Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Soppa för max en tia

  • Erajscha 14 januari 2010

    Nu när fattigmånaden januari är här så har vi börjat äta mer soppor till lunch. Vi är båda arbetslösa så på dagen passar det med soppa och sen äter vi lite ordentligare på kvällen när grabben är bonushemma också.

    Har ni bra sopprecept?

    En påssoppa kostar 10 kronor (och räcker till två) så mer får inte en soppa kosta . Dessutom vill jag inte har mjöl eller andra lättlösliga stärkelser i den.

    Hittills har vi kommit på potatis- och purjosoppa samt tomat- och linssoppa. Morotssoppa försöker jag övertyga fästmannen om att prova men han är tveksam.

    Fler idéer?

  • The_mama97mia 14 januari 2010

    Du.. trist att höra att ni är arbetslösa! Suck.

    Men ok skärpning Mia - jag tänker "klar grönsakssoppa", du gör själv på olika rotsaker främst.
    Minestrone - men det går väl bort om du inte ska ha stärkelse alls? Vet inte riktigt hur du menar= ?

    Majssoppa finns en del roliga recept på .

    Du - har du busskort? kom hem till mig i Finspång ska jag bjuda dig på lunch o du ska få matlåda med dig hem vännen.... :)

  • Erajscha 14 januari 2010

    Hehe så fattiga är vi inte att vi inte har råd med mat men vi tänkte att när det nu ändå är en klen månad så kan man lägga om vanorna och lägga pengarna på roligare saker...

    Minestrone är sambon också misstänksam emot, men annars hade det funkat, lite pasta i gör inget. Det är mest att jag inte vill ha mjöl-redda soppor.

    Och som sagt 10 kronor kostar en köpt pulversoppa. Ska ju helst vara billigare , inte dyrare iaf, att laga själv.

  • The_mama97mia 14 januari 2010

    Kyckling-nudelsoppa är ett tips med. Behöver bara en yttebyttegnytta kyckling, sen nudlar o goa kryddor.

    HMMM caps jaja, men hör av dig - haha . kan ju inte ha det så att du svälter om vi är så nära

  • AnneNi 14 januari 2010

    Häromdagen gjorde jag vitkålsoppa med lite skivade morötter och lite överbliven julskinka i. Det blev riktigt gott. Vill man kan man ju hoppa över köttet eller lägga i lite smörgåsskinka man har över eller några korvbitar (som det stod i receptet jag nästan följde). Vill du ha recepet säg till, annars finns det säkert flera liknande på nätet.
    Morotssoppa tycker jag är supergott och väldigt lätt, men smaken är ju olika. Har ett gott recept på det med om du vill ha.
    Annars kan man ju ta i princip vad man vill och göra till en soppa, tex grönsaker man gillar, lite vatten, buljong o krydda så har man en smaskig soppa. Bara fantasin som begränsar!
    Lycka till och hoppas ni lyckas hitta jobb inom en snar framtid!

  • marwis 14 januari 2010

    Jag lagar en tomat och löksoppa emellanåt. Den är jättegod!
    Fräs ett par finhackade lökar och vitlöksklyftor i olja.
    Tillsätt krossade tomater, vatten och buljongtärning eller fond.
    Någon matsked ketchup eller chili, salt, svartpeppar.
    Låt koka ca 15 min.
    Ibland tillsätter jag ris i soppan. Har då i lite mer vätska.
    /Marie

  • petrapack 14 januari 2010

    I bästa morotssoppan har du 3-4 morötter, 2 gula lökar, 2 vitlöksklyftor och 1 liter buljong. Koka 20 minuter och mixa sedan. Blanda i ett par matskedar (eller mer om ni tycker om stark mat) sweet chilisås och 1 dl grädde. Nästan gratis(Y) och mycket gott!

  • MissLo 14 januari 2010

    Tycker absolut du skall prova linssoppa på röda linser. Tyvärr har jag inget recept men jag brukar fräsa curry och paprikastrimlor, koka linserna i vatten, tillsätta krossade tomater, curryfräset , salt och lite mer kryddor. Det är verkligen en billig snabblagad soppa, mycket god och mättande och dessutom nyttig (Y)
    Det finns ju lite mer avancerade recept här från andra duktiga MKare och på gogreen.se. Sen är det ju kul att testa lite egna varianter på ingredienser.

  • Mistys 14 januari 2010

    Egen kokad ärtsoppa. Tar lite tid, men tid finns kanske. Ett paket torra ärtor kostar runt 10:an men räcker ju ca till 10 portioner om inte mer. Går utmärkt att frysa och man behöver inte ha fläsk i om man inte vill, Smakar lika bra ändå. Mättande är det också (Y)

  • jimboz 14 januari 2010

    Smarrigt :)
    Det borde vara Jul lite oftare:p

  • siggemums 14 januari 2010

    Potatisoppa är gott! Betydligt godare än det låter.
    Skiva potatis och lök,purjo eller gul. Fräs i lite smör+olja utan att det blir brynt. Häll vatten och valfri buljong tex grönsaks)salt och peppar, koka tills potatisen är mjuk. Klart.
    Du kan variera den med valfria kryddr,köttfärs eller gör egna frikadeller.
    Andra goda soppor är fisk-och spenat-soppa, tycker jag.

  • NicolinaZ 15 januari 2010

    Soppa på röda linser

    är billigt och gott! Dvs ingredienserna kostar ju mer än en tia, men blir ju MÅNGA, GODA portioner utan E-tillsatser!
    Lycka till!

  • JennyV 15 januari 2010

    Torsdagssoppa
    Denna soppa tycker jag är supergod!!! Men kostar lite mer än 10 kr :(

  • Gnurf 15 januari 2010

    Soppor kan ju varieras i det oändliga, klart att vill du inte hamna över 5kr/portion så går det ju inte att satsa på hummer och marulk :) Snackar Vi bara en slät tallrik soppa nu? Ingen macka till detta som måste räknas med i portionspriset? Det är ju proteinet som kostar, bra då att välja de billigare styckningsdetaljerna som högrev, grisbog osv och satsa på långkok. Dessa kan fås för 29-49 kr/kg ibland, köp mycket och frys in. Fiskblock av billigare fabrikat blir det nog till att satsa på liksom kyckling av liknande fabrikat. Här där jag bor säljs nu rotfrukter för 3,90-9,90/kg på Hemköp...jag köper mängder och fryser in.

    Sen är det bara tuta och köra :D

  • The_mama97mia 15 januari 2010

    Du är eh.. bor vad du äter... Den här ser god ut, möjligen kan räkorna spräcka budgeten men om man byter ut det mot billiga crabsticks så kanske ... :D

    Pekingsoppa


    sorry, lade in med fel nummer först, det blev knasigt

  • Gnurf 15 januari 2010

    Ja Ni är såklart hjärtligt välkomna upp till mig här i Norrland oxå nästa gång jag kokar Köttsoppa, för att dryga ut hushållskassan så att säga. Ska Vi säga om torsdag nästa vecka så får Ni lite förvarning...!?? :)

  • Linlock 15 januari 2010

    Lablabi- tunisisk kikärtssoppa

    Tar lite tid att göra men är god, billig och räcker till många!(Y)

  • Okänd 15 januari 2010

    Den här soppan är nog det närmaste jag kan tänka mig.
    Ta bort fläsket, och du klarar det galant inom ramen för 10:-!
    Gör 1,5 liter buljong i stället, det går även bra med köttbuljong, men om man håller sig till grönsaksbuljong blir det ju en vegetarisk soppa i stället!
    Brödkrutongerna går ju att steka i olivolja.

    Soppa på en spik

    Smaklig spis! :p

  • asasto 15 januari 2010

    Sån där fransk löksoppa som man lägger brödtärningar över + lite riven ost och gratinerar i ugn brukar ju också vara billigt, man måste ju inte följa de där orinalrecepten där man ska ha vin i det går bra med bara buljong.

  • Tillberga 15 januari 2010

    titta vad som finns i kylskåpet

    de går ju att koka soppa på allt som går att äta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.