "såsen" tjockare kan du använda den till stuvning. Stek färska champinjoner å strö dessa över stuvningen och gör varma mackor och tag sedan några tjocka härliga skivor Västerbotten och "tjof" in i ugnen. Bjud dina Kära vänner på detta och du blir garanterat en Hedervärd värdinna!

    Lycka Till Matlouise! Vänligen Smeckan

  • Inger01 11 juli 2009

    hej. detta recept verkar jättesmarrigt, ska testa det i morgon.Tack (Y)

  • LitenMajs 12 juli 2009

    lätt att jag ska prova, tillsatserna i färdigsåser kan inte vara speciellt hälsosamt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.