Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla hjälp mig!!

  • Isbjoorn 16 juli 2008

    Hejsan alla därute! (H)

    Jag är en tjej på 14 år nu, som äter väldigt regelbundet.

    Frukost,Mellis,Lunch,Mellis,Middag,kvällsfika.
    Det är väldigt viktigt för mig att jag äter så med personliga skäl. I allafall, det är väldigt lätt att äta så här när det fortfarande är skola
    då jag äter frukost hemma ca vid åtta, mellis vid 10, Lunch vid 12 osv..
    Men nu på sommarlovet har jag flyttat fram mina tider,
    Frukost vid 10, mellis vid 12, lunch vid 2 osv.
    Vilket innebär att när mamma jobbar måste jag göra min mat själv! första veckorna var det ganska lätt att komma på något att göra, men ideérna har nu tagit slut :S
    Skulle behöva många bra tips på något enkelt och gott jag kan laga, och sen mat för bara en person.. vore bra om maten gick bra att frysa eller spara i kylskåp, eftersom att jag då kan äta samma sak i gen fast kanske veckan efter eller så..
    Jag Äter kött, men föredrar helst vegetariskt eller fisk.
    I övrigt äter jag i pricip vadsomhellst så alla recept/tips är välkommna!! :):):)

    Tar gärna emot tips på bra och nyttiga frukostar också!! (Y)

    MVH ISBJÖRN :D

  • Poppie 16 juli 2008

    Kan inte din mamma laga mat, så det blir ett par portioner över?
    Sedan kan du ju göra tonfisksallad, eller annan sallad med vad du tycker om.:)

  • The_mama97mia 16 juli 2008

    nåt jag gör ibland till mina barn är typ äggröra o bacon (kan utesluta bacon o ha vad du vill i stället).
    bara äggöra i micron - kncäk ett ägg eller två i en lite djupare tallrik, vispa ihop med gaffel, ha gärna i en skvätt grädde eller mjölk. Om jag gör med bacon så kör jag bacon i micron först. Sen häller jag på äggsmeten o kör ngn minut till.

    Detta är gott till Brunch, mellis eller lättare lunch eller middag

  • Poppie 16 juli 2008

    Skrivet av mama97mia den 16 jul 2008

    nåt jag gör ibland till mina barn är typ äggröra o bacon (kan utesluta bacon o ha vad du vill i stället).
    bara äggöra i micron - kncäk ett ägg eller två i en lite djupare tallrik, vispa ihop med gaffel, ha gärna i en skvätt grädde eller mjölk. Om jag gör med bacon så kör jag bacon i micron först. Sen häller jag på äggsmeten o kör ngn minut till.

    Detta är gott till Brunch, mellis eller lättare lunch eller middag



    Mums, äggröra är gott(Y) Och omeletter.

  • Poppie 16 juli 2008

    Här är en enkel omelett

    http://www.matklubben.se/recept/omelett_med_kavli_raekost_37085.html

  • Poppie 16 juli 2008

    Här är en enkel omelett

    http://www.matklubben.se/recept/omelett_med_kavli_raekost_37085.html

  • Poppie 16 juli 2008

    Skrivet av Poppie den 16 jul 2008

    Här är en enkel omelett

    http://www.matklubben.se/recept/omelett_med_kavli_raekost_37085.html

    Ojsan

    Det blev visst en dubbelomelett:p

  • guninni 16 juli 2008

    Soppa på färska morötter! Kanongoo,enkelt o billigt!
    2-4 morötter (kanske fler om de är små)
    ½ gul lök
    1 potatis
    1 vitlöksklyfta
    ½ hönsbuljontärning+ 3 dl vatten
    1 dl grädde
    ½ citon (el något mindre)
    salt+peppar
    Borsta/skala morötter,potatis o lök och skär i vitar
    Finhacka vitlöken
    Hetta upp olja o fräs allt en kort sund
    Tillsätt vatten o buljong
    Koka under lock i 15 min ca
    Mixa med en stavmixer
    Tillsätt grädde och smaka av med salt peppar o citron

  • Poppie 16 juli 2008

    Frukosttips
    Av: qwe

    Den bästa frukosten och enklaste är helt enkelt att blanda 3 till 4 dl musli, beroende hur mycket man äter, med en halv påse mjölkpulver ( räcker till en halv liter), lite extra nötter och kanske frukt. Tillsätt sedan bara 5 dl vatten och frukosten är färdig,( kanske lite kaffe till).

    Om du nu gillar sådant.

  • guninni 16 juli 2008

    Mellisförslag som mina barn gillar:
    Koka 1 ägg , skala och mosa det med 1-2 msk kaviar och ½ msk dill
    Lägg röran på en skiva fullkornbröd (formfranska e dy)
    Lägg en brödskiva ovanpå och stek dubbelmackan i lite margarin på båda sidor.
    Lite sallad, en morotsbit e dy till - då har du ett bra mellanmål!
    .

  • systeryster 16 juli 2008

    Jag är imponerad av att du kan fixa käk själv varje dag.Din mamma måste vara stolt över dig,
    Något jag gjorde när jag var ensamstående, var att jag kokade en portion ris tog lite extra vatten och kokade frysta grönsaker som jag tyckte om i samma kastrull.Typ majskorn, ärtor mm.
    Sedan hackade jag små korvbitar och lät det värmas upp i riset när det var klart. En form av risotto. Sedan tog jag någon dressing jag tyckte om till för att det inte skulle kännas så torrt.
    Kan varieras med det du gillar.Det är kul att exprimentera tycker jag.Äppelbitar, låter kanske konstigt men är gott.

  • monac 17 juli 2008

    här kommer en kanon frukost.....
    flygande start,Smoothi.

  • marsha73 17 juli 2008

    Prova gärna lättaste broccolisoppan, finns under mina recept. Den är kanongod och jätteenkel. Den funkar att fysa oxå. Något gott hårdbröd till, så har du en bra lunch.

    Ett annat alternativ är att koka spagetti (gärna dinkel) tillsätta champinjoner och en äggula, lite mjölk och riven ost. Då har du en vegetarisk carbonara. Salta och peppra oxå, så mycket du tycker är gott.
    Himla bra av dig att laga mat! Din mamma måste vara jättestolt att du fixar det!
    Lycka till
    //Anna

  • Isbjoorn 17 juli 2008

    Åh, tack allihopa för era tips! (L)Jag behöver dom verkligen. jag ska testa allihopa!! :):)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.