Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

...som vi får i skolan....

  • monac 6 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 26 feb 2008

    UGNSFÄRS som vi får i skolan då??? Någon??? Svårt att få bra beskrivning av en 8-åring som dessutom är färgblind... :)




    fniss...det där var kul!
    fråga skolan om recept,tror de skulle bli smickrade & glada!(Y)

  • Okänd 6 mars 2008

    Nu för tiden ska alla recept skrivas ut på datorn.Varenda ingrediens ska mätas upp och man får inte tillsätta nåt på egen hand utan att det ska dokumenteras på "datareceptet".
    Så är det hos oss iallafall.
    Hur är det på era skolor(Visst var det flera som jobbar i skolkök?)

  • farmoringer 6 mars 2008

    Skrivet av Liliane den 6 mar 2008

    Nu för tiden ska alla recept skrivas ut på datorn.Varenda ingrediens ska mätas upp och man får inte tillsätta nåt på egen hand utan att det ska dokumenteras på "datareceptet".
    Så är det hos oss iallafall.
    Hur är det på era skolor(Visst var det flera som jobbar i skolkök?)


    Jag är på förskola och så är det inte alls...Än så länge får jag väl tillägga. Det kommer väl det också. Men jag behöver inte dokumentera så noga ännu. Dokumenterar när jag gör ändringar i matsedeln och vad det blir i stället. Men inga mängder noteras..

  • ikah 7 mars 2008

    Hos oss går allt på höft, det mäts inte upp exakta mängder utan bara det smakar bra och att man är väldigt försiktig med saltet.
    Det är husmor som har alla recept i en box men ofta kan vi alla recepten utantill sen lagas det extra åt de som är allergiska.

  • kajsa36 7 mars 2008

    Skrivet av tantdrake den 26 feb 2008

    Hemma i Kiruna kommun fick/får man något som heter Sjömansbiff som ungarna brukar gilla (Y)
    Det är köttfärs, varvat med skivad potatis och skivad lök. Kryddad med salt och svartpeppar bara och ugnslagad i buljong i 175 - 200 grader tills potatisen är mjuk. Själv strör jag riven ost över innan den gått färdigt.
    Har gjort den hemma i massor av år - ibland i gjutjärnspanna på spisen vilket funkar lika bra. Enkel och ganska kalorivänlig mat som funkar på alla åldrar och bara blir godare av att värmas upp som rester :p
    när jag gör sjömans biff så andvänder jag typ lövbiff, varvat m lök och pot.. har även i öl..:p

  • Ketronya 7 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 26 feb 2008

    Söker kall sås till fisk "som vi får i skolan". ????
    Antar att barnen menar sås som är till stekt panerad fisk av olika sorter. Inte enbart dillmajonnäs, på skolmatsedeln brukar det stå - fisk, kall sås, potatis...
    Tacksam tips från ngn som kan/vet om skolkök!
    Mamma Mia


    Ooh, den kommer jag ihåg, var supergod ;)
    Jag är ganska säker på att min mor gjorde den med Creme fraiche, ketchup, boston gurka och lite kryddor, typ salt och peppar bara, och den smakade som den man fick i skolan, jag bad nämligen också om den när jag var yngre och det är troligtvis samma som nu.
    Skolmaten är konservativ och traditionell så de har säkert inte bytt :p

    Lycka till!

  • enAnnan 7 mars 2008

    Sjömansbiff - med lövbiff
    Sjömansgryta, precis samma sak fast med köttärs.

    Jag tror oxå att ugnsfärs är köttfärslimpa.
    Och gud vad det är gott
    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.