Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på billig mat!

  • ponnymule 26 februari 2010

    Kryddad en med några goda kryddor, gärna lite curry. (Jag brukar alltid ha Thai sweet and sour, blandat med Crema de balsamico) In med den i ugnen, Grilla den på 225 i en timme 1½beroende på hur stor den är,. Jag använder termometer så jag vet hur det går på tjockaste stället. Tror att det ska vara över 80grader där. (Jag kan ha fel)

    Servera med ris. Sås gör du av skyn från kycklingen som rinner ut i formen och sen kokar upp det med Cremefraiche Det åt vi igår här:-D

  • Marksten 26 februari 2010

    Skrivet av fiint den 26 feb 2010

    Jätte bra tips :D
    Våran situation har blivit bättre nu. Men just nu sitter jag ändå och skriver en matlista. För nu har jag lovat mej själv att vi ska laga riktig mat varje dag istället för att åka och köpa snabbmat. På lunchen och på jobbet kommer jag numera att ta med matlåda. Dock är jag ingen hejare i köket men jag lär väll mej tillslut :p

    Jag köpte en hel fryst kyckling för 24:- igår, som jag tänkte laga till idag. Någon som har några tips på vad man ska laga av den?


    Klart att du ska göra Chicken ala king.

  • C_Ice 26 februari 2010

    blodpudding serverat med riven kål & bacon med potatisbullar med lingonsylt! billigt & så ini gott!!!!!!!!!!!

  • pumpernickel 26 februari 2010

    En billig rätt som är vanlig husmanskost i Finland är makaronilåda.

    Stek ca 400g maletkött och en hackad lök, blanda ihop med 7dl makaroner som du kokat. Riv några morötter och lägg i blandningen. Gör ihop en äggstannig på ca 3ägg och 5-7dl mjölk och kryddor efter smak. Lägg makaroni-blandningen i en ugnssäker form och häll över äggstanningen. Riv över ost och ha i ugnen i 175gradeer i ca en timme tills stanningen stelnat.

    Barn brukar gilla det och det är billigt och blir mycket mat. Kanske ni känner till det i Sverige men jag har aldrig stött på det här :)

  • pumpernickel 26 februari 2010

    Ifall ni vill ha en billig efterrätt/kaffebröd så är morotskaka billigt och jätte gott.

  • Annikki90 26 februari 2010

    köp lite torellini och häll på lite pasta sås. :) och kör in i ugnen med lite riven ost på!
    Tortellini finns att köpa på ÖB och pasta sås kan man göra själv eller köpa färdigt. Blanda i lite milda mat extra så blir det krämigt och gott.
    Smaken kan varieras beroende på fyllingen i tortellinin. :D

  • Okänd 26 februari 2010

    Gröt är billig och nyttig mat! :p

  • jimboz 26 februari 2010

    Konsum har extrapris på Morötter och vitkål....Bra näring till en billig peng :) 5:90 kilot får väl anses som bra pris.

  • martina63 26 februari 2010

    Jag har stora tonårskillar så att planera är super viktigt. Annars äter dom oss ur huset...
    Jag rekommenderar att åka till någon stormarknad ofta finns det storförpackningar av tex gullök och potatis för spotstyvrar, vi hade tur för nån vecka sedan då det såldes morötter, lök, vitkål, palsternackor etc för ofattbara 98 öre kilot!!

  • Mistys 27 februari 2010

    Hur går det för er? Får du ihop en matlista?
    Lite nyfiken och höra vad som kommer att serveras. :p

    Vi har stående matlista på torsdagarna som vi haft sen barnen var små. Dom som alla andra barn älskade pannkaka men vi vuxna tyckte att varje torsdag var för ofta så vi äter pannkaka varannan och risgrynsgröt och ett gott bröd varannan. En kompromiss som alla var nöjda med (Y)

  • flingsalt 27 februari 2010

    spaghetti carbonara
    potatis o purjolökssoppa
    raggmunkar , bacon/fläsk
    fläskpannkaka, rivna morötter
    blodpudding, vitkål,lingonsylt
    stekt potatis, bacon, ägg
    ärtsoppa
    potatismos, fisk (se mitt recept)
    spenatsoppa, frikadeller, ägg
    pastagratäng
    hel kyckling, potatis, sås
    broccoligratäng
    tonfiskröra, ris
    kroppkakor, lingon, smält smör, riven vitkål
    omelett
    bruna bönor, fläsk
    stekt strömming, potatismos
    moussaka
    pannbiffar, potaitis, löksky, lingon
    fläsk, potatis, löksås
    köttfärslimpa, potatis, sås, lingon
    hemmagjord pizza
    stekt falukorv, stuvade makaroner
    kålpudding, potatis, sås, lingon
    kokt fisk, potatis, sås (äggsås kanske)
    kålsoppa
    pyttipanna på rester
    korvstroganoff, ris
    ugnsstekt falukorv, potatismos
    lapskojs
    chili con carne, ris
    falukorv, blomkålsstuvning, potatis och senap
    paj
    lasagne
    löksoppa
    bönsoppa med chorizo
    fyllda paprikor, ris

    :)

  • fiint11 27 februari 2010

    Jag har fått ihop en lista för nästa vecka än så länge.

    Mån: Piroger
    tis: ugnspankaka
    ons: grönsakssoppa m falukorv i
    tors: potatis o bacon grattäng
    fre: kycklinggryta och ris
    lör: -
    sön: gulaschsoppa fast med köttfärs i.
    Igår så bakade jag eget bröd med vilket faktiskt blev bra =)

  • Mistys 27 februari 2010

    (Y)(Y)(Y)
    Att ha dåligt med pengar och få ta till fantasin och tävlingsinstinkten är inte bara av ondo. Tycker din veckomatsedel ser kanon ut :)

  • Peter_Stompare 27 februari 2010

    Gjorde just en gryta på vitkål, lök, potatis och stora vita bönor. Kryddade visserligen med saffran, men det känns ändå som ganska billiga ingredienser.

  • cawn 27 februari 2010

    Ugnsbakade rotfrukter!Billigt,mättande och gott.Kan ätas enbart som dom är eller lyxa till med vad kött du kan hitta till extrapris.
    Wok går också att göra billigt,lite kött och mycket nudlar så räcker det länge.

  • idea_ 27 februari 2010

    Om man ska göra en skinksås till pastan eller en pastagrattäng med skinkbitar, kolla i charkdisken om de har några skivrester av skinka. Till dagens pasta med skinksås gjorde jag så, skivresterna gick på bara drygt 50 kronor kilot.

  • jimboz 27 februari 2010

    jag har haft ont om stålar många gånger och har fått använda fantasin så det sprakar. Vi är 3 personer varav 2 ungdomar. Dessa matvrak är inte lätt att tillgodose men på något sätt har det funkat hittills. Människan sätts på prov i svåra tider det är då man sållar agnarna från betet så att säga.
    Det är nyttigt att med små medel lära sig hantera livet ibland...Efter regn kommer solsken får vi hoppas :)

  • marielotta 2 mars 2010

    Hej,
    hittade en annan länk.
    http://www.tasteline.com/Inspiration/Vardag/18-superbilliga-recept/

  • The_mama97mia 2 mars 2010

    ngt som blev lyckat o billigt här i går var hemgjord pizza, typ pizzasallad eller veckosallad är ju också billigt o både gott o nyttigt...
    Alltså jag gjorde pizzan som ett sätt att göra av med rester från kylen.

  • Marksten 2 mars 2010

    Köpte färsk torskfile på Citigross idag. 1,4 kg för 100 lappen. Räcker till ganska många portioner.

    Stekte till lite färska champisar för 19:- kilot och gjorde palsternackspure.
    Gjorde sedan lite hummer sås på fond.

    Det var riktigt bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.