Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

snabb lunch

  • majamia 10 augusti 2008

    Hej :)
    Har tappat all inspiration när det gäller att laga en snabb, enkel och god lunch.
    Vad brukar ni andra svänga ihop till lunch?
    Tacksam för förslag!

  • bjuranna 10 augusti 2008

    Kör en bakpotatis i mikron 7-8 min. Gör en röra med räkor, skinka eller tonfisk till. Det står man sig länge på!

  • The_mama97mia 10 augusti 2008

    Jag är inne i ett omelett-stim nu... Kollar vad det finns för rester o sen vips i stekpannan o på med några vispade ägg.

  • majamia 10 augusti 2008

    tack för tipsen, det var längesen jag gjorde det

  • enAnnan 10 augusti 2008

    Kalvsylta på hårt bröd och några rödbetor.

    Eller koka bulgur och släng i frysta räkor och gröna ärtor. Kokt ägg till.

    En vanlig sallad med avocado och rester från gårdagen (kyckling, lax, biff osv)

    Vitkålssallad och rökt lax

  • anluk 10 augusti 2008

    Är också värdelös på lunchidéer. Men har precis som någon annan sa börjat göra omelett med olika fyllningar. Mumsigt.
    Kokta ägg med lite sallad och räkor är också gott, men som sagt väntar precis som du på tips och idéer.

  • kickiekblad 10 augusti 2008

    paj går jhu alltid snabbt å gott åxå

  • monac 10 augusti 2008

    mycket snabbt till lunch...
    Bibbis kraft-Smoothie.

    (Y)

  • lilas 10 augusti 2008

    Jag brukar göra piroger och frysa in. Lätt att ta fram och micra när man är sugen eller för barnen att ta fram när dom ska iväg på sina friidrottsträningar eller fotbollsträningar.
    Det blir även mycket pasta här hemma. Ibland ner i en sallad, ibland med bara massor med ost eller med rester. Jag tycker pasta passar till det mesta.
    Håller med om att omlett är bra. Där kan man ha i nästan vad som helst.(Y)

  • lisaschmitz 10 augusti 2008

    Det bästa är nästan att kolla vad man har i kylen och "slänga ihop" det som finns. Gör en makaronilåda med brockoli/morötter eller annat vad du har hemma. Släng i lite skinkrester/bacon och någon smakrik ost så blir det hur gott som helst. Gör en pyttipanna, även den på "rester" och skåprens. En pastasallad är alltid gott. Stek till några skivade bitar kycklingfilé i någon god krydda och ha på salladen! Supergott! (Y)

  • Granfot 10 augusti 2008

    Granfots inbillade GI-snabblunch:

    2 - 3 grillkorvar, skärs ner i ~15 mm långa bitar. Stek i kastrull med lite olja eller smör, krydda med paprikapulver och citronpeppar. Sänk värmen till ~3:an (på en spis med 1 - 6) och töm i en burk vita bönor i tomatsås. Skvätt i lite ketchup och smaka av med salt och svartpeppar.

    Snabbt, inga konstigheter i och i mitt tycke riktigt gott. Jag inbillar mig dessutom att det är ganska nyttigt, även om korven är boven i dramat. (Vita bönor i tomatsås har högt GI men låg GL om jag inte minns fel, så det är ok att äta det. )

  • enAnnan 11 augusti 2008

    Hmm, jag vet inte om jag skulle kalla korv, vita bönor i tomatsås och ketchup för GI-vänligt direkt, men det är upp till var och en :p

    Här äter vi just vita bönor till snabblunch idag.
    Hemkokta, men snabba idag då de tas från frysen :)

    Blandas upp med broccoli, röd lök och tomater. På med lite citronolja och balsamvinäger.
    Äts till skinka och kalkon.

  • The_mama97mia 11 augusti 2008

    Nu finns det fin blomkål och broccoli. Jag hade kokt blomkål i kylen, värmde tillsammans med rester av kantarellstuvning. Lunchen räddad.

  • Sockerbubblan 11 augusti 2008

    Campbells tomatsoppa är räddningen då min sambo vill ha den klassiska skollunchen

    Kokt frukostkorv med ris och gröna ärtor. :D

    Campbells tomatsoppa späs med en liten burk creme fraiche och förstärks med lite tomatpuré och en skvätt ketchup. Tjock korv finns alltid längst in i frysen, precis som en påse ärtor. Riset sköter sig självt i ris kokaren och simsalabim! Så hinner du in i duschen innan maten är klar! (Y)

  • Ari 11 augusti 2008

    Tomatsoppa är en favorit för mig. Fräser tomater, gul lök och vitlök och häller sedan på en förpackning krossade tomater och kokar upp. Salt och peppar, och sen klart! :) Supergott med scones till, eller mer matigt med pasta.

  • redd 29 september 2008

    Het baconpasta på 10 minuter

    Går att få till på 10-15min om man har en snabb spis.

    Om man får en köttbit över kan man skära den i små bitar som man sedan fryser eller har i kylen sedan bara att värma upp i lite grillolja och i med créme fracihe. (är lite fel säsong för det nu men samtidigt har i alla fall jag ett par halva flaskor grillolja i skaferiet)

    Pastasås på krossade tomater
    gör jag laddningar av då och då. Fyller matlådorna till hälften och fyller på med snabbmakaroner på morgonen innan jag åker till jobbet.
    Men som det står i beskrivningen, knappt enns ett recept.

  • dystraior 29 september 2008

    Ta och dela på en bagel eller annat bröd som du föredrar, rosta gärna i ugn eller brödrost, gör ordning lite salladsblad, grönsaker, ost och skinka och så färskost eller smör och sitt ner och njut. Snabbt enkelt med samtidigt väldigt gott. (L)

  • softis 30 september 2008

    Håller med om omelett-snabbt å gott!

    Jag brukar ha stekt ägg å bacon å stekt potatis,mums(lägger ägget på ett gott bröd,typ franskt lantbröd)(L)

  • JennyV 30 september 2008

    Igår gjorde jag fläskpannkaka, går snabbt och sköter sig själv i ugnen!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.