Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sökes: en hårdnackad LCHF-ätare

  • sjsj 15 januari 2010

    Skrivet av Schnitt den 12 jan 2010

    Ok, tänker prova denna dieten nu och har kollat på massa sidor om vad man får äta och inte.

    Grönsaker ovan jord säger de ju men när jag kollar kolhydratmängden på minmat.net ser jag inte en grönsak med lågt kolhydratinnehåll. Bara gurkan ligger över 60% kolhydrater!!!

    Jag hoppas att det är helt fel på den sidan för grönsaker vill jag ju kunna äta!
    Tyckte sidan verkade bra då man kan räkna ut va allt innehåller, men där e ju kolhydrater i nästan allt...:p

    Tacksam om svar!



    Jag använder minmat.net väldigt mycket och där står INTE att gurka innehåller 60% kolhydrater.
    Om du går in i Livsmedelsverkets tabell och markerar Gurka så får du i mitten av sidan upp näringsinnehåll för gurka. Där ser man att gurka innehåller 2,1g kolhydrater/100g. Dvs 2,1%.
    Men om du skriver in 100 g gurka i Dagens intag och sen klickar på total. Då visar diagramet att 67% av ditt totala kaloriintag den dan kommer från kolhydrater. Dvs 67% av 14kcal.
    Minmat.net är en jättebra gratissida om man vill hålla reda på vad man får i sig!

  • sjsj 15 januari 2010

    Kollade på grapefrukt, det innehåller 7% kolhydrater, så för att vara frukt så är det ju lågt.
    Banan t ex innehåller 22% och äpple 12,4%.
    Mer än en frukt om dan ska du nog inte äta, men det är ju det totala kolhydratintaget som ska vara lågt.

    Mvh sjsj

  • Schnitt 15 januari 2010



    Jag använder minmat.net väldigt mycket och där står INTE att gurka innehåller 60% kolhydrater.
    Om du går in i Livsmedelsverkets tabell och markerar Gurka så får du i mitten av sidan upp näringsinnehåll för gurka. Där ser man att gurka innehåller 2,1g kolhydrater/100g. Dvs 2,1%.
    Men om du skriver in 100 g gurka i Dagens intag och sen klickar på total. Då visar diagramet att 67% av ditt totala kaloriintag den dan kommer från kolhydrater. Dvs 67% av 14kcal.
    Minmat.net är en jättebra gratissida om man vill hålla reda på vad man får i sig!

    haha oj tack ^^ vart ju lite pimsamt...

  • Schnitt 15 januari 2010



    Vikt-%, då tittar man på hur stor del av 100 g som utgörs av t.ex. kolhydrater. För gyrka är det väl någonstans 1-2%.
    Energi-%, då tittar man på hur stor del av kalorierna som kommer från t.ex. kolhydrater. Eftersom gurka innehåller så himla lite fett och protein så kommer ju de flesta av kalorierna från kolhydrater. Det betyder ju inte att det är mycket kolhydrater i gurka.

    Hänger du med?

    Jag hänger med!!!!! Ursäktar min grymma okunskap ^^ Tack

  • strimma21 15 januari 2010

    Skrivet av Misty09 den 13 jan 2010

    Kan ingen vänlig LCHF ätare skriva några tips på hur ni äter. Vanliga dagar och hur ni vanligtvis äter. Skulle bli jätteglad om man fick lite tips på hur det ska se ut (Y)


    Olika frukostförslag: Kokt eller stekt ägg/äggröra/omelett, knaperstekt bacon, skinka rullad och fylld med philadelphiaost eller majonnäs, kaffe eller the med grädde, turkisk yogurt med solrosfrön och lite nötter.

    Lunch/middag: Rätter (dina vanliga recept förslagsvis) med kött, fisk, kyckling, köttfärs och till det ex vix broccoli, blomkål (kokta som de är eller gjorda som gratäng eller mos) eller bara grönsaker. Gärna goda såser baserade på grädde eller creme fraiche, eller bearnaisesås, för att det inte ska bli för lite fett i måltiden.

    Mellanmål; Skinkskivor, ostskivor, dessertostar, egengjort LCHF-bröd med smör och ost, nötter, kaffe med grädde.

    Hoppas du kommer igång med LCHF för det är otroligt god mat man får äta:)

    Kolla in följande sidor för massor med recept och tips. Även här på matklubben finns ju massor med bra recept.

    http://airamsmat.webblogg.se/
    http://blogg.passagen.se/fettbramat/
    http://www.lchfrecept.com/
    http://kolhydrater.net/

    Lycka till!

  • Okänd 16 januari 2010

    Mer LCHF än så här kan det knappast bli!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.