Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Testa nya recept

  • Annrh 5 februari 2013

    Hur ofta testar ni nya recept, både till vardags och fest? Och vågar ni lika väl testa ett recept här som inte är bedömt än eller går ni på de recept som redan har höga betyg?

    Den självklara följdfrågan blir då, hur ofta kommenterar ni ett recept här när ni testat det?

    Jag är själv väldigt bra på att leta recept och spara ner recept men inte riktigt lika bra på att testa nytt. Jag vill testa nytt men ofta när jag precis valt ett nytt recept tvivlar jag på om det är bra och "vågar" inte testa...

    Och tyvärr känner jag att jag oftast inte vågar testa recept som ingen annan har kommenterat.... är ni likadana?

  • irrevirre 5 februari 2013

    Jag testar nytt varje helg:)
    Gärna recept som ingen kommenterat faktiskt!

    Kommenterar gör jag, men måste jag erkänna, bara om jag gillade det{sidefrown}

  • DoctorWho 5 februari 2013

    Jag testar fler och fler nya recept tack vare MK, både till vardag och till fest. Om jag vill bjuda på något nytt provlagar jag det ALLTID och låter/halv-tvingar familjen att smaka och säga vad som är bra/dåligt.
    Det är ingredienserna jag går efter, inte bedömningar eller betyg.

    Kommenterar oftast efter att jag testat recept, ca 8 av 10 gånger.

    När ett recept låter gott struntar jag helt och hållet i om någon har kommenterat det. Läser dock alltid kommentarer om de finns för att ev få tips om just det receptet.

  • Glitterfia 5 februari 2013

    Testar ofta nya recept och dessutom när jag ska bjuda på middag.
    JAaaa, jag vet :)
    Helknäppt att våga bjuda på oprovade recept.................Ha, ha.... Har till och med hänt att jag bjöd på en rätt som skulle ligga i ugnen i flera timmar i vin och lite kryddor. Det fick stå inne i ugnen tills vi skulle äta den och då först provsmakade jag för första gången vad det blev av det där ...... Ha, ha, ha.
    Mina vänner uppskattar det men säger att de själv aldrig skulle våga göra så.
    När recepten står i någon tidning är de ju inte heller kommenterade eller betygsatt.

    Många recept sparar jag men det är inte säkert att jag någonsin kommer att laga rätten.
    Brukar försöka ge betyg och skriva kommentaren då jag anser att den är viktigare än själva antal stjärnor. Ibland händer det att jag glömmer men mitt mål är att alltid betygsätta och kommentera provade recept.

  • Marksten 6 februari 2013

    Jag testar ganska många nya recept men är dålig på att kommentera. Men oftast beror det på att jag inte har följt receptet så noga .
    Det kanske saknades någonting och så la jag till något annat istället. Och då går det ju inte att kommentera receptet.

  • Cassiopeya 6 februari 2013

    Skrivet av Marksten den 6 feb 2013

    Jag testar ganska många nya recept men är dålig på att kommentera. Men oftast beror det på att jag inte har följt receptet så noga .
    Det kanske saknades någonting och så la jag till något annat istället. Och då går det ju inte att kommentera receptet.


    Klart du kan kommentera ändå! Det är precis sånna kommentarer jag gillar att läsa. Kanhända att din variant av receptet passar mig bättre :) Tycker det är superbra när folk skriver kommentarer till recepten så man får nya idéer och tips.

  • wepolo 6 februari 2013

    Jag, brukar inte att kommentera recept som jag hittar här, jag brukar inte ens förs recept som jag hittar här, jag brukar för det mesta kolla på recept och få inspiration och sedan skriva ner egna recept baserade på flera olika. Jag gillar att experimentera med mat och det kan jag tacka den här sidan till och jag lär mig mycket av att läsa hur dom gör iordning sina maträtter. :D

  • callemero 6 februari 2013

    Jag testar nya recept lite då och då. Men är väldigt dålig på att kommentera.
    Gillar att spara nya recept och prova på vänner och familj.

  • LenaBE1 6 februari 2013

    Jag testar ofta nya recept, ibland flera gånger i veckan. Både till vardags och till helgerna då vi vill äta lite festligare mat. {eat}
    Ja, jag går inte efter betyget när jag väljer ett nytt recept jag vill prova, utan jag försöker bilda mig en egen uppfattning om hur jag tror det kommer att smaka. Så för mig säger bara stjärnorna vad andra tycker om rätten, inte vad jag kommer att tycka om den. Vi har ju ofta väldigt olika smak när det gäller mat mm. Däremot läser jag alltid kommentarerna om det finns några, där finns ofta intressanta och bra tips. {beauty}
    Jag betygsätter och kommenterar alla recept jag provar. Det kan bli både ris och ros, har jag inte följt receptet så noga, så skriver jag det i kommentaren. Det händer ofta att jag ändrar nåt, drar ifrån och lägger till i recepten. Det kanske beror på att vi inte har det hemma, någon av oss inte gillar det, eller inte tål osv. {fingers-crossed}
    Jag spar många recept men om jag kommer att laga till alla det vet jag inte. {embarrassed}
    Jag hoppas du vågar testa fler recept, det är ju så kul och spännande med nåt nytt! :)
    Det kan väl inte annat än misslyckas (i värsta fall) och det är väl inte hela världen. ;)

  • MosterNettan 6 februari 2013

    Jag testar många recept, en del följer jag till punkt och pricka, andra recept är mer som en inspiration. Det är det som är tjusningen med Matklubben tycker jag.

    När jag letar recept läser jag kommentarerna ibland men nästan aldrig betygen. Om det ser bra ut så testar jag, och det är inte alltid jag provlagar först.

    Dom få gånger jag kommenterat är när nåt har "wow-faktor". Annars är jag försiktig med kommentarerna numera.

    Det är en del trådar som handlar om typ "ensamrätt" på recepten, många inlägg om hur man ogillar dom som kommenterat att man ändrat i deras recept. För mig känns det som det är bäst att låta bli att kommentera eftersom jag inte vet om receptägaren misstycker.

    Själv välkomnar jag feedback på dom recept jag lagt in. Jag är glad att kunna vara till inspiration för andra.

  • kristin1979 6 februari 2013

    Personligen skulle jag bara bli glad om någon kom på ett sätt att bättra på receptet. Men alla är ju olika...
    Jag brukar prova något nytt recept när jag har tid att köpa rätt ingridienser. Skulle vilja göra det oftare och då särskilt lite spännande recept. Önskar dock att fler la ut recept på "konstiga" maträtter :-)

  • Amika 7 februari 2013

    Jag sparar många recept och provar nya lite då och då.
    Jag bryr mig inte alls om någon kommenterat eller betygsatt, jag tittar på ingredienserna och passar de enligt min smak ihop, då sparar jag receptet. Eller om jag tror att de kommer passa ihop. Jag kommer säkert prova alla recept som jag sparat någon gång det tror jag. Och när jag provat ett recept så betygsätter jag det alltid och ger alltid kommentar.

    Jag blir alltid glad när någon kommenterar mina recept, både ris och ros är välkommet, för det kan ju inte passa alla. :) Något jag däremot reagerade på och tyckte var OERHÖRT fånigt, var när någon kommenterade mitt recept med förmodligen avundsjuka för att det var så många som provat och tyckte om det... Personen skrev: Men det här är ju SNOTT från ica. Jag förklarade att det var ett av mig beprövat recept och att jag aldrig på något sätt förstökt ta åt mig äran för det, utan att det stod klart och tydligt vart det kom från, men att jag ville dela med mig av det för att det är gott.
    När jag gick in och tittade på användaren så hade den skapats bara några minuter innan inlägget skrevs och den användes aldrig igen. Så det var alltså någon som inte vågade använda sin egen användare för att kommentera. Fånigt och oerhört barnsligt.

    Även jag tycker det är jätteroligt när man får kommentarer där personer skriver att de lagt till eller tagit bort något. :) Det är ju jätteroligt att kunna prova det själv, det ger i vissa fall oerhört annorlunda smak än det var från början. :)

  • [email protected] 7 februari 2013

    Har gått på några riktiga nitar när det gäller internetrecept, blir bara irriterad av att någon slösar med min tid på det viset. Numer litar jag bara på COOP´s receptsajt deras recept är provlagade.

  • Ismamma 7 februari 2013

    Jag är precis som du - jag gillar att leta fram och spara ner recept men sen är jag superdålig på att laga till maten. Söker ny inspiriation då jag fastnat i de recept som jag kan och gör ofta, och som jag har tröttnat på.

  • momma45 7 februari 2013

    Jag sparar recept som jag vill testa under en flik i min kokbok som heter otestat och när jag har testat dem så hamnar de antingen under "rätt" flik eller så tar jag bort dem.
    Jag kommenterar de recept som jag flyttat till "rätt" flik och om jag gjort någon ändring så skriver jag det i kommentaren.
    När jag letar recept så tittar jag på kommentarerna om det finns några och ser hur andra tycker eller ändrat på dem.
    Jag testar nya maträtter både inom familjen och ibland när vi har gäster, det beror lite vad det är för recept/maträtt.

  • bernit 7 februari 2013

    Testar nytt gör jag hela tiden
    Kanske inte recept från medlemmarna men läser gärna recepten och låter mig inspireras.
    Om jag lagat en rätt efter ett recept på MK så kommenterar jag alltid, både ris och ros.:p

  • Annrh 8 februari 2013

    Kul att höra hur ni gör! Och intressant att höra resonemangen kring att kommentera/inte kommentera.

    De recept jag prövat har jag faktiskt alltid kommenterat, både ris och ros. Just därför att jag lägger vikt vid vad andra tyckt när jag letar recept att provlaga. Jag vill inte vara så påverkbar av kommentarer och betyg men det är jag. Förmodligen för att även jag gått på många nitlotter när det gäller recept från nätet. Men jag har å andra sidan även hittat många riktigt bra recept så jag vill inte begränsa mig till bara ICA eller Coop där maten är provlagad av en panel. För förhoppningsvis är alla recept även här provlagade och uppskattade av den som lagt ut receptet.

    Och dessutom finns så mycket att söka bland här och det älskar jag, att sitta och leta efter recept eller bara kolla på vad andra sparat ner senast för att själv plocka russinen ur kakan :)

    Dessutom så vill jag ju absolut få kommentarer på mina recept från de som provat så att jag vet om fler uppskattar de rätter jag själv tycker är väldigt goda. Förutom att det är roligt med ros så är det nyttigt med ris och kommentarerna kan även ge tips om utvecklingar eller ändringar vilket är roligt. Och så finns ju chansen att om någon gillar ett recept som jag lagt ut så gissar jag att den personens recept kanske faller mig i smaken och hittar mer att leta bland.

    Ganska många har sparat mina recept men ingen har kommenterat/betygsatt dem och det är ju lite tråkigt. Särskilt eftersom jag inte vet om det är för att ingen tycker om dem och då inte vågar eller vill ge negativ kritik. Jag hoppas förstås att de som testat tyckt om maten för jag har bara delat med mig av sånt jag själv tycker är riktigt gott :)

  • amoz 8 februari 2013

    Jag lägger in en hel del av egenkomponerade recept, och då tycker jag det är extra roligt att få kommentarer på dessa.
    När jag testat något recept här, så kommenterar jag alltid.

    Mina gäster får ofta mat som jag inte testat innan, och det har alltid gått bra. Jag går på min magkänsla.

  • farmoringer 8 februari 2013

    För mig går det i perioder att pröva nya recept från MK. Ibland kan jag testa flera gånger i veckan och sen inga alls. Men jag brukar alltid kommentera OM jag inte ändrat om för mycket i receptet. Är det bara lite brukar jag skriva vad jag gjort för ändring. Är ju det som är så bra att hitta olika variationer på maträtterna. Man tar lite här och lite där...Men man har utgått från ett "nytt" recept..

  • Lunchdax 16 mars 2013

    Jag brukar testa nya recept några gånger i månaden. Har en mapp med mina absoluta favoriter som jag återkommer till förstås, men annars gillar jag att testa helt nya recept. Och helst ska de inte ha några kommentarer eller betyg, det är ju lite spännande att vara först att testa och tycka. När jag lagat ett recept kommenterar och betygsätter jag alltid, oavsett om jag gillade det eller inte. Ibland lägger jag ut en bild på receptet. Så så gör jag (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.