Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tappat recept - Fiskgratäng med broccoli

  • Josses 8 augusti 2012

    I en äldre upplaga av "Vår Kok Bok" fanns ett recept på Fiskgratäng med Broccoli men i den senaste så finns det inte med! :'(
    Någon som har detta recept alt kokbok i sina gömmor och kan skriva in det antingen här eller i min gästbok??? {question}
    Har letat här på MK men det finns inte inlagt.
    Jag skulle bli överlycklig om någon kan hjälpa mig.(L)
    Jag fick den nya kokboken i present av mina barn men dum som jag var så kollade jag inte att mina favvorecept fanns med i den här nya utan jag kastade den gamla uttjänta i soppåsen.:'(
    Gjorde ett försök på måfå att göra den härom veckan, god blev den men inte som jag ville ha den

  • Glitterfia 8 augusti 2012

    Här har du ingredienserna :) Behöver du hela receptet får du höra av dig igen :)

    500-600 g fisk
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    1 fiskbuljongtärning
    500 g broccoli

    Gratängsås:
    50 g smör
    4 msk mjöl
    4 dl fiskspad + vatten
    2 äggulor
    1-2 msk pressad citron
    1 tsk dragon

  • Glitterfia 8 augusti 2012

    Skriver en kort beskrivning för jag har tid nu:

    Koka upp vatten, salt och tärning. Lägg i fisken. Sjud på svag värme 2-6 min tills fisken vitnat.
    Låt fisken ligga kvar i spadet.
    Koka den frysta broccolin i lättsaltat vatten i ca 5 minuter.
    Häll av fiskspadet och spara, sila det.
    Lägg boccoli i en krans på smord ugnsform, fisken i mitten.

    Sås:
    smält smör, rör ner mjöl. Späd med fiskspadet + ev vatten. koka upp i 3-5 min. Kastrull från värmen och rör ner äggulorna, en i taget och grädden.
    Sjud såsen på svag värme tills den tjocknat. (inte koka med bublor)
    Smaksätt med citron och dragon.
    Häll såsen över fisken och broccoli.
    Gratinera 15-20 minuter i 225°

    (Sås kan även göras på 2 påsar hollandaise enl förpackning. Vispa 1 dl grädde, rör ner i såsen. Smaksätt med citron och dragon)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.