Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmming

  • monicadanell 20 augusti 2010

    å vad gott nu blev jag åxå sugen på surströmming

  • kekke46 20 augusti 2010

    Mums med surströmming jag fördra en klämma med potatis messmör lök gräddfil och potatis och en nubbe till

  • Ranningsvallen 20 augusti 2010

    Surströmming!!!!
    snålvattnet rinner till när man känner lukten :D är bara så himla gott! jag föredrar Röde ulven men oskars går om man inte kan få tag i dom andra.
    Men dom äckligaste surströmmingarna jag någonsin ätit köpte jag och gubben i Halmstad vi tillbringade en höst där och så klart skall det ätas strömming men dom smaka äckligt rent ut sagt dom vanliga märkena som vi har hemma fanns inte att tillgå kommer inte ihåg märket men det var gröna burkar(N)(N) ,det misstaget gör vi aldrig om .
    Och spelar ingen roll hur man äter dom endera tunnbrödsklämma lr på tallrik med mandelpotatis och lite lök :D

  • The_mama97mia 20 augusti 2010

    Hänger på en fråga här - hur mycket äter ni? Jag menar, morsan o jag delade på en halvstor burk (den med 10-12 hela firrar i) och det blev en firre kvar som vi bara inte orkade.
    Men hur beräknar ni fisk om ni har fest?

  • farmoringer 20 augusti 2010

    Är lite olika tycker jag. Men oftast äter jag 5 eller 6 srtömmingar. Sen är jag mätt....

  • The_mama97mia 20 augusti 2010

    Mmmm som jag då... men inte behöver man så mkt mer än 5-6 firrar per person?

  • cete 20 augusti 2010

    Höhö, tandvattnet rinner i munnen när man läser den här tråden. Åt senast i tisdags Oskars som det visade vara årets inläggning, rensade 3 st och har aldrig sett så fina romfyllda strömmingar jag brukar normalt äta 5-6 stycken men dessa 3 blev en imponerande hög. Nu föredrar jag ju oxå strömming som fått lite längre lagring men i brist tider och ICA handlare som inte håller på traditionerna får ju duga när suget sätter in. Råkade ut för suring sug i sommar och hade bara en sommarbutik att tillgå vilka hade bara fileer i sortimentet för 89:- kr st.........hade dom smakat suring så kanske jag stått ut men nej aldrig mer ( köpte dessutom 2 burkar....).

    Surströmming äts naturligtvis med färskpärer, lök, vällagrad grynpipig ost, hårt tunnbröd, smör, gräddfil, tomater och en immig lager öl.

  • The_mama97mia 20 augusti 2010

    (Y)

  • farmoringer 20 augusti 2010

    Jag har en kompis som kan äta 10 -11 stycken strömmingar. Men okej, då tar hon inte så mycket potatis till...Men ändå..

    För mig blir det bra med 5 - 6 stycken...Mumsigt värre...(Y)

  • Herr_Falukropp 20 augusti 2010

    Vidrigt att stoppa rutten sill i munnen. Hur kan ni???
    Och såna stinkbomber sen. Hade surströmmingsspad använts som stridsgas hade det blivit förbjudet enligt Genévekonventionen. Bra att EU vill förbjuda skräpet.

  • farmoringer 20 augusti 2010

    Skrivet av Herr_Falukropp den 20 aug 2010

    Vidrigt att stoppa rutten sill i munnen. Hur kan ni???
    Och såna stinkbomber sen. Hade surströmmingsspad använts som stridsgas hade det blivit förbjudet enligt Genévekonventionen. Bra att EU vill förbjuda skräpet.


    Sån tur att vi är olika....\o/

  • Shoutoutloud 20 augusti 2010

    Har aldrig hört talas om att man kan ha messmör till!det lät inte som att det passade bra men men.
    själv äter jag 2-3 stycken men jag plattar ut dem ganska mycket på mackan och lägger dem glest så jag behöver inte så många. oscars tycker jag är bäst, och gärna fjolårets som många andra här. de släpper lättare från benen. ljusugnsbröd är ett måste till, samt kokt färskpotatis(i tyck int om mandeln) riktigt smör eller bregott, rödlök, creme fraiche, dill och tomater (kan klara mig utan). men dill är ett absolut {party}MÅSTE!

  • Dyngby 21 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 19 aug 2010

    *RYYYYYYYS* Rutten fisk... Blääää! :D

    Nä, skämt åsido, surströmming är inte riktigt min grej. Har smakat det men det föll mig inte alls i smaken.


    Jag är mer eller mindre uppvuxen med surströmming och det funkade perfekt. Men nu i vuxen ålder kan jag inte ens svälja en tugga. Konstigt...

    Corvette

  • Badass 21 augusti 2010

    Klart man äter surströmming... alltid lika kul att se alla smålänningar vrida på huvudet och undra vad F*N det är som luktar ;)

  • lena4 21 augusti 2010

    Jättegott va de. Vi var 10 stycken som käkade strömming hos oss igår kväll .Vi hade Kallax och Oskars.Olika vad vi tyckte om dem, men Oskars va mildare i smaken tyckte vi.
    Jag åt 5 st.
    Längtar till nästa gång.

  • The_mama97mia 21 augusti 2010

    http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/gott-betyg-at-sur-fisk_5158981.svd

    Har läst testet, men saknade Oscars????

  • farmoringer 21 augusti 2010

    http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5543305

    Här är Oskars med..

  • farmoringer 21 augusti 2010

    I kväll har då jag ätit Kallax från i år och en gammal röda ulven. Deet var bara såå gott ska ni veta..

  • vinciqator 22 augusti 2010

    Skrivet av zudette den 19 aug 2010
    HÄRLIGT att få det bekräftat!!! Surströmming ÄR fin mat!
    Det är inte alla som delar Din uppfattning om vad som är "fin mat". :D

    En av de krassare replikerna levererades i slutet sextiotalet av amerikanska Food and Drug Agency ( ung. Livsmedelsverket ) när Sverige första gången försökte exportera "delikatessen" till USA.

    Sändningen returnerades med en stor fet röd stämpel på frakthandlingarna; "UNFIT FOR HUMAN CONSUMPTION – Return to Sender". Sic!

  • vinciqator 22 augusti 2010

    Jag ler lite åt åldersfördelningen i tråden – EN enda skribent är under fyrtio.

    Är surströmming typisk "vuxenmat" månne?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.