Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spenat?

  • 12 januari 2004

    Efterlyser goda recept med spenat. Tack!

  • pehrzonflickan 16 oktober 2007

    :)Hejsan! Jag älskar spenat och andvänder det ofta. Färsk spenat har jag i sallad till maten. Fryst hackad och fryst bladspenat andvänder jag till spenatsoppa, stuvning och utfyllnad. Jag gör ofta vegetarisklasange med bladspenat samt fiskbullsgratäng där spenaten ligger underst i formen. Spnat i all ära, gott är det i allafall och mycket järn.

  • 16 oktober 2007

    Spenatfylld cannelloni:
    2 port
    4 cannellonirör som inte behöver förkokas
    Fyllning:
    100g djupfryst bladspenat
    100g extra lätt philadelphiaost (5%)
    1 krm muskotnöt
    1 ägg
    salt, peppar
    Bechamelsås:
    1 1/2 msk vetemjöl
    2 1/2 dl lättmjölk
    salt, peppar
    paprikapulver
    4 cocktailtomater
    1 msk nyriven parmesanost
    Ugn: 200°
    1. Tina spenaten och krama ur det mesta av vätskan. Grovhacka bladen.
    2. Vispa lätt upp ägget och rör ner ägg och ost i spenaten. Rör till en tjock pasta. Smaka av med salt, peppar och muskotnöt.
    3. Vispa ut mjölet i mjölken i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och småkoka ca 3-5 minuter under fortsatt omrörning. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver.
    4. Lägg lite sås i botten på två smorda eldfasta portionsformar. Fyll cannellonirören med spenaten och lägg dem ovanpå såsen. Halvera tomaterna och lägg dem bredvid rören. Fördela såsen över rören och strö nyriven parmesanost ovanpå.
    5. Grädda mitt i ugnen ca 30-35 minuter.



    Lasagne med spenat och keso:
    2-3 port
    400 g lättstuvad bladspenat
    250 g keso med grillad paprika
    1 msk matfett
    4 färska lasagneplattor, Giovanni eller liknande
    Sås:
    4 dl mjölk
    2 msk vetemjöl
    salt, vitpeppar,
    1/2 krm muskotnöt, riven
    1 1/2 dl ost, riven 17 %
    Till serveringen:
    75 g kallrökt skinka, i tunna skivor
    Ugn: 225º
    1. Tina spenaten. Blanda den med keson och rör om.
    2. Smörj en avlång ugnssäker form med matfett. Varva lasagneplattorna med spenat- och kesoblandningen. Lägg pasta i understa och översta lagret.
    3. Vispa samman mjölk och vetemjöl i en kastrull. Rör om under tiden såsen kokar, 3 minuter. Smaksätt såsen med salt, vitpeppar och muskotnöt. Rör ner osten, så att den smälter i såsen. Häll den över lasagnen och grädda den i mitten av ugnen, ca 20 minuter. Servera med skivor av kallrökt skinka eller kassler och sallad.


    Getostspenatlasagne:
    4 port
    250 g färska lasagneplattor
    200 g getost
    125 g färska tunna spenatblad eller blodmangold
    1 ask vildrucola
    2 dl valnötter
    3 påsar mozzarella
    nymalen svartpeppar
    Sås:
    1 msk smör
    5 msk grovt vetemjöl
    1 liter mjölk
    salt
    nymalen svartpeppar
    1 tsk malen muskot
    På ytan:
    nyriven parmesan
    Koka upp mjölken. Smält smörklicken i en rymlig kastrull och tillsätt vetemjölet, låt fräsa under omrörning. Häll sedan litet i taget i den heta mjölken under ständig omrörning, så att såsen inte bildar klumpar. Låt koka i fem minuter. Krydda.
    Skölj spenaten och rucolan och låt dem rinna av. Hacka bladen grovt. Ta undan ca 3 dl av såsen och blanda spenat- och rucolabladen i resten. Skiva Sainte Maure getosten och mozzarellaosten och hacka nötterna. Ta en kantig lasagneform och lägg i några lager med tur vis sås, lasagneplattor, mozzarella och Sainte Maure getost och nötter. Häll till sist den sparade såsen över lasagnen och strö på rikligt med riven parmesan. Grädda i 200° i ca 30 minuter. Servera med en fräsch sallad

    (Y)

  • Retrivern 16 oktober 2007

    Det är inte gott spenat, men tydligen näringsrikt. Så i framtiden får man väl tänka på att äta det lite mera spenat. :D

  • joasia 17 oktober 2007

    Ska man ha spenat som tillbehör så är det godast om man lägger i lite vitlök under uppvärmningen (när man använder fryst spenat)...om man nu gillar vitlök:)

  • matvraket 17 oktober 2007

    Skrivet av nelirotger den 16 okt 2007

    Spenatfylld cannelloni:
    2 port
    4 cannellonirör som inte behöver förkokas
    Fyllning:
    100g djupfryst bladspenat
    100g extra lätt philadelphiaost (5%)
    1 krm muskotnöt
    1 ägg
    salt, peppar
    Bechamelsås:
    1 1/2 msk vetemjöl
    2 1/2 dl lättmjölk
    salt, peppar
    paprikapulver
    4 cocktailtomater
    1 msk nyriven parmesanost
    Ugn: 200°
    1. Tina spenaten och krama ur det mesta av vätskan. Grovhacka bladen.
    2. Vispa lätt upp ägget och rör ner ägg och ost i spenaten. Rör till en tjock pasta. Smaka av med salt, peppar och muskotnöt.
    3. Vispa ut mjölet i mjölken i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och småkoka ca 3-5 minuter under fortsatt omrörning. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver.
    4. Lägg lite sås i botten på två smorda eldfasta portionsformar. Fyll cannellonirören med spenaten och lägg dem ovanpå såsen. Halvera tomaterna och lägg dem bredvid rören. Fördela såsen över rören och strö nyriven parmesanost ovanpå.
    5. Grädda mitt i ugnen ca 30-35 minuter.

    (Y)


    Jag älskar canneloni, men brukar ha i köttfärs tillsammans med spenaten. Maten blir fylligare, och mättar längre!

  • MatAnders 19 oktober 2007

    Hej!
    Gå in och kolla bland mina recept så har du några goda.
    /Anders

  • Amika 20 oktober 2007

    Skrivet av Retrivern den 16 okt 2007

    Det är inte gott spenat, men tydligen näringsrikt. Så i framtiden får man väl tänka på att äta det lite mera spenat. :D


    Men har du testat bladspenat, färsk och att blanda den med sallad? :)

  • Lilljeppe 20 oktober 2007

    fläskfilé under rougufort täcke är ett underbart recept jag har som man även har spenat i(Y)

  • evaldo 20 oktober 2007

    Stuvad spenat är gott.
    Stuva med 1 pkt hackad spenat,
    lite mjölk, red av med mjöl och lite salt.
    Låt koka ihop några minuter.
    Koka ett par hårdkokta ägg och hacka ner i spenaten.
    Jag brukar stuva spenat och servera till stekt falukorv , eller någon annan korv och kokt potatis, det tycker jag är enkelt och gott.

  • matvraket 21 oktober 2007

    Stuvad spenat är jättegott! :) att ha det till stekta köttbullar och makaroner är mums. och enkelt. (Y)

  • tooticci 21 oktober 2007

    Vi brukar laga spenatpannkakor/plättar. Vanlig pannkaksdeg men utan/lite socker i.
    Även omelett med spenat i gillas hos oss.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.