Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

stekning och wokning

  • miss_flurrie 27 december 2009

    vad är skillnaden på att steka och woka?

    min man och jag kan inte komma överens om detta.
    o han vägrar lyssna på det jag har att säga så nu vill iaf jag veta vad som är rätt!
    tack på förhand.

  • AnneNi 27 december 2009

    Att woka innebär att man steker snabbt på hög värme i en wokpanna eller en stekpanna, helst med lite högre kanter. Skillnaden mellan en särskild wokpanna och en vanlig stekpanna är att wokpannan har liten bottenyta och väldigt höga kanter. Använd helst olja, gärna olivolja när du wokar men annars kan man använda t.ex. flytande margarin eller smör.

    Det viktiga att tänka på när man wokar (för att det ska vara wokning) är att man steker på hög värme, lite mat åt gången, under en kort stund. Det är viktigt att man förbereder det som ska wokas så att alla grönsaker och kött är i ungefär lika stora strimlor så att de blir klara samtidigt.

    Källa:
    http://www.recepten.se/info/wokgroensaker.html

  • jimboz 27 december 2009

    Olivolja ska man inte woka i om man nu inte vill ha smak av oljan i sin wok..Det är bättre att ta en neutral billigare olja så kan man både fritera och woka i samma :)
    Majsolja
    Rapsolja
    Solrosolja
    brukar jag använda

  • Linlock 27 december 2009

    Olivoljan tål väl heller inte lika hög värme som tex rapsolja och bränns lättare, eller har jag fel?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.