Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på billig, nyttig och snabblagad vardagsmat önskas.

  • Hibiscus70 24 augusti 2010

    Hej, är ensamstående med ansträngd ekonomi och jag har fastnat i pasta, korv och köttbullsträsket.
    Behöver lite tips och recept på snabblagade, nyttiga och billiga maträtter som fungerar för både barn och vuxna.
    Helst inte med för mycket halvfabrikat eller konstiga råvaror.

  • KimOfDrac 24 augusti 2010

    Här kommer några som är hyfsat billiga (jag är arbetslös så jag vet hur det är att behöva använda sig av en tajt budget) och innehåller i princip bara färska råvaror. Kryddor är kanske ju inte färskvara men... Hoppas du hittar något smaskigt :)

    Kimonas Kycklinggryta

    Kycklingsås till pasta och gratänger

    Pannbiff à la Kimona

    "Lyxig" Piratsoppa

  • jayamila 26 januari 2011

    pröva en soppa på egna grönsaker och annat man kan råka ha, gör den fyllig och matrik

    en god soppa jag brukar göra är exakt som knorrs ost och broccolisoppa bara mycket godare gör vit sås(använd gärna 2/3 vatten och en skvätt grädde) lägg i en liten bit grönsaks bujlong eller häll i lite av en hemma gjord grönsaks buljong( kan starkt rekomendera att prova detta) ta någon näve broccoli kvistar( ur frysen eller färsk spelar inte så stor roll) behöver faktistkt inte förvällas om man inte vill, går om man använder en visp så kommer de att gå sönder lite det gör att man slipper mixa den om man inte vill ha bitar som barn kan hänga upp sig på, koka runt 3-4 min beroende på om broccolin är förvälld, strö över lite riven ost, ät med rostat bröd.

  • alindalinda 26 januari 2011

    potatis och purjolökssoppa (fransk vardagssoppa) med knäckebrödsmacka! YUM!
    all typ utav rotfruktsbaserad mat, billigt och gött.
    på http://alltommat.se kan du lätt söka reda på vad du vill ha. lycka till!

  • Ulrika91 26 januari 2011

    Soppor är bra mat. Mättar bra, enkelt att variera, billigt som tusan om man väljer rätt råvaror. Här kommer fyra recept på mat som jag skulle laga om jag var i din situation. Recept som jag själv tycker om väldigt mycket!! Framförallt det sista receptet är VÄLDIGT billigt och barnvänligt! Lycka till!!
    Rostad Tomatsoppa
    Mustig linssoppa på gröna linser
    Majssoppa
    God och billig pizza

  • Amika 27 januari 2011

    Jag skulle nog rekommendera att försöka laga mat efter vad säsongen har att erbjuda. Man kan hitta mycket billiga säsongsbetonade grönsaker m.m. i affärerna.
    Att köpa mycket rotsaker och rosta dem i ugnen. Kålrot, potatis, morötter, palsternacka m.m. Det går att variera i det oändliga i olika maträtter förutom att rosta dem i ugn.

    Vegetarisk pastasås
    Mammas morötter på nytt sätt

    Sen att köpa på sig köttfärs när det är billigt och tillaga många olika färsrätter, biffar, köttbullar, gratänger m.m. Något som är jättegott är att steka köttfärsen och göra en köttfärssås och sen varva den med skivad rå potatis i en ugnsfast form och sen tillaga det i ugnen tills potatisen är mjuk. En lättare variant på moussaka.
    Att baka matbrödet själv är också något man spar massor med pengar på. Dessutom så tar det inte så lång tid att göra det när man väl kommer in i att göra det själv.
    Sen även att köpa hela kycklingar och tillaga. Jag köper ofta färsk hel kyckling för 29:90kr styck och det blir mycket mat av en kyckling. Och så är det så gott att av det kött som blir över, göra wraps nästa dag. Och vetetortillas är inte alls svårt att göra själv. :)
    Sen som de ovan skrivit, att göra soppa är ju jättebilligt och nyttigt. Och jag brukar göra potatis och purjolökssoppa som jag toppar med knaperstekt bacon. Det är jättegott. :)

    Det är mina råd.
    Lycka till! :)

    Mvh
    Jonna

  • sessa79 27 januari 2011

    blodpudding o bacon med lingonsylt... det gillar mina barn...

  • Mistys 27 januari 2011

    Skriver igen det jag skrivit i trådar som denna förr. När mina barn var små och ekonomin dålig tänkte jag alltid ut mat där själva huvudingrediensen räckte till två mål istället för ett mål om jag gjorde grytor, soppor , gratänger istället för "rent".
    Så här menar jag:
    800 g korv stekt till makaroner gick åt till ett mål men som korvstroganoff/gryta och korvsjömansgryta räckte biten två mål.

    1 färsk kyckling ugnsstekt med potatisklyftor gick åt men som currygryta och kycklingsoppa (även kokspadet togs tillvara) räckte 1 kyckling två mål.

    500g köttfärs som köttbullar gick åt till ett mål men som köttfärssås blev det både lasagne och köttfärspiroger dagen efter.

    Halvfabrikat gick bort. Kokade alltid egen vaniljsås, bakade allt.Samt naturligtvis lagades all mat själv.

    Potatisbullar, raggmunk,pajer,piroger,crepes,soppor är billig mat som kan göras på rester med lite av den dyra råvaran .

    Lådor i olika former är billigt. Du fick tips om köttfärs varvat med potatis här ovan. Även poatis varvat med korv och en tomatsky på sen gratinerad i ugn var poppis här. Tacofärs varvat med potatis är också supergott och räcker längre än tacos på vanligt sätt.

    Lycka till!

  • DoctorWho 27 januari 2011

    Snabba köttfärsgrytan
    Det går att variera kryddningen och pastan går naturligtvis också att byta ut. Går bra att värma i micron dagen efter.

  • jollo10 27 januari 2011

    Kyckling och bulgur

  • [email protected] 28 januari 2011

    köttfärs är en klippa då det gäller att få till billig mat tycker jag. Det går att dryga ut med röda linser, rivna morötter, majskorn eller vad man just då får lust med.

    och rester från tidigare maträtter... en matsked köttfärssås blandad med den grönsak som man kommit över billigt (bra sätt att få vissa barn att äta grönsaker) gömd mellan ett par skivor franska (Rasker t ex) i smörgåsgrillen blir gott, eller kanske bara med en extra tjock ostskiva tills med en skiva tomat... det går att variera och går lätt och fort att laga till

    annars är pajer en bra maträtt att laga med tanke på ekonomin, eller just rester:
    något nyttigt i botten, spenat kanske, lite stekt lök och därpå något smakrikt: stekt bacon, rester av julskinkan, rester av stekt fisk, tonfisk, korv, kyckling - och på det en äggstanning - bra mat!

  • Erajscha 28 januari 2011

    * Wok kan vara riktigt billig mat. Särskilt om man använder "stuvbitar" av annat kött som kött i woken. Till exempel brukar jag köpa fläskstek eller kotlettrad eller nåt sånt till en söndagmiddga men jag skär bort en del för att strimla ner till en wok i veckan efter.

    Eldorados wokgrönsaker är helt okej till vardags också. Det och ris till så har man en vardagsrätt som går ganska snabbt och är god och nyttig. Och den är ganska billig också.

    * Tomatsoppa med röda linser är billigt och gott också. (Man bara fräser lite lök och häller i två * burkar krossade tomater, spär med lika mycket vatten en buljontärning, och sen i med ett par dl linser, salt och chiliflingor eller cayennepeppar och låter sjuda i tio minuter.)

    * Rårakor är ganska billig mat och blir lite nyttigare om man blandar ut potatisen med morot. Jag steker i plättjärnet det är enklast tycker jag och då går det ganska fort. Sen serverar jag med bacon till (som jag köper på rulle från citygross för 52 kr/kg).

  • The_mama97mia 28 januari 2011

    Håller med många ovan här, vi har haft flera trådar, detta är ett kärt ämne...

    Jag vill stämma in i hyllningskören till potatisen!
    Baka potatis i micron, servera med lite smör eller gräddfil och "vad kylen bjuder". Verkligen snabbt!

  • ninwi 28 januari 2011

    Raggmunkar och ugnspannkaka är enkelt och billigt! Eller spenatsoppa med ägghalvor :)

  • The_mama97mia 28 januari 2011

    Misty09´s tips om att dryga ut "sovlet" är också alldeles utmärkt tänkt!
    Låt det dyra vara en liten del av måltiden bara o se till att basen utgörs av det billiga och nyttiga, våra härliga rotfrukter (potatis trallala!) m.m.

  • Erajscha 28 januari 2011

    Skrivet av ninwi den 28 jan 2011

    Raggmunkar och ugnspannkaka är enkelt och billigt! Eller spenatsoppa med ägghalvor :)


    Pannkaka är dock inte särskilt nyttigt som mat betraktat...

  • Cassiopeya 28 januari 2011

    Fick någon gång om att kolla upp kg-priset, 50 kr/kg är det maxpris jag håller mig till. Jämför gärna kg-pris på kött, pasta, potatis, frukt och godis! Det öppnar upp ögonen.

    Kassler, karré, kotlettrad, fläskytterfilé brukar gå att hitta för det priset.
    Fläsk, fläskfilé, kyckling, korv i olika varianter och fisk brukar ju finnas med raggpriser med jämna mellanrum, köp på dig då!
    Potatis är gott och går att variera på många sätt, lyxigt och vardag. Mos, potatisklyftor, potatisgratäng, pressad potatis, hasselbackspotatis, stuvad potatis...Sök på potatis här på MK, finns en del potatispizzor, potatistårtor och mycket annat roligt man kan göra :D

    Om du kan, baka ditt eget bröd, det är billigare och godare :p

    Jag brukar söka på en ingrediens här på MK, tex nötfärs, då kommer det upp massvis med förslag. På så sätt har jag hittat många nya spännande recept :DD

    Lycka till!

  • johannes126 30 januari 2011

    Bra matrecept och tips i KÖKET? kolla in min blogg:

    läsvärd och mycket trafik! kanske något för dig?

    http://food-passion-life.blogspot.com

    mvh
    Johannes

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.