Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på god bacon

  • Okänd 23 april 2009

    Skrivet av boz1965 den 23 apr 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 apr 2009

    Är det inte knivigt :) att skära det rökta fläsket i så tunna skivor då!??

    Boz och dePaul...vad ska man ha för Kniv när man skär redigt tunna skivor av rökt fläsk!??


    Jag föreslår skärmaskin (H) i det fallet.


    (Y) :p
    Mitt i prick!
    Med skärmaskin alltså, om man inte köper Eldorados färdigskivade förståss!

  • Asanisse1 23 april 2009

    Skärmaskin får man ha om man gillar knaprig bacon.
    Annars går det alldeles utmärkt med kniv ockå, kanske lite tjockare men ändå goda bitar.

  • Glitterfia 23 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 21 apr 2009

    Kan se ganska mycket ut när man köper Eldorados bacon.
    Många skivor blir det!
    Dela upp på plastfolie, vik ihop och frys in.
    Lagom stora förpackningar för familjen.
    Blir lika bra när det varit fryst.




    Har flera gånger tittat på baconpaketet men aldrig köpt tidigare. Slog till och det ångrar jag inte. Jättegott och lite tjockare skivor. Perfekt tycker jag.
    Jag tog fasta på ditt tips jan.gunnar (Y)
    Baconlindad lök på grillen mumma, så baconet lär inte hinna bli gammalt här inte :D

  • bernit 23 april 2009

    Skrivet av Asanisse1 den 21 apr 2009

    Det rökta fläsket byter namn när det skivas.
    Som sillen som byter namn till strömming när den passerar Kalmar.

    Plånbok i baconmönster:o, chips som är baconmönstrade vet jag om men...


    Sill/strömming - Clupea harengus
    Samma art
    Enligt ett kungligt påbud från 1500-talet ska sill fångad öster om en linje mellan Kalmar och den polska kusten kallas strömming. Fisken ändrar också kroppsform ju längre in i Ösersjön man kommer - t.ex har den färre ryggkotor
    Förlåt intrånget i tråden om bacon
    :p

  • boz1965 23 april 2009

    Skrivet av Asanisse1 den 23 apr 2009

    Skärmaskin får man ha om man gillar knaprig bacon.


    Och det gör man ju! :)

    Annars går det alldeles utmärkt med kniv ockå, kanske lite tjockare men ändå goda bitar.


    Det går att skära hyfsat tunna skivor med kniv också om man lägger fläsket i frysen tills det är halvfruset. Sen är det bara att gå lös på det med kniven.

  • Okänd 23 april 2009

    Chop-Chop!

  • Matglad-54 23 april 2009

    :o Jag vill inte förstöra det hela men det är bra att man är vaksam över vad man stoppar i sin mun....Det här gäller också bacon.......:( kolla länkenhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article375358.ab

  • Matglad-54 23 april 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 23 apr 2009

    :o Jag vill inte förstöra det hela men det är bra att man är vaksam över vad man stoppar i sin mun....Det här gäller också bacon.......:( kolla länkenhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article375358.ab

    OOpsss! Tydligen fungerade inte länken......... Men den handlade om att man istället för att röka korv eller bacon så injecerar man rökarom, inte så bra........(N)

  • Asanisse1 23 april 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 23 apr 2009

    :o Jag vill inte förstöra det hela men det är bra att man är vaksam över vad man stoppar i sin mun....Det här gäller också bacon.......:( kolla länkenhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article375358.ab


    Jag tror inte att rökt fläsk är fejkad? Men hör med slaktaren.

  • Okänd 24 april 2009

    Visst är det mycket fusk inom matindustrin och den mesta av den rökta skinkan som finns i butikerna innehåller något som kallas för "rökarom". Står det så på paketen kan du vara helt övertygad om att skinkan i paketet som du håller i handen aldrig varit i närheten av en rök!
    Den har i stället först kokats och sedan behandlats i stora kar med lag som smaksatts med "rökarom". Därför köper jag aldrig något om det står att "rökarom" ingår som ingrediens. Det är konstigt att man får skriva "rökt skinka" på paketen när den aldrig varit i någon rök.
    Däremot har jag aldrig sett den texten på något bacon, så vad rökning av fläsk till bacon beträffar kan vi nog avskriva detta från fusk.listan. Bacon görs av i olika grad rimmat sidfläsk. i en del sorters bacon ingår dock en del socker vilket brukar visa sig när man steker det.
    Så här fungerar länken men det står inget om bacon i artikeln:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article375358.ab

    Läs och begrunda!

  • Matglad-54 24 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 24 apr 2009

    Visst är det mycket fusk inom matindustrin och den mesta av den rökta skinkan som finns i butikerna innehåller något som kallas för "rökarom". Står det så på paketen kan du vara helt övertygad om att skinkan i paketet som du håller i handen aldrig varit i närheten av en rök!
    Den har i stället först kokats och sedan behandlats i stora kar med lag som smaksatts med "rökarom". Därför köper jag aldrig något om det står att "rökarom" ingår som ingrediens. Det är konstigt att man får skriva "rökt skinka" på paketen när den aldrig varit i någon rök.
    Däremot har jag aldrig sett den texten på något bacon, så vad rökning av fläsk till bacon beträffar kan vi nog avskriva detta från fusk.listan. Bacon görs av i olika grad rimmat sidfläsk. i en del sorters bacon ingår dock en del socker vilket brukar visa sig när man steker det.
    Så här fungerar länken men det står inget om bacon i artikeln:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article375358.ab

    Läs och begrunda!

    Hej! Du lyckades bättre med länken än jag.... På scans bacon står det rökarom... Var på en föreläsning med Tommy Svensson han sa som så att han hade varit glad att inte Scan hade rökarom i sitt bacon men nu hade även dom gjort det, så han var också väldigt besviken... Om du har chansen att gå på någon av hans föreläsninga ska du göra det, väldigt bra!
    (H)

  • Asanisse1 24 april 2009

    Rökt fläsk bog är inte fejkad!!!

    Presis som jag inledde denna diskuskionen.

  • 24 april 2009

    änglamarks ekologiska bacon är rätt okej faktiskt, det finns på coop. smakar ganska rökt.

  • mahatma 25 april 2009

    Råkar man bo i eller i närheten av Dalarna, så kan jag varmt rekommendera Siljans Charks bacon. Både jag och min sambo blev lyriska!!! Nu köper vi inget annat... (i baconväg alltså :p)

  • Okänd 25 april 2009

    Jag köper också bacon ofta....då blir det Coops bacon eller Icas.....Tycker det är fint bacon, med inte alltför mycket fett....Använder ofta bacon i biffar, köttfärslimpa mm....Klipper då ner baconbitar i färsen. Idag ska vi grilla och då blir det bacon runt om tjocka grillkorvar och på grillspetten...Det är premiärgrillning för i år. Ha en bra dag i solen alla medlemmar.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.