Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmming

  • Bianca 19 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 19 aug 2010

    *RYYYYYYYS* Rutten fisk... Blääää! :D

    Nä, skämt åsido, surströmming är inte riktigt min grej. Har smakat det men det föll mig inte alls i smaken.


    "Rutten fisk" sån oerhörd okunskap. Jäst fisk är det och det är en jäkla skillnad. Finns väl ingen som äter rutten mat heller....

  • MajaZoya 19 augusti 2010

    YES, känner mig såååå nöjd för jag har ätit denna underbara fisk till lunch på jobbet idag så nu stter man bara och rapar och känner smaken en andra gång.:p

  • boz1965 19 augusti 2010

    Skrivet av Bianca den 19 aug 2010

    Skrivet av boz1965 den 19 aug 2010

    *RYYYYYYYS* Rutten fisk... Blääää! :D

    Nä, skämt åsido, surströmming är inte riktigt min grej. Har smakat det men det föll mig inte alls i smaken.


    "Rutten fisk" sån oerhörd okunskap. Jäst fisk är det och det är en jäkla skillnad. Finns väl ingen som äter rutten mat heller....


    Och det är tydligen inte heller alla som förstår sig på ironi... :DD

    Jag kan försäkra dig att okunskap inte är fallet i det här fallet s.a.s. - jag är kock till yrket även om jag "bara" är hobbykock numera.

    Jäst eller ej - i mina näsborrar luktar den ruttet i vilket fall som helst. Men för husfridens skull tänker jag inte gå djupare in i en diskussion om den saken, så det får bli min sista kommentar om just det här ämnet.

  • Mistys 19 augusti 2010

    Min dotters kille är chefskock på en finare restaurang i Notting Hill.Van att laga mat till kändisar. Har aldrig tidigare kommit i kontakt med surströmming förrän han såg ett program med Jamie Oliver inspelat i Sverige. Där blev Jamie blev bjuden på en surströmmingsskiva. När han sen var här i sommras ville min måg så gärna få bekanta sig med denna svenska delikatess. Sagt och gjort, vi åkte och köpte alla ingredienser, öppnade burkarna och gjorde klämmor efter konstens alla regler. Han tyckte det var jääääättte gott. Sa att det verkligen var en delikatess och han är ändå ganska van vid fin mat. Så där ser man ........vi ska vara rädda om vår svenska delikatess (L)

  • boz1965 19 augusti 2010

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6469331.ab

  • Bumbis 19 augusti 2010

    Jag har oxå bara smakat 1 gång och det var inte min grej. Det var min svärfar som tyckte att det var hur gott som helst och jag lovade att smaka. Nu är han tyvärr i himlen sedan några år så det har inte blivit någon mer gång men ärligt så är jag lika glad för det.....

  • zudette 19 augusti 2010

    Skrivet av Misty09 den 19 aug 2010

    Min dotters kille är chefskock på en finare restaurang i Notting Hill.Van att laga mat till kändisar. Har aldrig tidigare kommit i kontakt med surströmming förrän han såg ett program med Jamie Oliver inspelat i Sverige. Där blev Jamie blev bjuden på en surströmmingsskiva. När han sen var här i sommras ville min måg så gärna få bekanta sig med denna svenska delikatess. Sagt och gjort, vi åkte och köpte alla ingredienser, öppnade burkarna och gjorde klämmor efter konstens alla regler. Han tyckte det var jääääättte gott. Sa att det verkligen var en delikatess och han är ändå ganska van vid fin mat. Så där ser man ........vi ska vara rädda om vår svenska delikatess (L)


    HÄRLIGT att få det bekräftat!!! Surströmming ÄR fin mat!

  • farmoringer 19 augusti 2010

    Ja surströmming är god mat...

    Och EU ska sluta att försöka att förbjuda det för oss....(N)

  • butter 19 augusti 2010

    Skrivet av farmoringer den 16 aug 2010

    Visst är vi många på Mk som äter delikatessen surströmming?

    Alltid lika svårt till premiären att veta vilken sort som är bäst.

    Men för mig ska det i alla fall vara hel strömming. Jag vill ha hårt tunnbröd, rödlök, skivad tomat, gräddfil, bregott och mandelpotatis till min strömming.

    Hur vill du ha din?
    Har du nånsin provat surströmming?
    Det tog mig ca sju år att älska denna fisk. Men nu vill jag inte vara utan..(Y)

  • chrisq 19 augusti 2010

    (Y)jag är skåning men älskar surströmming blir om 2 veckor mmmmm

  • annelieberggren 19 augusti 2010

    Jag föredrar Måsen hel. jag äter den med mandelpotatis på mitt egen bakade tunnbröd,
    Så gör jag en röra på crémfrach, lök,dill och tomater.

  • lhmn 20 augusti 2010

    den bästa festen är nu

  • Amika 20 augusti 2010

    Det är med surströmming som med sill för mig... Jag klarar inte av det.
    Jag har provat sill så många gånger och tycker fortfarande det smakar beskt och har en konstig bismak.
    Samma sak med surströmming, salt och inte alls gott. {disapointed}

    Så det får vara helt och hållet för min del.

  • pandan 20 augusti 2010

    Jag och min man äter surströmming hela året. Det är skonsam mat för magen så det är bara att äta och njuta. Våra barn lärde sig tidigt att äta surströmming men vill inte gärna äta den lika ofta som vi vill.

    Potatis, surströmming, lök och tunnbröd .....mums......

    Surströmmingsälskande norrländska

  • brittmay 20 augusti 2010

    Surströmming är gott. Äntligen får jag äta den nu på lördag i goda vänners sällskap. Vi bli väl en 25 stycken. Tänk så många strömmingar det äts då!

  • brittmay 20 augusti 2010

    Surströmmingen är ju inte sur, utan konserverad. Fisken saltas och får sedan ligga i öppna kar och då bildas det syror från fiskens sockerarter, som msedan ger den här härliga aromen och framförallt smaken

  • lehikoinen 20 augusti 2010

    Ja visst är det gott!!
    Vi åt fjolårets Oskar med goda vänner den 5 aug efter en långvandring till Helags. Gissa om det smakade! Mjukt tunnbröd, strömming, mandelpotatis, rödlök, skivade tomater och messmör mmmmums. Åh det börjar nog vara dags för en ny omgång, jag har tur som har både kompisar, syjunta och arbetskamrater som gillar firren!
    Tycker inte om fileer!

  • yggdrasil 20 augusti 2010

    Jag var på surströmmingspremiär i går. En årlig tradition för 4 norrlandsjäntor i Stockholm. Tennstopet serverar denna läckerhet när det är premiär. Där var det Oskars och Ulvöns som gällde. Jättegoda båda två. I Svd har dom testat några andra märken http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/gott-betyg-at-sur-fisk_5158981.svd

    Ha en härlig surstömmingsfest allihopa!

  • jmhpj 20 augusti 2010

    åt igår fjolårets oscars hela med mandelpotatis, rödlök, creme fraiche och på lördag tar vi nästa omgång, hade ingen lust o vänta på festen, det är ju så gott

  • TTJ 20 augusti 2010

    Här är en till som ÄLSKAR suring! {dance}
    Mina självklara tillbehör är ljusugnsbröd, bregott, kokt färskpotatis, hackad rödlök, hackad dill, hackade tomater och en röra med creme fraiche och riven västerbottenost. Osten passar verkligen jättebra till, ett hett tips med andra ord! (Y)
    Suringen ska ju såklart vara hel som man sitter och pillrar med ett tag. Det hör ju liksom till.....
    Sen tycker jag att det godaste att dricka till är bordsdricka, men det är ju tyvärr ganska svårt att få tag på.....får väl kanske bli cola istället.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.