Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söta grönsaker - onyttigt?

  • Aems 6 april 2009

    I lördags gjorde jag bl.a. en wok med 10 olika rotfrukter och grönsaker + äpplen. Min yngsta dotter, som har blivit jätteduktig på mat, pratade med mej om söta grönsaker - att man måste se upp med det så det inte blir för mycket. Är det så? Någon som vet?
    Hälsn Aems

  • Gnurf 6 april 2009

    Nä, det där är bara svamligt.

    Visst kan man INOM kategorier av grönsaker, frukt osv göra jämförelser att den ena grönsaken innehåller 20-30% mer kalorier än den andra men det blir en ren pseudoargumentation...aka navelskådning...när man jämför MELLAN andra livsmedelskategorier:

    Morötter och broccoli innehåller tex ca 25-30 kcal/100g, så för att få i dig 300 kcal måste du tugga i dig 1kg av grönsaken. Äpple ligger kring 55kcal/100g.

    Lösviktsgodis ca 350kcal/100g, chips och choklad 520-550 kcal/100g...och hur lätt är det inte att dra i sig lite mer än 100g av dessa produkter...om man är på det humöret!?? :D

    Sedan finns det vissa som hävdar att "söta" frukter/grönsaker triggar sötsuget. OM man känner att det är så....dvs om du äter ett äpple så blir du plötsligt sugen på 12 limpmackor med grevéost och 4hekto gräddtårta. Tja, då får man väl passa sig.....:p

    Grönsaker, bär och frukt är bland det bästa du kan ge din kropp!!! (Y)

    http://www.kaloritabell.com/kaloritabell_a_till_o.html
    http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=499

  • Tarler 6 april 2009

    Jag tror din dotter har diskuterat kolhydrater som finns i större mängd i vissa grönsaker och frukter

  • Aems 6 april 2009

    Aaaaaaah tänkte väl de! Älskar sockerärtor men anrättar ju dem i lagom mängd och använder dem inte i all matlagning. Bara man balanserar och tänker lite så räcker det (Y)- tror jag. Jag wokar i pyttelite olja och lite vatten. Superbra resultat. Det blir nästan bara att jag smörjer woken med olja vid första omgången vid wokningen. (stavas wok på detta vis:o...rackarns...känner att jag har hjälnsläpp...hihi)
    Mycket Tack för ett massivt svar :D

  • Gnurf 6 april 2009

    Woka på du bara, min egen wok går för högtryck i princip varenda dag. Vet ju inte om det är pga att du vill dieta/"banta" som du oroar dig för vissa grönsaker!?? Men grönsaker, kött, fisk, fågel OCH fett är inte något att oroa sig för...det är de mer kolhydrattäta livsmedlen som stärkelse, ris, potatis, bulgur, pasta osv som man kan försöka minska ned på....speciellt i KOMBINATION med fett....OM det nu är bikinin som plötsligt krympt under Vinterhalvåret....:o :)

  • Aems 6 april 2009

    hahahahaha...näääää tänker inte på banta eller diet. Sånt sysslar jag inte med. Bikinin sitter som en smäck :D Vi äter så bra och OM jag skulle vilja minska i vikt så minskar jag bara lite på allt. MEN äter av allt gör jag. Det är det bästa sättet. Undrade bara om detta med det söta i grönsaker eftersom min dotter sa till mig att jag skulle nog vara försiktig med det. DET har jag aldrig hört förut och det var ju inget att bry sig om förstår jag. Vad kryddar Du dina woker med? Jag använder massor med kryddor och olika varje gång. Har Du något tips som jag missat?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.