Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tacos - Varianter?

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Tacos är ofta barns favoriträtt! Det är något man ofta blir bjuden på, antingen på barnkalas, på en middagsbjudning eller på en vanlig mysig fredag. Jag har märkt genom åren att många har väldigt olika syn på tacos. :) Exempelvis:

    * Min kompis Malins familj serverar både råa och stekta champinjoner till.

    * Min pojkväns familj äter tärnad fetaost, smörgåsgurka och Ogräddade sådana hårda skal. Inte alls lika gott, själv tycker jag att man absolut måste grädda dom.

    *På ett barnkalas när jag var liten kunde man välja att lägga ananas på sin tacos.

    *Min kompis Sophie och hennes mamma hade ris till sin tacos..

    * Mina kusiner river ner osten i gräddfilen/matlagningsyoghurten som man har till.. Faktiskt rätt gott.

    Som ni märker har jag flertalet erfarenheter när de gäller just denna populära rätt.

    I vår familj äter vi tacos "som vanligt", tror jag i alla fall. Utöver de allra vanligaste har vi finhackad lök och skivade gröna oliver till. Är det konstigt? Sedan serverar vi alltid matlagningsyoghurt med vitlök till.

    Så vad har du på din tacos? Eller har du som jag en kompis som äter något knasigt till? Har du själv något gott recept på någon variant av tacos? Dela med dig!
    :)

  • 24 augusti 2009

    min svärmor har banan på tacos och ibland kiwi..det tycker jag är lite skumt.
    men banan passar rätt ok. keso på tacos är gott=) eller creme fraiche.

  • SuHo 24 augusti 2009

    En gång blev vi bjudna på tacos där det serverades dip att ringla över, alltså gräddfil blandat med en sån där dipmixpåse med tortillasmak. Det var riktigt gott...

  • The_mama97mia 24 augusti 2009

    Ja vi kör nog bara "vanligt", ungarna växlar mellan mjuka tortillas och taco-chips. TIll har vi majs, hackad gurka, tomat, isbergssallad, hackad lök, jag vill ha guacamole, barnen gräddfil. Riven ost. Tacosås medium eller hot.

    Dagen efter är det kanon att göra Epis tacosoppa, finns här på MK.

  • bklinnea 24 augusti 2009

    jag har skivad avocado, brieost och creme fraiche med massor av vitlök!! Detta är mina måsten som kanske inte alla har, men sen har jag det gamla vanliga till, lök, majs, gurka m.m.

    Inga hårda skal utan endast tortillabröd och sedan lite nachochips för att okynnes-äta när man egentligen är för mätt :D

    Det verkar som att tacos är ungefär som med köttfärssås, ser olika ut i alla hem :D

    Förresten! Mitt allra första inlägg på Matklubben! (Y)

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Jag glömde säga att jag har själv gjort en variant på tacos, nämligen i form av en sallad:
    Tacosallad med två goda såser

    Sedan gör jag även egen tacosås:
    Hemgjord tacosås

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Skrivet av bklinnea den 24 aug 2009

    jag har skivad avocado, brieost och creme fraiche med massor av vitlök!! Detta är mina måsten som kanske inte alla har, men sen har jag det gamla vanliga till, lök, majs, gurka m.m.

    Inga hårda skal utan endast tortillabröd och sedan lite nachochips för att okynnes-äta när man egentligen är för mätt :D

    Det verkar som att tacos är ungefär som med köttfärssås, ser olika ut i alla hem :D

    Förresten! Mitt allra första inlägg på Matklubben! (Y)


    Ja precis, det är som min mamma säger, det finns lika många varianter som de finns människor på jorden :) Brieost, den va ny, aldrig hört någon ha de till:p Ja tacos är verkligen okynnes, det går liksom inte att sluta när du är mätt, utan man fortsätter alltid en runda till..

  • Cayene 24 augusti 2009

    Ojojoj :) Min sambo håller på att bli galen på mig och alla tillbehör som jag vill ha!! ... och jag kan förstå honom :) Här kommer alla tillbehör som jag har på bordet:

    Köttfärsröran
    Sallad
    Gurka
    Tomat
    Champinjoner, färska el. konserverade
    Riven ost
    Bostongurka
    Marinerade vitlöksklyftor
    Hackad gul lök
    Purjolök
    Majs
    Jalapeno, skivad
    Guaccamole
    Sweet Chilisås
    Tacosås, helst tropical
    Syltlök, inte alltid men gärna
    Paprika, stekt skivad
    Sambal Oelek
    Gräddfil el. bara vanlig yoghurt (mild)

    Jag har på lite av varje (utom gräddfil, guaccamole och sweet chilisåsen) på en tallrik och rör ihop allt på tallriken (ser inte så hemskt ut som det låter). Lägger det på ett varmt tortillabröd och har sedan på gräddfil, guaccamole och sweet chilisåsen. Vik och rulla brödet. Ät och njut!!

    Känns som om jag glömt något för vi kom fram till över 20 olika tillbehör när vi räknade sist :D

  • mammis 24 augusti 2009

    Något som är vrååålgott så är det att lägga taco chips med ostsmak
    på en tallrik sedan tacoköttfärs, en massa ost , tacosås och
    vitlöksås. In i micron och värm tills osten smällt
    Ät och njuut, det är så jäklans gott:D

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Skrivet av mammis den 24 aug 2009

    Något som är vrååålgott så är det att lägga taco chips med ostsmak
    på en tallrik sedan tacoköttfärs, en massa ost , tacosås och
    vitlöksås. In i micron och värm tills osten smällt
    Ät och njuut, det är så jäklans gott:D


    Haha ja de är så gott, vi gör samma, hade alltid det på kalas när vi va små, fast vi la in dom i ugnen!! Runda nachochips, köttfärs med tacokrydda, tacosås och ost överst!! MUMS, verkligen:):)

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Skrivet av Cayene den 24 aug 2009

    Ojojoj :) Min sambo håller på att bli galen på mig och alla tillbehör som jag vill ha!! ... och jag kan förstå honom :) Här kommer alla tillbehör som jag har på bordet:

    Köttfärsröran
    Sallad
    Gurka
    Tomat
    Champinjoner, färska el. konserverade
    Riven ost
    Bostongurka
    Marinerade vitlöksklyftor
    Hackad gul lök
    Purjolök
    Majs
    Jalapeno, skivad
    Guaccamole
    Sweet Chilisås
    Tacosås, helst tropical
    Syltlök, inte alltid men gärna
    Paprika, stekt skivad
    Sambal Oelek
    Gräddfil el. bara vanlig yoghurt (mild)

    Jag har på lite av varje (utom gräddfil, guaccamole och sweet chilisåsen) på en tallrik och rör ihop allt på tallriken (ser inte så hemskt ut som det låter). Lägger det på ett varmt tortillabröd och har sedan på gräddfil, guaccamole och sweet chilisåsen. Vik och rulla brödet. Ät och njut!!

    Känns som om jag glömt något för vi kom fram till över 20 olika tillbehör när vi räknade sist :D


    Haha ja de var många tillbehör, det som låter lite konstigt är väl sambal olek, paprikan och syltlöken.. haha. Men vi är ju alla olika.

    Marinerade vitlöksklyftor låter som en höjdare, det ska jag ha nästa gång:)

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 aug 2009

    Ja vi kör nog bara "vanligt", ungarna växlar mellan mjuka tortillas och taco-chips. TIll har vi majs, hackad gurka, tomat, isbergssallad, hackad lök, jag vill ha guacamole, barnen gräddfil. Riven ost. Tacosås medium eller hot.

    Dagen efter är det kanon att göra Epis tacosoppa, finns här på MK.


    Något som du absolut ska prova är spara det som blir över av typ paprika, tomat, köttfärs, tacosås, ost, lök osv och göra det till en paj!! Det gör vi alltid dagen efter vi gjort tacos. Så enkelt, när man redan har allt klart. Vi har Aldrig gjort en tacopaj från grunden i vår familj, vi gör de alltid på rester, och de är himlans gott :) Den soppan ska jag nog prova :D

  • anluk 24 augusti 2009

    Själv gillar jag att blanda ihop crème frache, majonnäs och vitlök och ha på. Inte så konstigt kanske. Annars har jag också det vanliga majs, tomater, gurka, ost, sallad, rödlök och färsen såklart och så tacosås hot ska det vara!!!

  • Lenkan 24 augusti 2009

    Jag äter bara tortillas, alltså de mjuka skalen. I dem har jag köttfärsen (starkt kryddad, det är jobbigt att bli bjuden på milt kryddad köttfärsröra), gurka, tomat, majs, lök, medium garlic-salsa, riven ost och creme fraiche med vitlök i.
    Jag är sjukt noga med storleken på "hacket", det måste vara pyttelitet. Ganska störande eftersom det tar mig ungefär en halvtimme att hacka alla grönsakerna :D

    Min kompis har skivad banan och kebabsås i sina tacos och min styvfar har salta jordnötter och ibland popcorn i sina

  • Ulrika91 24 augusti 2009

    Skrivet av Lenkan den 24 aug 2009

    Jag äter bara tortillas, alltså de mjuka skalen. I dem har jag köttfärsen (starkt kryddad, det är jobbigt att bli bjuden på milt kryddad köttfärsröra), gurka, tomat, majs, lök, medium garlic-salsa, riven ost och creme fraiche med vitlök i.
    Jag är sjukt noga med storleken på "hacket", det måste vara pyttelitet. Ganska störande eftersom det tar mig ungefär en halvtimme att hacka alla grönsakerna :D

    Min kompis har skivad banan och kebabsås i sina tacos och min styvfar har salta jordnötter och ibland popcorn i sina


    Haha oj, popcorn, banan, jordnötter, ja de va konstigt!! :p

    Du ska köpa en sån som vi har, en "hackare", en superbra manick som man kan hacka saker supersnabbt med. Vi köpte våran på typ Duka eller något liknande. Här kommer en bild, rätt liten tyvärr:
    http://www.bagarenochkocken.se/shop/bagarenochkocken/images/shop/Alligator771292S.gif

  • Erajscha 24 augusti 2009

    Vi käkar ibland med kyckling istället för köttfärs. Det är inte så dumt.

    Ibland har vi morotsstavar och paprika strimlor till och alltid mediumsalsa och gräddfil (förutom sallad, tomat, majs och lök förstås).

    Ibland cheddardip, ibland guacamole, ibland nachips vid sidan om...

  • hansdotter 24 augusti 2009

    Vi har alltid holiday- dip till våra tacos. Ni vet en pulverpåse från estrella som blandas med gräddfil. Jätte gott!

  • MosterNettan 24 augusti 2009

    Jag är inte så förtjust i färdiga tacosåser på burk så jag gör Flamencosås, receptet på länken nedan.
    Eftersom jag "geggar" på tallrik och äter med tacochips passar den här såsen utmärkt tycker jag. Testa gärna!

    http://www.matklubben.se/recept/flaeskfile_flamenco_61149.html

  • Fijaffa 27 augusti 2009

    Tips på ett smarrigt "framför-TVn-godis" (som man alltid gör för lite av :p)...

    Lägg ut nachos på en plåt. Lägg en klick Tropical Taco sås på varje och därefter en ostskiva, gärna med mycket smak. Gratinera i ugnen till lagom färg. Ät och njut, men bränn inte tungan på den varma såsen... det har jag gjort mer än en gång :D

  • Ulrika91 27 augusti 2009

    Skrivet av Fijaffa den 27 aug 2009

    Tips på ett smarrigt "framför-TVn-godis" (som man alltid gör för lite av :p)...

    Lägg ut nachos på en plåt. Lägg en klick Tropical Taco sås på varje och därefter en ostskiva, gärna med mycket smak. Gratinera i ugnen till lagom färg. Ät och njut, men bränn inte tungan på den varma såsen... det har jag gjort mer än en gång :D


    ja gud så gott! Haha det är alltid så med tacos, man lyckas alltid göra lite för lite!! Jag är riktigt sugen på tacos nu, måste laga det snart :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.