Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

...som vi får i skolan....

  • The_mama97mia 26 februari 2008

    Söker kall sås till fisk "som vi får i skolan". ????
    Antar att barnen menar sås som är till stekt panerad fisk av olika sorter. Inte enbart dillmajonnäs, på skolmatsedeln brukar det stå - fisk, kall sås, potatis...
    Tacksam tips från ngn som kan/vet om skolkök!
    Mamma Mia

  • Okänd 26 februari 2008

    Vi blandar cremefraiche,majonnäs,hackad gurka,dill och kryddor.
    Ibland blandar vi av filmjölk.
    Enkelt och gott.

  • The_mama97mia 26 februari 2008

    Tack för tipset! Nyfiken - hackad gurka - alltså slanggurka, ingen ättiksvariant?
    Vad för kryddor mer specifikt? Dill salt o peppar och mer?
    /Mia

  • The_mama97mia 26 februari 2008

    UGNSFÄRS som vi får i skolan då??? Någon??? Svårt att få bra beskrivning av en 8-åring som dessutom är färgblind... :)

  • Okänd 26 februari 2008

    Skrivet av mama97mia den 26 feb 2008

    Tack för tipset! Nyfiken - hackad gurka - alltså slanggurka, ingen ättiksvariant?
    Vad för kryddor mer specifikt? Dill salt o peppar och mer?
    /Mia


    Ursäckta att jag var otydlig.Det ska var Boston gurka, alltså hackad,inlagd.
    Vi har provat med färsk hackad gurka,men det gick åt massor av gurkan och så blev det blaskigt.

  • Okänd 26 februari 2008

    Salt och peppar duger bra.Ibland smakar det lika gott utan kryddor.Du får smaka dig fram.
    Ugnsfärsen vet jag inget om,nåt sånt har vi inte i skolan.
    I såsen ska det vara mindre majonnäs än cremefraiche.
    Lycka till.

  • The_mama97mia 26 februari 2008

    Tack Liliane!
    Jag söker vidare men tackar för alla tips!
    /Mia

  • MatAnders 26 februari 2008

    Jag brukar göra så här och det blir kanongott.
    Ta ca 2-3 dl gräddfil
    2 msk majonäs
    2 msk bostongurka
    5 droppar tabasco
    1 msk chilisås

    En annan variant
    3 dl gräddfil
    1 burk röd rom
    1/2 finhackad rödlök
    2 msk majonäs
    lite pressad citron

  • The_mama97mia 26 februari 2008

    Man tackar!!!! kul !

    Jag tror det finns andra som undrar över recept som "ungarna får i skolan"... ??? Eller är detb ara jag? Bästa berömmet är ibland när Albin (snart 8) säger mamma, det här smakar lika gott som i skolan.... Eh....

  • Queenie 26 februari 2008

    För många år sen så fanns det en remouladsås på påse som man blandade kall ihop med olja och nåt annat den var bara SÅ god... Gud så jag saknar den ... *snyft*

  • ikah 26 februari 2008

    Håller med Liliane om såsen, ibland blandar vi också i ananas.
    Ugnsfärsen, kan inte det vara vanlig köttfärslimpa?!
    Den blir annan när man lagar stora ugnsformar än hemma.

  • farmoringer 26 februari 2008

    Hos mina barn, på jobbet, är det gräddfil som gäller när det är kall sås. varierar mellan dill, gräslök eller bostongurka. Salt, peppar eller lite herbamare och caynnepeppar.

  • anluk 26 februari 2008

    Skolans remoluadsås:

    Kanongod!!!

    Blanda fil, manonnäs, senap, grillgurka och dill. Måtten kan jag inte utan man får prova sig fram. Smakar iallafall precis som skolans och är mycket mycket god till just stekt fisk.

  • The_mama97mia 26 februari 2008

    :) glad att få så mkt svar!
    det finns säkert fler som vill veta ngt hemligt recept som ungarna får i skolan..? eller?

  • tantdrake 26 februari 2008

    Hemma i Kiruna kommun fick/får man något som heter Sjömansbiff som ungarna brukar gilla (Y)
    Det är köttfärs, varvat med skivad potatis och skivad lök. Kryddad med salt och svartpeppar bara och ugnslagad i buljong i 175 - 200 grader tills potatisen är mjuk. Själv strör jag riven ost över innan den gått färdigt.
    Har gjort den hemma i massor av år - ibland i gjutjärnspanna på spisen vilket funkar lika bra. Enkel och ganska kalorivänlig mat som funkar på alla åldrar och bara blir godare av att värmas upp som rester :p

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    Raggmunk!
    Hemma vägrar barnen äta raggmunk. Idag berättade Albin (7) att han åt minsann 6 st i skolan. Är det jag som har för mkt potatis i min raggmunk hemma???? :)

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    mmm bra tanke. Jag har funderat på att kontakta skolköksansvarig för att få en del recept. Antar att dom då är på "Till 200 personer behövs...." Men vad tusan man får väl räkna ner det...
    (H)

  • tulipan 6 mars 2008

    Vad kul att få höra att ni har bra mat i skolorna. Mina två pojkar som går i skolan i Kalmar har kanon bra och fin mat. Och dom äter alltid varje dag. Mina två plus barn går i karlskrona i skolan och dom äter typ nästan aldrig maten i skolan. Man får alltid höra att maten är äcklig och vidrig å att det inte går att äta den. så på fredagarna när dom kommer hem hit så får man alltid ha maten färdig för då äts det rejält:-)

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    vad tråkigt att höra. Själv har man ju inte såååå bra minnen av skolmaten, men det är nog ändrat en del nu. Här i Kommunen vet jag att det är olika kök som lagar till olika skolor, typ förskolan får från ett kök o sv.
    Det är det här jag menade i en annan tråd, ett annat inlägg som handlar om hur man får barn att äta mat... att om dom äter bra i skolan... så är jag nöjd.

  • Hejny 6 mars 2008

    Någon som har recept på Potatis o purjolöksoppa som barnen i Malmö får i skolmatsalen? Har provat många sopprecept men det blir inte samma enl barnen. Dom pratar fortfarande om denna soppa än idag fast det var länge sedan dom slutade skolan. HJÄLP ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.