Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surstek

  • Okänd 14 januari 2008

    Hittade ett recept på surstek hos mamma där steken ligger i en marinad 5-8 dagar,sen lagar man till den.Är det nån som har gjort surstek?Det såg kalasgott ut på bild.Är sugen att testa.Vet nån hur det smakar?

  • evaldo 14 januari 2008

    Deit är säkert gott här ett recept på just surstek.
    Surstek
    8 – 10 portioner
    1 1/2 kg nöt- eller älgstek
    2 msk smör
    1 skivad gul lök
    1 skivad morot
    1 1/2 tsk salt
    1/2 tsk timjan
    M a r i n a d:
    1 flaska svagdricka, 75 cl
    1 1/2 msk ren ättika, 24 %
    3 msk socker
    5 kryddpepparkorn
    5 vitpepparkorn
    2 lagerblad
    1 msk enbär
    S å s:
    2 msk smör
    3 msk vetemjöl
    6 dl sky
    1 - 2 dl grädde
    salt och nymald vitpeppar
    A t t s e r v e r a t i l l:
    kokt potatis
    saltgurka
    lingonsylt
    Blanda samman marinaden. Lägg köttet i en bunke. Häll över marinaden. Den skall täcka köttet. Låt stå svalt 2 – 3 dygn. Vänd köttet ett par gånger under tiden.
    Tag upp köttet. Torka av det väl. Bryn det långsamt runt om i smöret i en gryta. Låt lök och morot bryna med. Krydda med salt och timjan. Stick in en köttermometer. Späd med lite av marinaden.
    Sjud köttet tills termometern visar 75°. Tag upp köttet. Låt det vila. Sila skyn.
    Fräs smör och mjöl tills mjölet fått lite färg. Späd med sky och grädde. Koka såsen 2 - 3 minuter. Smaka av. Krydda mer om så behövs. Skär upp steken.
    Servera den med såsen, kokt potatis, saltgurka och lingonsylt.

  • Okänd 14 januari 2008

    Skrivet av evaldo den 14 jan 2008

    Deit är säkert gott här ett recept på just surstek.
    Surstek
    8 – 10 portioner
    1 1/2 kg nöt- eller älgstek
    2 msk smör
    1 skivad gul lök
    1 skivad morot
    1 1/2 tsk salt
    1/2 tsk timjan
    M a r i n a d:
    1 flaska svagdricka, 75 cl
    1 1/2 msk ren ättika, 24 %
    3 msk socker
    5 kryddpepparkorn
    5 vitpepparkorn
    2 lagerblad
    1 msk enbär
    S å s:
    2 msk smör
    3 msk vetemjöl
    6 dl sky
    1 - 2 dl grädde
    salt och nymald vitpeppar
    A t t s e r v e r a t i l l:
    kokt potatis
    saltgurka
    lingonsylt
    Blanda samman marinaden. Lägg köttet i en bunke. Häll över marinaden. Den skall täcka köttet. Låt stå svalt 2 – 3 dygn. Vänd köttet ett par gånger under tiden.
    Tag upp köttet. Torka av det väl. Bryn det långsamt runt om i smöret i en gryta. Låt lök och morot bryna med. Krydda med salt och timjan. Stick in en köttermometer. Späd med lite av marinaden.
    Sjud köttet tills termometern visar 75°. Tag upp köttet. Låt det vila. Sila skyn.
    Fräs smör och mjöl tills mjölet fått lite färg. Späd med sky och grädde. Koka såsen 2 - 3 minuter. Smaka av. Krydda mer om så behövs. Skär upp steken.
    Servera den med såsen, kokt potatis, saltgurka och lingonsylt.
    Tack evaldo.Mitt recept är ungefär lika,men steken ska dra längre.Få se om jag törs testa.Ska spara ditt recept också.



  • farmoringer 9 mars 2008

    Undrar om du vågat testa ännu Liliane.?..Är nyfiken på hur det smakar..

  • Okänd 9 mars 2008

    Nej,har inte testat.De flesta jag har pratat med har aldrig ens hört talas om surstek. Fåse o det blir av eller inte.

  • anluk 9 mars 2008

    Om man tittar på receptet som Evaldo lagt in så låter det ju väldans gott. Tror jag skall prova framöver.

  • Okänd 9 mars 2008

    (Y)Jättebra Anluk,du får bli vår försökskanin.(Y)

  • farmoringer 9 mars 2008

    Va bra....(Y) Jag är så intresserad hur detta ska smaka..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.