Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på

  • pokku 16 oktober 2009

    Er bästa vardagssallad
    Jag är så himla dålig på att få till grönsaker till middagen och behöver en massa inspiration

    Den traditionella blandningen gurka, salladsblad och tomat har jag för länge sedan tröttnat på. För att det ska stå något på bordet brukar jag öppna en burk majs, en burk bönor och skiva gurka eller ibland göra morotsstavar (det är ungefär vad dottern äter i grönsaksväg ) men det är rätt trist det med

    Som ni förstår behöver jag massor av härliga grönsakstips, så ös på med förslag bara

  • hillan66 16 oktober 2009

    Det här är en jättegod sallad!(Y)

    Anna sallad

  • maddecro 16 oktober 2009

    Jag brukar blanda i tärnad honungsmelon, som man saltar och pepprar innan, istället för gurka och dessutom lägga i lite hackade valnötter så känns det inte lika tråkigt. Du kan ju variera med att ta lite tärnad avokado och physalis också. Supersmarrigt!:D

  • GingerSpice 16 oktober 2009

    Jag brukar grodda mungbönor, alfa alfa, linser och en del annat att ha till maten. Gott, nyttigt och närodlat när man odlar dem själv i köket. :D Barnen gillar alfa alfan mest. Den är ganska mild i smaken. Dessutom tycker de att det är häftigt att se hur snabbt de växer. På bara några dagar har ett frö blivit en grodd!

    Strimlade sugarsnaps är också populärt, samt körsbärstomater, avocado, broccoli- och blomkålsbitar. Ibland kan barnen fråga om jag kan göra "små gubbar" av olika grönsaker. Jag brukar låta barnen hjälpa till i den mån det går, beroende på vad de klarar av (och jag orkar =)). När de stolta berättar för pappa att de hjälpt till med maten vill de också visa hur duktiga de är på att äta. :)

    Det finns fortfarande massor av grönskaer och annat de inte vågat ens smaka. Ser fram emot fler tips!(Y)

  • GingerSpice 16 oktober 2009

    Kom på att vi faktiskt härom dagen gjorde en pasta- och grönsaksbuffé med barnen. Alla fick önska sig grönsaker och annat som skulle vara med. Det här blev resultatet:

    Paprikatärningar, tunna morotsstrimlor, purjolök, majs, strimlade sugarsnaps, fetaost, ruccola, svarta oliver, skinka, solrosfrön, riven parmesan... och så gårdagens överblivna pasta som värmdes upp till dem som ville ha den varm. Sen ringlades det över salladsdressing, också den från dagen innan.

    Mums! :p Bara att plocka det man ville ha från de olika skålarna. Roligt för barnen när de får välja själv. Gott och vackert, med alla olika färger!

  • TM 16 oktober 2009

    Rårivda gronsaker är jätte gott
    Rödbetta,morot,kålrot osv kan man lägga upp varförsig med god dressin (prova en nötig olja)
    hackade kryddörter,lite nötter och feta.
    Morot och russin är en höjdare.
    grodda egna groddar och ställ på bordet el. ha på smörgosen.

  • Disen 16 oktober 2009

    Brukar göra denna sallad både till vardags och till fest. :p
    Ett annat tips är en coleslaw. Alltid gott.
    Annorlunda salladsfat

  • asasto 16 oktober 2009

    Istället för att ha traditonell kall sallad kan man ju rosta rotsaker i ugn, göra en grönsaksgratäng, eller kanske göra en grönsakssoppa till förrätt och liknande, det finns ju många sätt man kan få i sig grönsaker. Själv har jag mycket svårt för kalla grönsaker under vinterhalvåret då vill jag ha varm mat.

  • pia61 16 oktober 2009

    Blåhammarens vitkålssallad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.