Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på billig mat!

  • fiint11 23 februari 2010

    Mars kommer bli en jobbig månad ekonomiskt.
    Så nu vill jag gärna få massor med tips på billig men bra mat. Gärna med recept.
    Vi är 2 vuxna och en 1åring, äter nästan all typ av mat :).

  • jimboz 23 februari 2010

    Blodpudding med stekt ägg och massor med Lingonsylt är inte dumt alls ..15-20 kronor för er tillsammans..

  • zudette 23 februari 2010

    Vi åt en variant av denna idag:
    Keso omelett

    Går att variera - idag hade vi salami och purjolök i vår! Supergott. (Y) Riv en morot till eller en gör bönsallad eller liknande till, och du har en maträtt som både mättar och är god - utan att den tömmer plånboken!

  • Ohlis 23 februari 2010

    Soppa på ungsbakade rotfrukter, blomkålssoppa med bacon, röd linssoppa med fetaost är soppor som tillsammans med hembakt grovt bröd är billigt, näringsrikt och gott. Vi har 3 tonårsgrabbar och det handlar jättemycket om att dryga ut maten med billiga grönsker, rotfrukter, linser, böner och minska på de dyra proteinerna.

  • Luzy 23 februari 2010

    :):p(Y)Ungspankak (lagom stor form ) smörj formen
    Tärnat Bakon eller rester
    Hackat Lök
    3 Ägg
    7 dl Mjölk
    3½ dl Vetemjöl
    Blanda Mjöl Mjölk Ägg
    Stek Bakon och lök
    Lycka till du blir inte besviken.

  • Mistys 23 februari 2010

    Varm tonfiskgryta

    Detta gillar vi jättemycket men smaken är ju som baken...............
    Billigt är det också.

    Mitt tips är som jag skrivit förr i olika trådar som har med spara pengar att göra att inte äta "ren" mat.
    Alltså stekt falukorv, stekt kycklingbröst, köttbullar, helt kött mm.
    Blanda upp så går det åt mindre av huvudingrediensen. Typ korvstroganoff, chili con carne, grytor mm jag du kanske förstår vad jag menar.
    Kolla också efter korta datum priser. Inget problem alls att köpa och äta eller frysa in. I går köpte jag mager falukorv 600 g för 9 kr styck som går ut den 25/2 .Bunkrade lite faktiskt :p

  • Marksten 23 februari 2010

    Man kan göra så mycket god mat på små pengar. En del säger , vi åker och köper pizza ikväll!

    Ok. fyra pizzor a´80 spänn styck = 320 gustav plus sallad = 20 spänn. Det blir 340 Kronor.

    För 340 kronor kan du köpa oxfile fyra pers. Förrätt hummersoppa och en härlig citronpaj som dessert.

    Det går lika bra med hemmagjord ärtsoppa, pannkokor med sylt och grädde.

  • Dintan 23 februari 2010

    Bondomelett
    Pasta med hemkokt tomatsås (burktomater är billiga)
    Pannkakor
    Grytor på "sämre" köttbitar
    Fast det billigast är förstås att se till att bli bortbjuden :p

  • solkatten 23 februari 2010

    Fattiga riddare med lingonsylt.
    1 Barkis
    ½ dl vetemjöl
    lite kanel
    6-7 dl mjölk
    2 ägg

    Blanda vetemjöl och kanel. Vispa i mjölken och därefter äggen.
    Skiva brödet och doppa i smeten och stek dem.
    Detta är verkligen gott och barnen älskar fattiga riddare:p

  • MatAnders 23 februari 2010

    Ofta är det x-pris på hel kyckling koka med lök och hönsbuljong rensa av och gör god curry sås det blir mycket mat av 1 kyckling.

  • Mistys 23 februari 2010

    Skrivet av MatAnders den 23 feb 2010

    Ofta är det x-pris på hel kyckling koka med lök och hönsbuljong rensa av och gör god curry sås det blir mycket mat av 1 kyckling.

    Precis detta åt vi i dag. Köpte kycklingen för 24 kr räckte till tre vuxna till middag och två matlådor (Y)

  • jimboz 23 februari 2010

    Raggmunk med fläsk, Kyckling, pasta, korv, risrulle ,Kinesrullar...Billig blir maten om du gör en större sats på en gång och fryser in istället för att handla mat för stunden. Planera inköpen i detalj när ni går och handlar, titta spontant på köttpriserna om det är något att ta med hem. Åk till flera ställen och ta det Gottaste dom har..Häng med mig till Willys så ska jag trötta ut dig..Folk väntar aldrig på mig dom åker hem och kommer tillbaka och hämtar mig :) Rekordet är 2,5 timme som jag strosade runt.
    Jag får skjuts med några vänner varje månad :) Men dom tröttnar snabbt så jag får den tid jag behöver.

  • Jilliii 23 februari 2010

    jag brukar alltid "passa" på då det e extrapriser, typ 2 för 1 eller liknande, o då ta sådant jag Vet att vi kommer använda- även om det inte e i närmsta tiden.
    så man har alltid ett eget lager - så behöver man inte ut o köpa en dyr ex majsburk, som kanske blir pricken över i en maträtt..

    köpa en extra köttfärs om det e billigt så in i frysen..

    kanske inte superbilligt i jämförelse med mycket, men bra att variera sig, e att göra tacofärs.

    kan göra :
    Tacos
    Pitabröd med tillbehör
    Tortilla lasange- Jätte god
    Taco paj
    köttfärsgratäng- alltså mos, köttfärs - toppa med ost, servera med kall majs (jätte gott)
    etc etc. detta e urval
    lasange

    jag personligen älskar tacokryddan, o köper man på extrapris eller nedsatt pris- o steker o in i frys, så har man ju till massa rätter, du får höra av dig om du vill ha nått av recepten- jag orkar aldrig lägga upp dem..

    hoppas du fattade det jag skrev.. haha det e sent nu, så jag kanske slarvar lite

  • Erajscha 23 februari 2010

    Några tips på billig mat:

    * Potatis & purjolökssoppa
    * Hemgjord Ärtsoppa
    * wokade grönsaker (willys wokgrönsaker är helt ok) med crabfish och kokt ris
    * köttfärsås och spaghetti (dryga ut köttfärsen med mycket riven morot i såsen)

    Alaska pollock är billig men god fisk. Kan man.tex. använda i denna:

    Arbogafisk

  • Bianca72 23 februari 2010

    Leta extrapriser, och handla grönsaker hos billiga torghandlare/billiga varuhus.

    När jag var köttätare och som fattigast köpte jag fläskfärs på rea och gjorde storladdningar med kålpudding, köttfärssås när jag hittade billig blandfärs, bakade allt bröd själv, kokade hemmagjorda bönsoppor/linssoppor/rotsaks- eller grönsakssoppor,

    Andra billiga tips är grillade fläskben med potatis, kokt höns med currysås.

    Framför allt ska man göra en vecko-matlista och hålla sig till den.

  • anitasuzanne 23 februari 2010

    Skrivet av Marksten den 23 feb 2010

    Man kan göra så mycket god mat på små pengar. En del säger , vi åker och köper pizza ikväll!

    Ok. fyra pizzor a´80 spänn styck = 320 gustav plus sallad = 20 spänn. Det blir 340 Kronor.

    För 340 kronor kan du köpa oxfile fyra pers. Förrätt hummersoppa och en härlig citronpaj som dessert.

    Det går lika bra med hemmagjord ärtsoppa, pannkokor med sylt och grädde.

    Så talar en äkta Kalmarit!

  • jimboz 23 februari 2010

    Ni måste ju ha lunch så vad är inte detta för smarrigt då..Ta lite sallad till så blir det a feast..




    Piroger med köttfärsfyllning

  • fiint11 24 februari 2010

    Tack för alla jätte bra tips! :D Kommer använda mej av dessa när jag kommer att börja skriva vecko-matlistor imorgon när räkningarna är betalda. Räknar med att det blir ca 1000kr till mat mm för hela månaden.

  • Marksten 24 februari 2010

    Ooops,.....det blir 33:- per dag. Stryk oxfile´n

  • fiint11 24 februari 2010

    hehe ja någon oxfile blir det inte :p Men det är tills den 20:e så det blir ca 47kr/per dag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.