Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snabb rätt på älg-grytbitar?

  • mahlina 5 november 2008

    Tog upp det ur frysen i dag och tillagade bara hälften så nu behöver jag ett recept som jag kan röra till i kväll eller som går snabbt i morgon när vi alla är vrålhungriga efter jobb å dagis?

  • lena_61 5 november 2008

    Kalops? (Y) Eller en gryta med ,morötter, kålrötter , palsternacka och purjolök. Häll på vatten, krydda med hela kryddpepparkorn ca 10st och salt.
    (L)(L)

  • MatAnders 5 november 2008

    Kanske en god och mustig gulasch? Det är jättelätt och sköter sig nästan själv.

  • Okänd 5 november 2008

    Krydda in grytbitarna och låt ligga och gotta sig i kylen tills imorn.....Stek dem tillsammans med lök.....vispa ur pannan och låt bitarna efterkoka i skyn och vatten ( ev buljong)
    Tillsätt morötter i bitar.....Koka dem mjuka.....strö över mjöl och späd med vätska , grädde,mjölk eller vad du vill.Tillsätt ev. lite soja.Smaka av med kryddor.

    Servera med potatis eller ris.

  • LaJefa 5 november 2008

    Gör en smaskig gryta med lök, kantareller (har du inga så ta någon annan svamp), stekt bacon och lite tärnad röd eller gul paprika. Viktigt är att du först bryner köttbitarna och låter dem koka på svag värme i lite buljong och gärna lite rött vin under lock...ca 40-50 minuter innan du tillsätter resterande frästa/stekta ingredienser. Låt allt koka ihop en stund...tillsätt därefter en burk creme fraiche och eventuellt lite dijonsenap...(om du har kokat utan rödvin). Du kan servera grytan antingen med ris eller potatis. Har inget recept på detta...men det är typ vad jag skulle göra om jag hade något så gott som älgkött i frysen. Lite avundsjuk är jag...springer tyvärr inte runt så många älgar här i Spanien.(H)

  • The_mama97mia 5 november 2008

    Om det fortfarande är lite halvfruset så skär ned det i tunnare skivor, marinera över natt o laga som kebab imorgon, men det bästa är nog att göra en gryta/soppa ikväll. Grytbitar är ju inte alltid så möra, kan behöva längre tillagningstid så är det brådis imorrn är det bättre göra ngt idag. Du kan ju köra kebabkryddning för det. Vet ju inte vad du gjorde med den första halvan... *ler*

  • stiina 5 november 2008

    Man kan alltid skära i tunna, tunna skivor, och sedan fräsa med lök och göra någon sås med svamp. Det är också väldigt gott att krydda med t.ex Cacao-Chili krydda!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.