Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårta till dop

  • celice 29 oktober 2009

    Min dotter skall snart döpa sin son och jag har lovat att göra tårtor. Har testat några olika sorter bland annat buffe annas tårta den har även andra namn botten är av äggula+ vetemjöl med en marängtopp. Skulle vilja ha andra tips eftersom det finns allergi mot nötter, bananer, kiwi får det inte innehålla något av det. Halva sällskapet kommer att vara norrmän och det är helt galna i "blötekaka" som de säger om tårta. Är det någon som har några bra recept???

  • mammamus 29 oktober 2009

    Blötkake

    Kock: Pelle Johansson TV-program: Köket Köket Köket Köket
    Antal portioner: 1 2 4 6 8 10 12


    6 ägg
    180 (2 dl) socker
    180 gr (3.5 dl) vetemjöl - alternativt 120 g vetemjöl och 30 g potatismjöl (den blir luftigare då)
    0.5 tsk bakpulver
    1.5 dl fruktsaft
    jordgubbssylt
    vispgrädde
    jordgubbar

    Gör så här
    1. Ägg och socker vispas ihop tills det blir poröst.

    2. Blanda försiktigt i vetemjölet och bakpulvret och häll sedan smeten i en rund form som är ca. 24-26 cm i diameter (med separat botten)

    3. Sätt ugnen på 150-180 C. Ha smeten inne i 30-45 minuter, beroende på storlek. När kakan är färdigbakad delar man den i 2-3 delar horisontellt, också beroende av storlek.

    4. Fukta botten med fruktsaft innan du breder på fyllningen. Blanda sedan vispgrädde och hallonsylt och bred på det på botten och mellanlagret (om tårtan är delad i 3 delar). Täck sedan toppen och sidorna med vispgrädde och pynta toppen med färska jordgubbar.
    kan detta vara rätt recept?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.