Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på billig mat!

  • Marksten 24 februari 2010

    Wow nästan 50% bättre.

    Det blir att göra 1 kubikmeter ärtsoppa och tinnie vinnie fläskbit:)

  • fiint11 24 februari 2010

    hehe ja. Fast har ju endel mat kvar i skåpen nu, så det ska nog gå att få ihop ett par olika rätter i alla fall. :)

  • marielotta 24 februari 2010

    Hej,
    har inte något bra recept och tipsa dig om, men det har funnits minst en sådan här bra tråd tidigare, så sök så får du nog fler tips där.
    Jo förresten...chili con carne kan väl bli billigt, soppor har du fått tips om.
    Jag brukar göra tomatsoppa som barnen älskar och ha bröd till. Som många skriver så är det bra om man har priskoll och kollar reklambladen och planerar veckomeny efter det. Men det tror jag du redan har koll på.

    Lillans limpor här på mk är jättegoda och billiga. Jag brukar göra dom på vatten och barnen vill helst inte ha något annat bröd.
    Lillans limpor

  • jimboz 24 februari 2010

    På helgerna så kan man festa loss lite tycker jag..Rödvin och Gorbys är en uppskattad rätt som är underskattad men blir väldigt vältaxerad när den väl ligger på bordet :)

  • Mistys 24 februari 2010

    Att räkna summan per dag eller per vecka som man har att röra sig med är jättebra tycker jag.
    På "glada" 80-talet hade vi det ganska tufft. Två barn, jag jobbade inte och lån. Vi levde bara på min mans inkomst och barnbidrag. Vi räknade alltid ut vad varje vecka fick kosta max så vi skulle gå runt tills nästa barnbidrag. Gick faktiskt bättre än vad man tror och många nya rätter skapades under denna tid. 600 g falukorv stektes sällan i skivor, då skulle hela gått åt. Vi gjorde grytor och gratänger istället och fick på så sätt biten att räcka till två middagar. Vissa veckor fanns inte pengar till fredagsmys typ chips,läsk och godis. Då blev det att koka popcorn, koka kola i micron, hemgjorda kokosbollar samt saft blev mys det också (L)
    Vaniljsås.chokladpudding, såser,bröd ja allt gjordes hemma från grunden. Att köpa ex färdig vaniljsås grävde faktiskt för stora hål i budgeten. Många bäckar små....:p

    Vi såg det lite som en tävling, att lyckas bättre och bättre. Blev faktiskt ganska kul och man kände sig bra när man lyckades. Så ser man det positiva så behöver det inte bli lika tungt.

  • Penne 24 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 23 feb 2010

    Raggmunk med fläsk, Kyckling, pasta, korv, risrulle ,Kinesrullar...Billig blir maten om du gör en större sats på en gång och fryser in istället för att handla mat för stunden. Planera inköpen i detalj när ni går och handlar, titta spontant på köttpriserna om det är något att ta med hem. Åk till flera ställen och ta det Gottaste dom har..Häng med mig till Willys så ska jag trötta ut dig..Folk väntar aldrig på mig dom åker hem och kommer tillbaka och hämtar mig :) Rekordet är 2,5 timme som jag strosade runt.
    Jag får skjuts med några vänner varje månad :) Men dom tröttnar snabbt så jag får den tid jag behöver.


    Vad är risrulle??

  • solkatten 25 februari 2010

    En rätt som inte låter något särskilt och den har heller inget namn, men den är mycket billig och godare än vad man tror och är mycket uppskattad av barnen. Själv fick jag den ofta som barn och det var faktiskt en av mina favoriträtter:p
    Så här gör man:

    Koka makaroner och stek gul lök. Häll de färdigkokta makaronerna i en form. Lägg därefter på den stekta löken. Ovanpå detta lägger man ett rejält lager finriven ost. Låt stå en liten stund innan serveringen så att osten får smälta ner lite. Servera detta med ketchup och en sallad.supergott:D

  • The_mama97mia 25 februari 2010

    Denna vecka har ICA extrapris på Picnicbog (kortpris) 30:-/kg, blir många måltider av en sån bit. Själv ska jag kanske göra typ sambalkotletter på halva o en skinkwok på andra delen.

  • Mistys 25 februari 2010

    Paj tycker jag är billig mat. Hos oss är det ofta restmat Pajskalet kan ju fyllas med det mesta som finns i restväg skinkbitar, ostkanter, köttfärssås, tacofärs, stekta laxrester, korvsnuttar, grönsaker , bönor ja vad frysen har. Sen är det bara att vispa upp ägg och mjölk, slå på äggstanningen , grädda och vips har man en jättegod billig maträtt på ingenting nästan :p

  • Mistys 25 februari 2010

    Förresten, kan du inte skriva in vad det blir för matlista sen. Så kanske man får något bra tips på en billig bra matsedel (Y)

  • ponnymule 25 februari 2010

    Ett tips är italiensk pastasås.

    gul/a lök/ar, hackade (Beroende på mängd, 1lök/burk tomat)
    vitlök, efter tyck och smak, hackade.

    Fräs det snabbt i lite olja/smör,

    Häll i en burk eller två krossade/hela tomater, lite beroende på hur mycket du ska göra.

    Låt koka. Smaka av med salt, peppar Ha i oregano/basilika/( ev timjan), beroende på vad man är sugen på och vill ha.

    Koka pasta till.

    Mycket billig och framför allt mycket gott! :)

  • Penne 25 februari 2010

    Potatis och purjolöksoppa. Å vad gott det är. Och billigt.

  • jimboz 25 februari 2010

    Jag brukar försöka hitta billig köttfärs för då kan man göra..K-bullar P-biff ,Chilli con carne ,köttfärssås och Lasagne.
    1000:- räcker inte på långa vägar för 2,5 pers...Nudlar nudlar och åter nudlar isåfall..

  • LEDIVO 25 februari 2010

    Handla falukorv, ägg och färs vid extrapris, så ska du klara "dagskassan" du hade på dessa:
    Korv- och grönsaksgryta
    Ugnspannkaka med bacon
    Chili con carne på mitt vis

  • Dintan 25 februari 2010

    Skrivet av ponnymule den 25 feb 2010

    Ett tips är italiensk pastasås.

    gul/a lök/ar, hackade (Beroende på mängd, 1lök/burk tomat)
    vitlök, efter tyck och smak, hackade.

    Fräs det snabbt i lite olja/smör,

    Häll i en burk eller två krossade/hela tomater, lite beroende på hur mycket du ska göra.

    Låt koka. Smaka av med salt, peppar Ha i oregano/basilika/( ev timjan), beroende på vad man är sugen på och vill ha.

    Koka pasta till.

    Mycket billig och framför allt mycket gott! :)


    Det där känner jag igen!

    Det är kanongott.

  • Mistys 25 februari 2010

    Hemgjord pizza är billig mat om man "tager vad man haver" till fyllningen. En liten skvätt köttfärs räcker till många köttfärspizzor.
    En påse potatis räcker också till många mål mat. Potatisbullar, kroppkakor, palt, rårakor.

    Ett recept jag ofta gjorde när mina barn var små var korv och potatisgratäng.
    Skiva potatis och skiva falukorv tunt, halva mängden mot vad man brukar använda går åt ca 300g.
    Skiva lök om man gillar det, Varva allt i en ugnsform. Koka upp 3 dl vatten en buljongtärning och 3-4 msk tomatpure. Smaka av, ska smaka ordentligt med tomat ev valfritt kryddgrönt kan man ha i också. Slå på det på gratängen, toppa med ost och gratinera 200 grader tills potatisen är mjuk. Gott och barnvänligt.

  • evuss 25 februari 2010

    Jag tror det går jättebra att bara laga jättebilligt en hel månad. Gör köttfärssås med mycket "annat" i än bara köttfärs. Massor med rivna morötter, rotselleri osv. Blir jättegott och mycket saftigare än vanligt!

    Mitt tips är gulaschsoppa på köttfärs.. Blir huur mycket som helst, jättegott och blir inte många kronor per person.

    Stek köttfärs och gul lök med kryddor (min favorit är paprika och chilikrydda), häll i ett par liter vatten+buljongtärning, skala o dela potatis och morötter och lägg i. Pressa i tomatpure tills du är nöjd med smaken, och låt koka in en stund. Gott, mättande, lätt att göra och räcker till många matlådor som det bara är att frysa in :)

  • Mistys 25 februari 2010

    Paprikapotatis
    Gott och billigt. Byt ut den lite dyrare korven mot en billigare falukorvssnutt.

  • camiie 25 februari 2010

    Skrivet av susanneedgren den 23 feb 2010

    Bondomelett
    Pasta med hemkokt tomatsås (burktomater är billiga)
    Pannkakor
    Grytor på "sämre" köttbitar
    Fast det billigast är förstås att se till att bli bortbjuden :p




    "Fast det billigast är förstås att se till att bli bortbjuden"

    Skön lirare.. ;)

  • fiint11 26 februari 2010

    Jätte bra tips :D
    Våran situation har blivit bättre nu. Men just nu sitter jag ändå och skriver en matlista. För nu har jag lovat mej själv att vi ska laga riktig mat varje dag istället för att åka och köpa snabbmat. På lunchen och på jobbet kommer jag numera att ta med matlåda. Dock är jag ingen hejare i köket men jag lär väll mej tillslut :p

    Jag köpte en hel fryst kyckling för 24:- igår, som jag tänkte laga till idag. Någon som har några tips på vad man ska laga av den?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.