Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söta grönsaker

  • Nettan75 6 februari 2009

    När jag gör grönsaker i ugn; potatis, kålrot, morötter etc, blir de nästan oätligt söta, är det nån som vet varför??

    Jag skär dem i stavar/bitar, saltar och pepprar och har vanlig olivolja på och sedan i ugnen tills de är mjuka.

    De blir så söta och även om sötsaker är gott, vill jag inte ha det i maten.

  • The_mama97mia 6 februari 2009

    Rotsaker innehåller ju naturligt socker. Jag gör ofta rotsaker i ugn men jag störs inte av sötman. Du kanske ska testa att slänga med mer potatis (den blir ju inte söt i alla fall) och annat - blomkål, broccoli, för att neutralisera lite? Jag vet inte heller om det spelar roll om du blötlägger kålrot etc innan, har inte provat.

  • malinochella 6 februari 2009

    Jag brukar ha salt på och kanske lite dragon, och det är enrätt ok blandning av sött och salt!! Tycker jag!(Y)

  • LaJefa 6 februari 2009

    Om du eller ditt barn har ont i öronen, dela en rå lök och håll den mot örat minst 5 minuter. Löken lindrar smärtan men har även en antibiotisk effekt.

  • LaJefa 6 februari 2009

    Skrivet av LaJefa den 6 feb 2009

    Om du eller ditt barn har ont i öronen, dela en rå lök och håll den mot örat minst 5 minuter. Löken lindrar smärtan men har även en antibiotisk effekt.


    Upps! Hamnade i fel tråd, skulle ligga under SMÅ SMARTA TIPS. Ja, så e det när man ska titta på Tv samtidigt...:'(

  • Nettan75 6 februari 2009

    *lol* Nja mina blandningar brukar mest bestå av potatis. Broccoli och blomkål har jag i när jag äter själv, men annars de rotsaker och skrev tidigare.
    Kanske lite av sötman försvinner om man blötlägger som någon föreslog.. Någon som har annat förslag på att "avsockra" grönsakerna?

  • monac 6 februari 2009

    välj rotselleri,fänkål och rödlök. Palsternacka och morot är ju som någon skrev "söta i sig själva"
    severa med någon god röra t.e.x.
    Fetaost och avocadocréme med grön chili.
    gott med lite salt/starkt till rotfrukter(tycker jag)

    p.s. svartrötter är jättegoda att ungsbaka oxå! förkoka dem några minuter innan. bara ett litet tips.

  • The_mama97mia 6 februari 2009

    nej jag har nog inte fler tips på avsockring... men det är lite lustigt för ofta ser man ju recept o tips på att ringla lite honung på rotsakerna med??? Mota sött med sött? Tror jag inte, tror att honungen ska vara för att framhäva sötman på rotisarna... men...

    Förresten undrar jag om det kan löna sig att satsa på riktigt stora kålrötter t ex, om det inte blir så koncentrerat sockrigt då liksom? Hmmm

  • monac 6 februari 2009

    timjan och citron skal är gott på!!!(Y)

  • ros 6 februari 2009

    Vissa morötter kan vara ganska söta. Det märker man även när man kokar dom.
    Jag kokar morötter tillsammans med veg grönsaksbuljong och salt.

    Men det är lite olika hur man upplever söttman i grönsakerna tycker jag.

    Det är bara att krydda och testa sig fram(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.