Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sökes-billiga maträtter!!!!

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Läste tråden" när pengarna är slut" och tänkte då genast varför inte starta en tråd där man lägger in sina recept som är både dryga och billiga(dvs att det räcker till flera personer eller att det räcker i flera dagar). I dessa bank krasch tider tror jag att mer än en behöver tips och råd för att få det att gå runt.

  • anluk 18 oktober 2008

    Här kommer några förslag.







  • MatAnders 18 oktober 2008

    Jag skulle tipsa om lapskojs ofta hittar man rimmatfläsk lägg för 15- 20 kr kilot och det är mycket mat man får ut av det och lite mos, har recept på min sida.

  • Evia 18 oktober 2008

    Här kommer ett par förslag
    Bön- och färsröra

    Mammas falska mousaka

    Min snabba risröra

  • boz1965 18 oktober 2008

    Billigt (men ack så tråkigt) är de japanska nudlarna som affärerna brukar ha till 2-3 kronor per paket.

  • tina62 18 oktober 2008

    Billiga maträtter!!

    Jag hjälper min son som pluggar och har egen bostad ( vilket är fruktansvärt knapert)

    Brukar göra storkok på mat han gillar ( som även går att frysas i lagom portioner)
    Lasange, chili con carne olika varianter, kroppkakor gråa och vita, köttfärsås, risotto med olika varianter.

  • Kaneta 18 oktober 2008

    Jag brukar spar kycklingskrov och koka soppa på. Receptet göra jag aldrig riktigt som i mitt recept utan det blir en del höftande.

    Kycklingsoppa

  • Don_Pedro 18 oktober 2008

    :D Här kommer en verklig god och billig rätt, den kan man ha som ensamrätt som i Spanien,
    eller för att förgylla en korvbit?

    Kastiliansk potatis

  • poffa 18 oktober 2008

    Nudlar!

    Nä skojar bara. Spenatsoppa funkar alltid.

  • babbs 19 oktober 2008

    Potatis- och purjolökssoppa, billigt och gott. Man kan också lägga i ett par kokta ägghalvor eller korv av något slag, prinskorv t ex. Passar lika bra som till spenatsoppa.

  • babbs 19 oktober 2008

    Wok med biff och ris. Woka haricouverts, biff, strimlad vitkål, vitlök och ingefära i lite olja, skvätt i soja efter smak. Servera med ris. En lövbiff räcker till hela familjen om man strimlar den fint och har den i woken. Strö över sesamfrön och sweet chilisås om du har hemma, annars går det lika bra utan

  • Majkan 19 oktober 2008

    Jag har ett mycket gott förslag till en billig middag! Gå in på mina recept Majkan, och titta på ris och banan receptet! Låter inte gott men alla gillar det!
    Lycka till

  • wiklund73 19 oktober 2008

    Tacokorvgryta är gott och billig maträtt.
    Tacokorvgryta

  • monac 19 oktober 2008

    vegetarisk lasange med röda linser,aijvar,rotfrukter,fin strimlad vitkål.
    mycket billig rätt:) brukar smula i lite fetaost...!
    jätte gott!

  • monac 19 oktober 2008

    oj,såg att någon redan tipsat om de...!:o

  • Ergilwen 19 oktober 2008

    Läs mitt recept, crabsticksröra. Det hittade jag på när jag var fattig...

  • enAnnan 27 oktober 2008

    Hösten är rotfrukternas tid.

    Så rotfrukter i ugn. Med kokt ägg och tzatziki.
    Soppa på rotfrukter.
    Potatis! I gratäng, i klyftor, i soppa, i grytor.

    Koka egna linser och bönor och gör soppor och sallader eller dryga ut grytor och köttfärssåser.

    Mycket ägg. Pannkaka är billigt, tillsätt ett extra ägg så blir det bättre näringsmässigt.

    Trots att man behöver äta billigt så hoppas jag att man inte köper exempelvis nudlar, för det viktiga är ju att man får bra och nyttig mat med näring - det är det inte i nudlarana, vilket gör att kroppen körs slut eller suktar efter mer eller annat...det blir inte billigare i längden.

    Att planera maten är nog det viktigaste, och ta reda på rester och slattar. Och laga mat från grunden, undvik hel och halvfabrikat. Då behöver det inte bli så dyrt.

    Tummen upp för denna tråd!
    Mer tips och recept.

  • Svesse60 27 oktober 2008

    Om du gillar ärtsoppa, så gör ett storkok! Den går utmärkt att frysa in. Jag tror inte du kan komma undan med billigare mat. Sen så väljer du själv om du ska ha fläsk i den eller inte...
    Egentligen så är ju de flesta soppor billiga att göra. Använd morötter, potatis, purjolök eller vanlig lök, buljontärningar och sen om du vill kan du blanda i köttfärs eller annat kött som du gillar och som är på extrapris vid tillfället.
    Lycka Till! (Y)

  • kristin1979 5 december 2008

    En riktigt billig rätt och mkt god är morotssoppa.
    Jag brukar göra så här:

    grovriv 4 morötter, hacka 1 scharlotten lök och fräs i 3 msk smör tillsammans med en vitlöksklyfta. Fyll upp med drygt en liter vatten och lägg i 2-3 grönsaksbuljongtärningar.
    Krydda med salt, peppar, paprikapulver och chillikrydda. Klart!
    Både billigt, snabbt och enkelt. Servera med bröd och smör.

  • kristin1979 5 december 2008

    En riktigt billig rätt och mkt god är morotssoppa.
    Jag brukar göra så här:

    grovriv 4 morötter, hacka 1 scharlotten lök och fräs i 3 msk smör tillsammans med en vitlöksklyfta. Fyll upp med drygt en liter vatten och lägg i 2-3 grönsaksbuljongtärningar.
    Krydda med salt, peppar, paprikapulver och chillikrydda. Klart!
    Både billigt, snabbt och enkelt. Servera med bröd och smör.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.