Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stekning

  • Okänd 23 december 2011

    Hur varm platta ska man ha när man steker kyckling/kött/fisk? Ska man börja med högsta värme och sedan sänka eller köra på hög värme hela tiden?

  • willej 23 december 2011

    hög sen stega ner lite

  • gimmiahug 27 december 2011

    Börja med riktigt hög värme! Till kött och kyckling värmer jag till stekpannan precis börjar ryka och sänker sedan omedelbarl, till fisk låter jag pannan värmas till precis innan den börjar ryka, och igen, sänker värmen direkt.... svårt att förklara men bara övning ger vana så det där tar du så fort du har några middagar under bältet!

  • boz1965 27 december 2011

    Börjar man med hög värme så försluter man porerna i köttet/fisken/fågeln och det går åt mindre fett samt att saften behålls på insidan där den behövs bäst. Har man för låg värme kokar köttet istället för att det steks och då blir det bara torrt och tråkigt istället för saftigt och mört.

    OBSERVERA att detta bara gäller kött som inte panerats. Panerat kött/fisk/fågel ska ha lägre värme annars bränns panaden medan köttet förblir rått inuti.

    Fyll heller aldrig stekpannans yta till mer än 2/3 för att undvika att den kyls ner så att köttet kokar istället för steks.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.