Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Thangsgiving

  • mariaengstrom 31 oktober 2010

    Jag och mina syskon har bestämt att iår ordna en riktig thanksgivingmiddag tillsammans med vänner.

    Vi blir ca 15 vuxna, jag har köpt en kalkon på 5kg. Kommer den räcka? Hur mycket väger skrovet ungefär?

    Är också tacksam på recept / erfarenheter av att tillaga en kalkon, med stuffing.

  • siggemums 31 oktober 2010

    Kalkon är gott och enkelt att laga till. Jag brukar gå efter receptet i kokboken.Det är lite pyssel innan man ställer in den i ugnen men sedan sköter den sig själv. Såsen som man gör av skyn tillsammans med grädde blir jättegod! Gele och kokt potatis till är gott.

    Nu har ni ju köpt en hel, men jag tycker annars att är det allra enklaste att göra bröstfiléer i ugnen. När man helsteker en hel kan vissa bitar ibland bli lite torra.

    Kanske att det är lite snåltberäknat med 5 kg?
    http://www.ingelstakalkon.se/ingelsta/ingelstase.nsf/1885536bab0e55d3c1257578004bc2c0/995668cae9788ad6c1257544003a09fb?OpenDocument

  • Hannixen 31 oktober 2010

    Skrivet av mariaengstrom den 31 okt 2010

    Jag och mina syskon har bestämt att iår ordna en riktig thanksgivingmiddag tillsammans med vänner.

    Vi blir ca 15 vuxna, jag har köpt en kalkon på 5kg. Kommer den räcka? Hur mycket väger skrovet ungefär?

    Är också tacksam på recept / erfarenheter av att tillaga en kalkon, med stuffing.




    Viken rolig idé! Jag hittade denna sida http://www.menyse.com/action/recipe;jsessionid=94B929881AACC681C6BD89C833A47A0B?recipeid=11060&save=change&s=15&tof=t,t,t,t,t,t,t,t,t,t,t,f,t,t,t,t,t,t,t, och då verkar ju 5 kg lite lite, men vad vet jag...

    Till efterrätt kan ni ju göra pumpapaj, jag har ätit det en gång, fick smaka av en på jobbet som var gift med en amerikan, jag tyckte det smakade mjuk pepparkaka.

  • chrisq 1 november 2010

    :DDtycker det verkar lite lite hade köpt 2 styck på 4-5 kg istället är ju gott efter med om något skulle bli över

  • jenema 1 november 2010

    Nej det kommer inte att räcka, inte enligt mina mått från våra thanksgiving fester :) Vi brukar vara 6 st vuxna o 4 barn. Barnen äter ju mest mashed potatoes o stuffing så...;) min svärmor brukar köpa 15 lbs turkey o det blir ju ungefär 7 kg.

  • mariaengstrom 1 november 2010

    Tack för alla era tips. Det blir en kalkon till på några kg =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.