Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sökes: en hårdnackad LCHF-ätare

  • Schnitt 12 januari 2010

    Ok, tänker prova denna dieten nu och har kollat på massa sidor om vad man får äta och inte.

    Grönsaker ovan jord säger de ju men när jag kollar kolhydratmängden på minmat.net ser jag inte en grönsak med lågt kolhydratinnehåll. Bara gurkan ligger över 60% kolhydrater!!!

    Jag hoppas att det är helt fel på den sidan för grönsaker vill jag ju kunna äta!
    Tyckte sidan verkade bra då man kan räkna ut va allt innehåller, men där e ju kolhydrater i nästan allt...:p

    Tacksam om svar!

  • Mistys 12 januari 2010

    Försöker också äta LCHF och gjort samma iaktagelse som dig. Är det meningen att man bara ska äta kött,fisk,ägg och fett?? Då blir det väldigt tråkigt. Vill också ha grönsaker och åtminstone 1-2 frukter om dagen. Kan inte vara utan grape till frukost bla. Hur ligger det till......??

  • Schnitt 12 januari 2010

    Ja frukter verkar det inte vara snack om ens och det e ju bull om man behöver äta lite pillertillskott till sin kycklingfilé liksom.

  • Gnurf 12 januari 2010

    60% kolhydrater i GURKA!!??? Du...den sidan kan du skippa direkt. Gurka ligger på ca 1,4g kohydrater per 100g gurka...dvs 1,4%. Gurka består till 95% av vatten...så den är helt tillåten enligt LCHF...:p

  • Schnitt 12 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 12 jan 2010

    60% kolhydrater i GURKA!!??? Du...den sidan kan du skippa direkt. Gurka ligger på ca 1,4g kohydrater per 100g gurka...dvs 1,4%. Gurka består till 95% av vatten...så den är helt tillåten enligt LCHF...:p


    hahaha jag menar detta!!!! Får leta upp nån annan kalkulatorsida ^^

  • asasto 12 januari 2010

    Kanske den räknar på inlagd gurka för i inlggningar slänger man ju ofta ner en massa socker?

  • Gnurf 12 januari 2010

    Möjligtvis torrvikt...du får torka gurkan i ugnen först...:p

  • Schnitt 12 januari 2010

    http://www.lchf-kost.se/kolhydrattabell.aspx

    Där var en förhoppningsvis bättre tabell ^^

  • Ernst76 12 januari 2010

    http://minmat.net/addfood.php

    Bra!

  • Ernst76 12 januari 2010

    Här är en av dom bästa sidorna om du vill ha hjälp och tips om LCHF.
    http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

  • indra 12 januari 2010

    Livsmedelsverket har en sida där man själv skriver in livsmedlet som man vill veta
    näringsinnehållet på. Där står bl.a. kolhydratinnehåll.

    www7.slv.se/livsmedelssok/Sok.aspx

  • Schnitt 13 januari 2010

    Skrivet av Ernst76 den 12 jan 2010

    http://minmat.net/addfood.php

    Bra!


    Det va den sidan som gav gurkan 60% kohydrater..

  • Mistys 13 januari 2010

    Kan ingen vänlig LCHF ätare skriva några tips på hur ni äter. Vanliga dagar och hur ni vanligtvis äter. Skulle bli jätteglad om man fick lite tips på hur det ska se ut (Y)

  • boz1965 13 januari 2010

    Skrivet av Schnitt den 12 jan 2010

    ...Bara gurkan ligger över 60% kolhydrater!!!


    Var får du 60% ifrån?
    Enligt livsmedelsverkets tabeller är kolhydratmängden i gurka 3,1% och inget annat.

    Hade det verkligen varit 60% hade man gjort strösocker på gurka istället för på sockerbetor.

  • Schnitt 13 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 13 jan 2010

    Skrivet av Schnitt den 12 jan 2010

    ...Bara gurkan ligger över 60% kolhydrater!!!


    Var får du 60% ifrån?
    Enligt livsmedelsverkets tabeller är kolhydratmängden i gurka 3,1% och inget annat.

    Hade det verkligen varit 60% hade man gjort strösocker på gurka istället för på sockerbetor.


    Som jag skrev - det var det resultat jag fick när jag skrev in gurkan i näringskalkulatorn på minmat.net

  • Gnurf 13 januari 2010

    Ingenting att hänga upp sig på Schnittis...farbror Bozze kan vara lite långsam ibland...:D

  • Aby 14 januari 2010

    Skrivet av Schnitt den 12 jan 2010

    Ok, tänker prova denna dieten nu och har kollat på massa sidor om vad man får äta och inte.

    Grönsaker ovan jord säger de ju men när jag kollar kolhydratmängden på minmat.net ser jag inte en grönsak med lågt kolhydratinnehåll. Bara gurkan ligger över 60% kolhydrater!!!

    Jag hoppas att det är helt fel på den sidan för grönsaker vill jag ju kunna äta!
    Tyckte sidan verkade bra då man kan räkna ut va allt innehåller, men där e ju kolhydrater i nästan allt...:p

    Tacksam om svar!



    Minmat.se visar ju energi-% för de olika makronutrienterna, inte vikt-%.

  • Schnitt 14 januari 2010

    Gnurf: Ah :P då vet jag hehe

    Aby: Förstod tyvärr inte så mycket av de du skrev :S Förklara gärna!

  • Schnitt 14 januari 2010

    NY FRÅGA!
    Ser att många använder sötningsmedel istället för socker. Det är ok antar jag då?

  • Aby 15 januari 2010

    Skrivet av Schnitt den 14 jan 2010

    Gnurf: Ah :P då vet jag hehe

    Aby: Förstod tyvärr inte så mycket av de du skrev :S Förklara gärna!



    Vikt-%, då tittar man på hur stor del av 100 g som utgörs av t.ex. kolhydrater. För gyrka är det väl någonstans 1-2%.
    Energi-%, då tittar man på hur stor del av kalorierna som kommer från t.ex. kolhydrater. Eftersom gurka innehåller så himla lite fett och protein så kommer ju de flesta av kalorierna från kolhydrater. Det betyder ju inte att det är mycket kolhydrater i gurka.

    Hänger du med?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.