Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snabblagat till barnen

  • solvik207 14 februari 2011

    Hej

    Som säkert många flera så har jag börjat tröttnat på samma maträtter hela tiden.
    Har man två små barn skall maten helst stå på bordet när man kommer hem. Max för att laga mat 1timme men kortare tid är bättre.
    Inte för mycket kryddat.

    Ge mig tipps!!

  • Eery 14 februari 2011

    Lite svårt att veta vad ni brukar äta... :)

  • solvik207 14 februari 2011

    Skrivet av Eery den 14 feb 2011

    Lite svårt att veta vad ni brukar äta... :)


    Makaroner och korv,köttbullar
    Korvstroganoff och ris
    Curry kyckling och ris
    Kyckling med wokade grönsaker och ris
    Fisk och snat med potatis.
    Taco.

  • Hilmer54 14 februari 2011

    Mitt tips är att laga kommande middag kvällen före.
    Sedan är det bara att värma.
    Veckolista är också bra hjälp i planeringen.

  • Cassiopeya 14 februari 2011

    Taco brukar vara uppskattat, finns en hel del varianter på detta här på MK, tex tacogratäng, tacopaj mm. Snabbt och gott!

    Tacotårta med philadelfiaost

    Chicken Taco Nuggets



    Pasta carbonara är smarrigt :)

    Carbonara

    MaritaE73 har flera snabba varianter på kött som tillagar sig självt i ugn medan du fixar potatis/ris och sallad. Spana in den goda tex

    Fläskfilé utan dess like

    Hoppas du fått några idéer :)

  • Cilla71a 14 februari 2011

    Vi har också småbarn så planering är a och o när man kommer hem sent från jobb. Jag gör alltid matsedlar för flera veckor framåt, har alltid minst ett nytt recept i veckan, gör samtidigt som matsedlarna en inköpslista på maten som behövs att handla hem samt att jag skriver upp varorna i frysen på en fryslista (planerar även matsedlarna med vad som finns i frysen). Jag brukar laga flera middagar på söndagen som vi sen äter under veckan, oftast blir det långkok såsom kalops, dillkött, stekar osv. Men normalt så tar inte mina middagar längre än 30 min.

    Visst händer det saker som gör att man inte alltid kan följa listan, ett läkarbesök, frissan etc. Men då kan man ta något snabbt som en bondomelett, Pasta Carbonara, köttfärssås & spagetti, tacos, köttfärssoppa, svampsoppa, varma mackor med någon god stuvning etc.

    Så jag rekommenderar starkt att göra matsedlar, det sparar mycket tid och pengar.

  • LEDIVO 14 februari 2011

    Några tips. Hoppas du får glädje av något av dem
    Färspannkakerulle
    Hönan Agda
    Kotlett på potatis- och rotsaksbädd
    Köttfärslimpa med klyftpotatis
    Korv- och grönsaksgryta

  • Mistys 14 februari 2011

    Detta är några av mina barns favoriter. Går fort att laga.
    Risotto med köttfärs och curry[recept]1810[/receptSkink och ostfyllda köttfärsbiffar i sky med pressad potatis

    Även detta lagar vi ofta:

    Kebabspett i pitabröd
    Skink ost paj
    Tortellini med skink och ostsås
    Pizza på tortilla bröd
    Falukorv i ugn med ost och krossade tomater
    Crepes ( steker pannkakorna kvällen innan )
    Kycklingsallad ( alla ingredienser i olika skålar så alla får plocka som man vill)
    African ( recept här på mk )
    Ost och skinkfyllda köttfärsbiffar ( recept här på mk
    Albondigas i tomatsås ( recept här på mk)

    Ja det var ett axplock på vad som varit / är populärt här hemma och går fort. Annars gör vi som tidigare skrev ......lagar på söndagen. Lasagne ex är en måndagsrätt här, lagad på söndagen.

  • Anemona35 15 februari 2011

    En timme hinner man ju laga mycket på. Och maten i vardagen handlar väl rätt mycket om bra planering. De flesta av oss jobbar ju som sagt i dagsläget, även fast vi har en massa småbarn.

    Jag planerar varje vecka och försöker också göra saker på helgerna för att underlätta som koka ärtsoppa, bönor, strimla vitkål, storkok av köttfärssås till gratänger, soppa eller lasagne i veckan. Kör två kycklingar i ugnen, som sköter sig själv osv.

    I mitt hushåll är planering A och O alltså för bra mat till hela familjen, inte bara till barnen. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.