Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Steka kött

  • bakamonkeyprincess 16 juni 2009

    Eftersom så många av matklubbens användare är experter i köket så tänkte jag fråga er om hjälp ;)
    -Hur steker jag kött på bästa sätt?
    Jag vill ha det välstekt och det är där problemet sitter. Köttet blir alltid torrt. Det är underbart mört och saftigt när det fortfarande är svagt rosa i mitten men så fort det blir genomstekt så känns det som om safterna förångas :(
    Fick ett tips om att först steka köttet för en fin yta och sedan lägga in i ugnen med folie över.
    -Hur länge ska det i så fall vara inne och hur varmt ska det vara?

  • boz1965 16 juni 2009

    Beror på vad det är för kött du hade tänkt dig att steka och i vilken form...

  • bakamonkeyprincess 16 juni 2009

    "vanligt" kött :p
    Eftersom det mesta är stekar som morföräldrarna styckfryst utan att märka dem så vet jag inte. Det mesta är stek med ben, si sådär 1-2 cm tjockt.

  • Okänd 16 juni 2009

    Du har ett perfekt utgångsläge! Jag tycker att du skall göra så här, först kryddar du köttbiten, biffen, eller vad det är med de kryddor du gillar. Sedan bryner du den i stekpannan till vacker färg. Häller på av en buljong som du tycker om, knappt så att det täcker. Sedan bräserar du under lock på mycket sakta värme tills köttbiten är mör och genomstekt. Variera med olika grönsaker eller rotsaker runt köttet, rotselleri, morötter, lök och vitlök, broccoli, blomkål. Använd fantasin så skapar du massor av nya maträtter varje gång!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.