Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta Hjälp...

  • marietta 15 november 2008

    Hejsan!
    Finns det någon här som kan hjälpa mig med ett bra recept eller tips på smörgåstårta?
    Jag bor i Australien och vill gärna göra en god smörgåstårta men har aldrig gjort en själv. Tog en titt på recepten som redan fanns men gav upp då många innehåller ingredienser jag inte kan få tag i. Exempel på dessa är Creme fraiche (går att få tag i men inte i den staden jag bor i) och leverpastej.
    Sitter du kanske på ett bra recept utan dessa i?

    Om inte, kan någon tala om för mig hur jag får en saftig smörgåstårta??

    Väldigt tacksam för er tid och svar! (L)

  • strimma21 15 november 2008

    Om du får tag på en god naturell mjukost kan du ha det som grund istället för creme fraiche. Blanda det med t e x hackad skinka och purjolök så har du en god fyllning.

    I Sverige finns ju färdiga baguettfyllningar i affärerna (typ Rydbergs) med ex vis tonfisk, skagen eller kycklingfyllning, om det finns sånt hos dig så kan du använda det.

    Det bästa sättet att få en saftig smörgåstårta är att göra den dagen innan du ska äta den. Och använda "fluffigt" bröd (inte torra skivade franskbröd, då blir det lätt en torr och tråkig tårta) som suger åt sig av fyllningen. Fyllningen får inte vara för rinnig, då blir tårtan bara blöt istället för saftig.

    Lycka till med smörgåstårtsbaket!

    Hälsningar
    Kicki (som tittat ut på ett vackert snötäcke idag!)

  • ros 15 november 2008

    :)Några förslag på fyllningar
    Använd det som du tycker är godast och passar ihop
    Men en smörgåstårta ska fyllas dagen innan och garneras den dag som den ska serveras.
    Festtårta
    Räk- och laxbakelse
    Schacktårta

    Smörgåstårta med skaldjurslyx
    Lycka till(Y)(Y)(Y)

  • Lilljeppe 15 november 2008

    MMMM Vilka mumsiga smörgåstårtor ros(Y)

  • jas65 15 november 2008

    Fina recept du har där Ros
    Mvh
    Anders

  • The_mama97mia 15 november 2008

    Smörgåstårta är så gott. Istället för creme fraiche kan du ta vispad grädde o blanda med lite majonnäs. Här kommer mina förslag på fyllningar och eget bröd till smörgåstårta.

    Smörgåstårta

    Smörgåstårtebröd

    Lycka till !

  • boz1965 15 november 2008



    Det finns visserligen crème fraiche i den här tårtan, men det går att ersätta med kvarg, typ Kesella eller liknande, men man får bara inte samma syra i smaken.

  • linros 15 november 2008

    När min man gör smörgåstårtor är hans knep att i alla lager oavsett fyllning alltid ha frusna gröna ärtor. Vet dock inte om du kan få tag i det. Men annars tillför ärtorna en saftig och frisk smak i smörgåstårtorna. Han häller dem frusna direkt på lagret innan nästa omgång bröd läggs på.

    Några lager som tillhör mina favoriter i mannens tårtor är:
    * Rökt skinka, coctailfrukt el krossad ananas (på burk) vispad grädde, majonäs och ärtor.
    * Makrill i tomatsås, räkost, ägg, majonäs och ärtor.
    * Crabbstick, ägg, majonäs, grädde och....ärtor ;-)

    Hoppas att du får ihop något. Men enl min man som alltid gör goda smörgåstårtor så kan man ha precis vad som helst. Använd fantasin och våga prova!

    Lycka till!

  • marietta 26 november 2008

    Wow tack for allas hjalp och recept! Det var utover forvantan! Valdigt uppskattat. Har annu inte fatt gjort en men nu vet jag tills nasta gang vi har gaster. (L)

  • sajoh69 26 november 2008

    Här kommer en till:

    Midsommaraftons frestelse (smörgåstårta)

    ... men tyvärr är det creme fraiche i den också ...

  • Kocken_Annica 5 december 2008

    Smetana går lika bra som Creme Fraiche. Finns Smetana i Australien kan du använda det i stället! I annat fall kan man laga garneringen genom att vispa grädde och smaksätta det med Citron och majoäs samt färskost (naturell) för att få vispgrädden syrligare och tjockare i konsistens. Innan det fanns laktosfri Creme Fraiche här i Finland garnerade jag alltid mina smörgåstårtor med Vispgrädde smaksatt med naturell färskost samt lite limesaft och majonäs...(Y) Hoppas detta hjälper dig!:)

  • Roggan 6 december 2008

    Dränk in bottnarna i LITE öl. Blir SUPER!!!(Y)

  • anluk 6 december 2008

    Creme fraichen i detta recept kan du byta ut mot kesella (vet inte om du har det i australien..) Mycket god smörgåstårta blir det iallafall.



    Här kommer ett förslag på varm smörgåstårta som är mycket uppskattat!



    Nästa tips är en smörgåstårta som kommer från en väninna till min mamma. Underbart god och så enkel att göra:

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.