Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tillbehör till grillad fläskfile

  • SofieJa 17 april 2009

    Hej
    Tänkte höra om någon har något bra tips på vad man kan servera till grillad fläskfile.

    Jag är så trött på klyftpotatis, potatissallad och gratäng så jag vill ha lite ideer på annat.

    Please..... någon som har några bra ideer????

  • missvanilla 17 april 2009

    Bulgur! Det är alltid gott. Koka den ,låt svalna lite.Sen tar du lite olivolja, pressad citron efter smak,
    hackad vitlök , chili och persilja.Salt och peppar så klart!
    Sen kan du fylla på med vad du tycker om, olika sorters sallad,tomater ,salladslök. paprika,kikärtor...
    Om man vill kan man ha en kall sås.
    Jag lovar det är jättegott!

  • Gnurf 17 april 2009

    Bulgurwok. Buljongkoka bulgur enligt anvisningarna, woka under tiden valfria grönsaker/rotfrukter/lök/svamp till lagom crunchykänsla. Blanda i den kokta bulgurn. Servera med kall, kanske yoghurtbaserad sås smaksatt med örtkryddor, chili, honung, citron, vitlök...:p

    Så...instämmer till fullo med missvanilla (Y)

  • SofieJa 17 april 2009

    Tackar... bulgur har jag aldrig ätit faktiskt, så det vore nog inte så dumt att testa.

  • Disen 17 april 2009

    Fast detta är potatis så är det lite annorlunda och gott. :D
    Potatispaket på grillen

  • Gul13 17 april 2009

    Ugnsstekta grönsaker ska vi ha i helgen. Lägg grova bitar av tex potatis, morötter, paprika, blomkål, aubergine, zucchini, broccoli, lök, purjolök ... Variationerna är oändliga men det är gott med lite olika ... på en plåt, ringla över olja, krydda rejält med grillkrydda. Stek i ugnen kanske 20-30 min, 200 grader. Jättegott.

  • Gnurf 17 april 2009

    Brukar jag oxå göra...supersmarrigt!! Men jag brukar lägga in rotfrukterna/grönsakerna lite successivt efter tillagningstid....kanske 35min för potatis och rotfrukter...å så sista 15min för paprika/lök...så blir allt lite jämncrunchy...(Y)

    Skrivet av Gul13 den 17 apr 2009

    Ugnsstekta grönsaker ska vi ha i helgen. Lägg grova bitar av tex potatis, morötter, paprika, blomkål, aubergine, zucchini, broccoli, lök, purjolök ... Variationerna är oändliga men det är gott med lite olika ... på en plåt, ringla över olja, krydda rejält med grillkrydda. Stek i ugnen kanske 20-30 min, 200 grader. Jättegott.

  • Nettan75 17 april 2009

    Jag brukar faktiskt föredra att bara ha en god sallad till och tzatsiki. Ganska mastigt ändå liksom =)

  • The_mama97mia 17 april 2009

    Jag brukar baka potatis i folie på grillen, lägger på dom i utkanten av Webern medan jag väntar på rätt glöd.
    Annars gör jag gärna och ofta grönsaker i ugn, som ovan föreslagits, ibland mest rotsaker, morot, kålrot, palsternacka, gul och röd lök, hela vitlöksklyftor, blandar fritt efter vad som finns.
    Just palsternacka är suveränt gott att ugnsrosta.

    Gott att grilla är ju också grönsaker att ha till, aubergine är billigt nu, squash, stora tomater. Man behöver inte sakna potatis då.

    Webern kallar! Grilla mera!

  • Okänd 17 april 2009

    Vanlig kokt potatis kan vara gott till grillat....Och naturligtvis en kall sås eller Tzatziki.....Oh va sugen jag blir på grillat........Får nog damma av min grill också i helgen , om vädret tillåter.

  • Bojka 17 april 2009

    Detta kan du förbereda enkelt och gott.
    Koka potatis med skal på och låt kallna.
    När du sedan grillar så skär potatisen i stora skivor (skalet kvar).
    Stek i wokpanna med olivoja pressa över vitlök.
    Skär en rödlök i klyftor och lägg i pannan. Krydda.
    Gillar du ruccola så vänd ner det när potatisen är klar.
    Enkelt och jättegott...

  • anluk 17 april 2009

    Som så många redan tipsat om så är potatispaket gott. Men även woka wokgrönsaker och tillsätt kokta nudlar. Krydda med någon god woksås. klart.

  • snuosm 17 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 17 apr 2009

    Brukar jag oxå göra...supersmarrigt!! Men jag brukar lägga in rotfrukterna/grönsakerna lite successivt efter tillagningstid....kanske 35min för potatis och rotfrukter...å så sista 15min för paprika/lök...så blir allt lite jämncrunchy...(Y)

    Skrivet av Gul13 den 17 apr 2009

    Ugnsstekta grönsaker ska vi ha i helgen. Lägg grova bitar av tex potatis, morötter, paprika, blomkål, aubergine, zucchini, broccoli, lök, purjolök ... Variationerna är oändliga men det är gott med lite olika ... på en plåt, ringla över olja, krydda rejält med grillkrydda. Stek i ugnen kanske 20-30 min, 200 grader. Jättegott.


    Samma brukar jag göra, men gillar också sötpotatis i. God kall sås till detta Sauce Diable
    Smaklig måltid!! :p

  • majamia 18 april 2009

    Denna är sååååååå god! Hoppas att du hittar något som passar! :D

    Potatissallad med sparris och späda morrötter

  • LaJefa 18 april 2009

    Här kommer två alternativ som passar väldigt bra till allt grillat...alternativ ett är en riktig höjdare....supergoda.
    Maximpotatisar
    Kellys vitlökspotatis

  • ewax 18 april 2009

    Hasselbackare till grillat är mums♥

  • VeraH 18 april 2009

    Har någon sagt något om pasta? Till alla grillade rätter är det gott med ett kallt alternativ och då passar det med pastasallad. Koka upp pastarör eller annan "tjockare" pasta, som snäckor eller skruvar. Överkoka inte pastan. Skölj pastan gott i kallt vatten och låt rinna av. Blanda majonnäs, gräddfil och vitlök och smaksätt med salt och kanske grovmalt peppar. Ha i pastan och blanda och pastasalladen är klar på ett ögonblick.

    Andra tillbehör kan vara grillade majskolvar eller kanske en ratatouille, fransk grönsaksröra lagad av zucchini, aubergine, paprika och lök i tärningar som steks på stekpanna och som blandas med krossadetomater.

  • pia61 19 april 2009

    Detta är jättegott till grillat (Y)

    Couscoussallad med avocado, sparris och fetaost
    Dalbergs goda sås

  • mamma-64 19 april 2009

    Fryst svensk färskpotatis är ett jättegott alternativ innan den färska potatisen kommer. Kokas med mycket dill så får man en försmak innan sommaren kommer på riktigt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.