Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips om hur man piffar upp halvfabrikat

  • maxxess 3 september 2011

    Vissa skyr halvfabrikat som pesten men för mig så har de sin plats i köket då och då, speciellt när man inte vill/kan spendera för mycket tid på maten.

    Det halvfärdiga man köper är ofta ganska smaklöst och tråkigt så jag ber om lite tips av er MK:are om hur man kan piffa upp olika halvfabrikat, eller använda dem på ett nytt sätt.


    Börjar själv med ett tips på en vindoftande lasagne som blir rätt sjysst och svängs ihop på endast ca 10 minuter.

    Till ett paket Knorr lasagnemix (ej family) behövs följande extrasaker:
    1 gul lök, hackad eller skivad
    3 vitlöksklyftor
    5 dl Milda Mat extra
    2.5 dl vitt vin, torrt
    kryddor, utöver såspulvret
    lasagneplattor nog för ett extra lager
    riven ost

    Fräs löken mjuk i kastrulenl innan vitlöken pressas i och färsen tillsätts och "bryns" samt kryddas med egna kryddor.
    Använd en ballongvisp så delar sig färsen snabbt. Istället för angiven vätska på förpackningen använd 3.5 dl vatten, 5 dl Milda Mat extra och 2.5 dl vitt vin.
    Såsen behöver inte koka..

    Strö smakrik riven ost ovanpå.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.